Изданията на Българска Транспортна Преса

Все по-близо до вас във време, когато всичко е на дистанция!

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Нови броеве

ЛОГИСТИКА 9 / 2020
КАМИОНИ 9 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 5 / 2020

ЛОГИСТИКА

ЛОГИСТИКА 9 / 2020
ЛОГИСТИКА 8 / 2020
ЛОГИСТИКА 7 / 2020
ЛОГИСТИКА 6 / 2020
ЛОГИСТИКА 5 / 2020
ЛОГИСТИКА 4 / 2020
ЛОГИСТИКА 3 / 2020
ЛОГИСТИКА 2 / 2020
ЛОГИСТИКА 1 / 2020

КАМИОНИ

КАМИОНИ 9 / 2020
КАМИОНИ 8 / 2020
КАМИОНИ 7 / 2020
КАМИОНИ 6 / 2020
КАМИОНИ 5 / 2020
КАМИОНИ 4 / 2020
КАМИОНИ 3 / 2020
КАМИОНИ 2 / 2020
КАМИОНИ 1 / 2020

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 5 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 4 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 3 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 2 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 1 / 2020

Специални

Автомобили за работа 2020
Най-добрите бизнес модели в транспорта и логистиката
Кой какъв е в транспорта и логистиката 2020
CEMT ръководство

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
5 months ago

ЛОГИСТИКА 7 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Freight
  • Distribution
  • Warehousing
  • Forwarding
  • Transport
  • Ford
  • Stamh
  • Fontys
  • Tourneo
  • Baoli
  • Transit
  • Logistics
Четете в броя: * За нас няма невъзможни неща в професията, стига да решим в коя ниша ще влезем - смята Николай Божилов, създателят на Юнимастърс, която тази година празнува 30 години от основаването си. . * Кой има шанс да бъде финансиран по Механизма за справедлив преход и Плана за възстановяване на ЕС? * АРИЕТЕ Логистикс произвежда електронни и мехатронни компоненти за автомобилната индустрия за международните пазари. * и още...

