Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, новите издания са достъпни само за абонати!.
Ако нямате достъп, моля проверете дали сте подновили абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
2 years ago

ЛОГИСТИКА 8 / 2020

  • Text
  • Logistics
  • Freight
  • Distribution
  • Transport
  • Suppluchain
  • Forwarding
  • Warehousing
Четете в броя: * Ангел Забуртов, генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“, в интервю за сп. Логистика. * Логикорп е нов център за морски и пристанищни услуги на Юнимастърс. * Уърлд Транспорт Оувърсийз (WTO) с нова корпоративна идентичност. * и още...

36

36 ОБРАЗОВАНИЕ И БИЗНЕС В началото на тази година АИКБ и Софийският университет „Св. Климент Охридски“ подписаха меморандум, чиято цел е да подобри връзката между образованието и бизнеса БИЗНЕСЪТ СЕ ОБЕДИНЯВА Асоциацията на индустриалния капитал в България е учредена преди 24 години. Днес тя е организацията на работодателите в страната с найширока представителност от гледна точка на покритие на икономическите сектори. В нея членуват над 90 браншови камари, представляващи три четвърти от икономическите дейности в страната, над 10 000 компании, в които работят близо 500 000 души. От Асоциацията поставят много сериозно проблема с липсата на кадри, затова в последните години работодателската организация активно работи в областта на образованието и реформите в него. ни, членки на ЕС, в които броят на учащите в професионални гимназии е над 50 на сто от общо учащите в системата на средното образование. „Има много задачи, които и ние, бизнесът, следва да решим, а не само да разчитаме на образователното министерство“, посочва Добрин Иванов и допълва, че АИКБ в това отношение непрекъснато информира и стимулира членовете си да организират срещи с представители на професионалните гимназии и директорите на Регионалните управления по образование, както и да дават свои предложения за специалности и професии, необходими за развитие на българската икономика. „На този етап някои въпроси остават нерешени, като качеството на материалните бази в училищата, най-вече за провеждане на учебни практики, както и взаимоотношенията между учениците и предприятията, в които младежите да усвояват професията, и е добре да бъдат насърчени от държавата. Например би следвало да се дава възможност възнаграждението на учащите в дуална система на обучение да се финансира и чрез други източници, освен от работодателя, например от оперативни програми, държавни фондове и др. Или вложените от работодателя средства да се освободят от данъци. Или държавата да поеме част от осигурителната тежест. В тази насока можем да предложим различни варианти“, посочва изпълнителният директор на организацията. Пазарът на труда От нaчaлoтo нa гoдинaтa у нас пpoизвoдитeлнocттa нa тpyдa, или бpyтнaтa дoбaвeнa cтoйнocт нa eдин зaeт, нaмaлявa c 4,9%, a бpyтният вътpeшeн пpoдyкт (oтнoвo нa eдин зaeт) – c 5,6%. Отчетен е cпaд нa бpyтния вътpeшeн пpoдyкт c 8,5% пpeз втopoтo тpимeceчиe. Прогнозата нa БHБ e, чe зa цялaтa гoдинa пoтъвaнeтo мoжe дa нaдxвъpли 13% – нeвиждaн oт 1997 г. cпaд, мнoгo пo-тeжък oт cвeтoвнaтa икoнoмичecкa кpизa пpeди дeceтилeтиe. Според статистика на Агенцията по заетостта дори в настоящия кризисен момент най-много започнали ра- В ТЪРСЕНЕ НА СПЕДИТОРИ, ЛОГИСТИЦИ И ШОФЬОРИ Според извършени проучвания по проект, изпълнен от организацията, насочен към повишаване на привлекателността на професиите, са идентифицирани няколко професии, които са с остър недостиг в областта на транспорта: спедитори, логистици, шофьори на тежкотоварни камиони и други. „Тези професии са непопулярни сред младежите по различни причини, но нуждата от тях е категорична. Например недостигът от спедитори и логистици възлиза на 4200, за шофьори – над 2000. Факт е, че заплатите в бранша са над средните, и въпреки това тези професии са непопулярни. Затова разработихме специални инструменти, които разпространихме в бранша. Това е реалността, иначе можете да се натъкнете на различни теории за последиците от пакета „Мобилност“ и пандемията, за новите технологии в транспорта, които бързо щели да направят хората излишни и т.н. Ето, напоследък говорим за скъсяване и оптимизация на веригите на доставки по екологични и епидемиологични съображения. Нали някой трябва да проектира тези вериги, да ги планира, да ги обезпечи с нужните ресурси, после да ги координира и осъществи, да ги поддържа“, подчертава Добрин Иванов. 36 8 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ОБРАЗОВАНИЕ И БИЗНЕС 37 ДУАЛНОТО ОБУЧЕНИЕ АИКБ активно участва в институционализирането на постигнатите резултати по проект „Домино – за въвеждане на дуалното обучение в България“. Приети са предложения на организацията за подобряване на нормативната уредба, в подготовката на методически материали и процедури, чрез които да се постави основата на този тип обучение в България. Вследствие на това шест от одобрените специалности за дуално обучение са предложени от организацията, сред които „Промишлена електроника“, „Автомобилна мехатроника“, „Машини и системи с цифрово-програмно управление“ и др. Първите работодатели, възприели дуалната система, са членове на организацията. През 2019 г. са били обучени 15 координатори за дуално обучение от страна на Асоциацията. Разработен е и специален инструментариум за повишаване на привлекателността на важни за страната ни професии в секторите „Машиностроене и металообработване“, „Електротехника и електроника“, „Транспорт и спедиция“, „Медицина и услуги за красота и здраве“. бота се отчитат в сектора на преработващата промишленост, следвани от хотелиерството и ресторантьорството; търговията; ремонта на автомобили; държавното управление; строителството; селското, горското, рибното стопанство и др. От заявените работни места на първичния пазар на труда близо 80% са в частния сектор. Сред най-търсените от работодателите професии са монтажници; работници в добивната и преработващата промишленост, строителството и транспорта; машинни оператори на стационарни машини и съоръжения; преподаватели; персонал, зает в сферата на персоналните услуги; продавачи; работници по събиране на отпадъци; квалифицирани работници за производство на храни, облекло, дървени изделия; металурзи, машиностроители и занаятчии; персонал, полагащ грижи за хората; помощници при приготвяне на храни и др. „Живеем и работим в преобладаващ глад за „среднисти“, за хора със специфични умения, които не е задължително да са завършили по няколко висши образования и магистратури. Логично тези свободни позиции ще се заемат от „свръхквалифицирани“ кандидати“, посочва Добрин Иванов. Половината от кадрите с висше образование работят на места с по-ниски образователни и квалификационни изисквания. В тази връзка от АИКБ настояват за предвиждане на съответните средства и механизми за поетапно съкращаване с 40% на план-приема във висшите училища, финансиран от държавния бюджет, и привеждането му в тясно съответствие с потребностите на пазара на труда. Не на последно място, въздействието на дигитализацията върху работните места ще бъде значително през следващите години. От ръководството на организацията посочват, че необходимите инструменти за справяне с това предизвикателство са качествено начално и основно образование, учене през целия живот и постоянно повишаване на квалификацията и преквалификацията. Гена ЦВЕТАНОВА СЪДЪРЖАНИЕ 8• 2020 37