Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

ЛОГИСТИКА 8 / 2020

  • Text
  • Logistics
  • Freight
  • Distribution
  • Transport
  • Suppluchain
  • Forwarding
  • Warehousing
Четете в броя: * Ангел Забуртов, генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“, в интервю за сп. Логистика. * Логикорп е нов център за морски и пристанищни услуги на Юнимастърс. * Уърлд Транспорт Оувърсийз (WTO) с нова корпоративна идентичност. * и още...

38 ИНОВАЦИИ

38 ИНОВАЦИИ Eco-friendly опаковка от бъдещето Европейски стартъп иска да развива кръгова икономика с интелигентна кутия Една млада стартираща компания – LivingPackets, опитва да се пребори с вредата за околната среда, причинена от традиционните опаковки, като разработва интелигентна кутия за доставки. Тя е изработена от различни компоненти, които могат да бъдат използвани повторно стотици пъти. Свързахме се с изпълнителния директор и съосновател на европейския стартъп Александър Кот, който разказа пред списание ЛОГИСТИКА как точно работи интелигентната кутия – The Box. ПЪРВИТЕ СТЪПКИ LivingPackets се определя като европейки стартъп, развиващ се в логистичния сектор. Стартира своята дейност през 2016 г. с малък изследователски екип, базиран в Нант. Днес той наброява 80 души, а стартъпът разполага с офиси в Париж, Нант и Берлин. Изграждането на компания, която използва технологиите в полза на планетата, и увеличаването на екипа са два от основните стълбове на LivingPackets. За това се инвестира непрестанно в изследователския център в Нант, където се търсят нови начини за подобряване на интелигентната кутия. Онлайн търговията все повече се разраства. С годишен ръст от над 20% електронната търговия е сред най-бързо развиващите се индустрии. Но наред с предимствата се наблюдават и отрицателни ефекти. Всяка година близо 100 млрд. пратки довеждат до тонове отпадъци от опаковки, отбелязват от стартъпа. Според статистики всяка година се изсичат около 700 млн. дървета само за да се изработят транспортни кутии, използвани при онлайн доставките. В същото време повечето онлайн потребители са недоволни от доставката до последната миля – колетите пристигат повредени или проследяването на пратките е трудно. „Чудехме се как да подобрим това слабо звено във веригата на доставки“, разказва Александър Кот, изпълнителен директор и съосновател на LivingPackets. Компанията стартира преди четири години с различна идея, наречена The Bag, като екипът разработва интелигентна раница, с която пътници извършват доставка на колети в рамките на ден. По време на тестовата фаза екипът установява, че скоростта на доставката не е непременно основен приоритет за повечето потребители. Те се оказват далеч по-загрижени за надеждността и безопасността на поръчаните стоки, а на преден план вече излиза и екосъобразността. От друга страна нарастващият брой компании за електронна търговия търсят устойчиви услуги и продукти, които подобряват клиентското изживяване и намаляват екологичния отпечатък. Това подтиква екипа на LivingPackets към разработването на друго решение, наречено The Box, и то е точно това – кутия, но не обикновена. Разработката има за цел да замени познатата картонена кутия с алтернатива, която е по-интелигентна, по-сигурна и евентуално градивен елемент на кръговата икономика. Интелигентната кутия Новото решение за опаковане е създадено за бизнеса и потребителите, особено за сектора на електронната търговия и логистиката, за да улесни изпращането и получаването на пратките. Основните є компоненти могат да се рециклират и използват многократно. Съоснователят на компанията описва The Box като контейнер, който разполага с множество вградени сензори (за движение, удар, температура и влажност), везна, 4G, GPS, E-Ink дисплей, камера, микрофон и високоговорител. Кутията е проектирана за- 38 8 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ИНОВАЦИИ 39 ВИЗИТНА КАРТИЧКА „Предприемаческото пътешествие“ на Александър Кот започва още на 16-годишна възраст, когато основава първата си стартъп компания, произвеждаща ecofriendly дрехи и аксесоари. След което развива още няколко компании и организации. През 2016 г. той основава LivingPackets Group заедно със сътрудници във Франция, Швейцария и Германия. Година по-късно младият предприемач стартира немското дъщерно дружество LivingPackets и става негов изпълнителен директор. едно с мобилно приложение. Чрез внедрената интернет връзка и разработено приложение може да се изпраща информация в реално време за състоянието на доставката, позицията, безопасността на пратката и др. По този начин на потребителите се дава пълен контрол върху техните доставки. Кутията е достатъчно издръжлива за 1000 пътувания, след което може да бъде възстановена и рециклирана. „The Box е проектирана да бъде възможно найустойчива. Можем да използваме отново и отново компонентите на кутията, така че когато се повреди, разглобяваме я и използваме повторно материала. Ние много акцентираме на сигурността и поверителността, като имаме определен екип, отговарящ именно за това. Като услуга кутията опростява доста от съществуващите предизвикателства за търговците, потребителите и логистичните компании“, отбелязва Александър Кот. LivingPackets всъщност не продава кутията, а таксува за употребата є клиентите, наричайки я „опаковане като услуга“. Според мениджъра стандартната форма с регулируема вътрешност прави тези кутии лесни за употреба и трудни за външна намеса или повреда. Тестовете, извършени съвместно с европейски онлайн ритейлъри, показват, че времето за обработка и разходите могат да бъдат намалени наполовина. Производственият процес Вече е стартирано изграждането на първата линия за масово производство на The Box. То се извършва в центъра за научноизследователска и развойна дейност на компанията, базиран в Нант (Франция). През първата фаза на разработката могат да се произвеждат около 100 000 кутии годишно. Планира се изграждането на нови линии, за да се увеличи производственият капацитет. Производственият процес на The Box е по-сложен в сравнение със стандартната картонена кутия. Мениджърът пояснява, че това се дължи на факта, че продуктът е по-здрав, издръжлив и разполага с множество сензори. Тези функции обаче позволяват да се използва една и съща кутия многократно, което я прави поустойчива. Към нови пазари Александър Кот посочва, че идеята зад LivingPackets и The Box винаги е била глобална. Целта на екипа е да развива кръгова икономика, намаляваща използването на природните ресурси чрез интелигентни кутии за доставка, които да се използват отново и отново. „Ще стартираме във Франция и Германия тази и следващата година и ще започнем да се разширяваме към нови пазари в Европа и други континенти“, споделя мениджърът. Балканските държави също се разглеждат като възможни пазари. Трудно е да си представим бъдеще, в което тези нови модерни кутии да заменят напълно картонените, използвани всеки ден. Но навлизането им в няколко ключови дистрибуторски канала може да докаже, че работят по предназначение. „За нас това е непрекъснат процес, който е започнал преди години и ще продължи. Имаме много идеи, които искаме да приложим на практика и да подобрим, но го правим стъпка по стъпка“, казва младият предприемач. Гена ЦВЕТАНОВА Непрекъснато се инвестира в изследователския център във Франция, където се търсят нови начини за подобряване на интелигентната кутия Планира се изграждането на нови линии, за да се увеличи производственият капацитет СЪДЪРЖАНИЕ 8• 2020 39