42

42 ОБРАЗОВАНИЕ И БИЗНЕС ВИЗИТНА КАРТИЧКА Питър Хайден е лектор във Fontys Venlo от 2005 г. От 2014 г. е ръководител на учебните програми по логистичен мениджмънт и инженерна логистика. Самият той е завършил във Fontys Venlo инженерна логистика, а след това специализира снабдяване и управление на веригите на доставки в IPE училището по мениджмънт в Париж. Бизнес мрежа и студентска мобилност КАРИЕРНИ СТЪПКИ В ЛОГИСТИКАТА Едно от най-големите предимства на университета са силните контакти с бизнеса. При партньорствата с индустрията се подхожда стратегически. Наблюдават се глобалните тенденции и въз основа на тях се инициират сътрудничества и/или проекти с международни партньори. „Извършваме много изследвания чрез регионални и международни проекти, като наричаме това създаване на знания. Корените ни са в региона и нидерландската бизнес мрежа е важна за нас. Идеите за съвместни проекти и инициативи възникват чрез диалози и дългосрочни партньорства. Наскоро установихме сътрудничество и с Българската асоциация по логистика. Имаме много студенти от България и виждаме страната като важен играч в областта на логистиката“, отбелязва София Грунер. Традиционно се организират и кариерни дни, в рамките на които представители на бизнеса и студентите разменят контакти. Канят се представители на бизнеса като гост-лектори. Поддържа се постоянна връзка с възпитаниците на университета. Мнозина от тях днес са успешни предприемачи и предлагат стажове и работа на студентите. Сред най-популярните възпитаници на университета е изпълнителният директор на нидерландската KLM Royal Dutch Airlines – Питер Елберс, който е завършил Логистичен мениджмънт във Fontys UAS. Освен с бизнеса, кампусът има добре изградени партньорства и с университети в повече от 40 държави. През третата учебна година студентите могат да учат в чужбина един семестър, в избран от тях партньорски университет. В програмата по логистика са заложени и краткосрочни международни обучения. София Грунер дава пример със студентска група, избрана да участва в конкурс на американски производител на автомобили, която се състезава срещу 24 други чуждестранни отбора в Детройт. Курсистите могат да участват и във виртуални обмени, където се провеждат интервюта с чуждестранни студенти или се разработват дистанционно съвместни проекти. Към смесен модел на обучение Когато COVID-19 започва да се разпространява на Стария континент, доста от методите на обучение в университета се променят. Питър Хайден отбелязва, че през март успяват да преминат напълно към онлайн обучение. За в бъдеще планират смесено обучение, което означава комбинация от онлайн лекции и традиционни методи. Повечето от лекторите ще преподават онлайн, а студентите ще могат да работят по проектите си офлайн в обособените зали, като отново ще могат да разчитат на подкрепата на ментори и преподаватели. Според София Грунер най-важното, което студентите могат да научат от COVID кризата е, че бързата адаптация към новата реалност е ключът към оцеляването. Това е и същността на управлението на веригата на доставки. Сътрудничество с доставчици, управление на запасите и снабдителната верига, всички те представляват ежедневно предизвикателство за логистиците. Колкото по-гъвкава е компанията и по-бързо реагира на непредвидени обстоятелства, толкова поголяма е вероятността да запази или дори да увеличи пазарните си позиции. Нетипични лектори Преподавателите във Фонтис не са типичните лектори. Голяма част от тях са хора от бизнеса, трупали добри практики във водещи фирми. Лекторите могат да влязат дори в ролята на buddy (приятел). Това е система, при която за всеки новоприет студент отго- След четири години обучение в нидерландския университет Кирил Лудачки придобива бакалавърска степен по логистика и транспортен мениджмънт. След това специализира митнически мениджмънт в международния бизнес, като тази учебна програма се провежда съвместно с Фонтис и нидерландските митнически власти. Кариерата му започва още по време на обучението именно заради задължителните професионални стажове, които са част от програмите на университета. Около три години трупа опит и знания в международна транспортно-логистична фирма, като помага на компанията да създаде и развие свое представителство в България, както и да засили позициите си на Балканите. Близо половин година, след като завършва, се връща в България. Той е един от първите избрани по кариерната програма „Управители на бъдещето“ на търговската верига Kaufland България. След приключването на програмата получава ново предложение за работа, което го отвежда в склада на eBag. В технологичната компания за онлайн пазаруване той заема позицията мениджър Логистика и транспорт и отговаря за снабдителната верига, складирането на продукти, комплектуването на поръчките и доставянето им до крайния клиент. 42 7 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ОБРАЗОВАНИЕ И БИЗНЕС 43 Въпреки че Фонтис е сред най-големите образователни институции в Нидерландия, занятията протичат в малки групи варя студент от по-горен курс с цел по-бърза и безпроблемна адаптация към новата среда. Но при Кирил Лудачки ситуацията е малко по-различна. През 2013 г., когато започва обучението си, т.нар. buddy система е разработена само за студенти от Нидерландия и Германия. Затова в тази роля бързо влиза един от лекторите, който на по-късен етап води някои от учебните му дисциплини. Професия хамелеон Младият специалист за първи път чува думата „логистика“ в документален филм за Втората световна война. Колкото повече намира информация за нея, толкова повече се засилва интересът му към професията. Открива много допирни точки със стратегии, предприемачество, транспорт – теми, които го вълнуват още от юношеството. Така преценява, че ще гради кариера в логистиката. Малко преди да получи гимназиалната си диплома в ръка, той проучва различни възможности за обучение извън България, където може да практикува чужди езици. Кандидатства в два университета – в Германия и Нидерландия. Един пропуснат документ за немския университет предначертава пътя на неговото обучение и през 2013 г. той заминава за Венло, като е първият чуждестранен студент на Фонтис (различен от германците), изучаващ логистика. Кирил Лудачки споделя, че кандидатстването е било изключително лесно. Без консултанти и посреднически фирми се е свързал с университета и подал необходимите документи. За сметка на улесненото кандидатстване програмата по логистика се оказва неочаквано динамична. Първите две години обучението преминава на немски, а останалите две – на английски. „Във Фонтис е изграден доста добър последователен учебен план – от въвеждането в програмата, през лекциите и проектите до свързването на студентите с компаниите и обменянето на опит. Оказва се подкрепа по време на стажа и за дипломната работа, като смея да твърдя, че след като завърши образование в Нидерландия, човек е доста добре подготвен за актуалните тенденции на пазара и е с една стъпка напред, когато трябва да изгради своята кариера“, отбелязва младият специалист. По време на обучението си той се научава да работи с различни специалисти в международна среда. Комбинацията между посещения на лекциите и подготвяне на проектите пък го учи как по-добре да организира времето си. Визитите във водещи компании и по-малки фирми го карат да бъде по-отворен за нови идеи. Младият специалист акцентира върху постоянните трансформации, тъй като логистиката, транспорта и складовите дейности са доста чувствителни към всякакви промени и хората, които работят в тази област, трябва изключително бързо да се приспособяват. Може би най-ценното, на което се учи, е именно да бъде адаптивен, защото в логистиката трябва да си като хамелеон. Младият специалист по логистика не крие, че предметите, които са му се стрували по-теоретични и е проявявал по-малко интерес към тях, сага най-много му помагат в работа. „Ако трябва да определя кое ми е било по-интересно по време на обучението, това бе транспортната логистика, спрямо складовата. Сега е обратното, тъй като работата ми е доста свързана със складовите дейности и операции“, споделя Кирил Лудачки. Сред ключовите умения, които трябва да се притежават и развиват, за да си успешен в тази професия, според него са комуникативността, аналитичността, управлението на екипи, както и доброто боравене с числа. Не на последно място поставя и умението да балансираш между дисциплина и въображение. Той съветва младежите, насочили се да градят кариера в този сектор, да се заредят с изключително голямо търпение и да бъдат готови да дават много повече от 100%, защото логистиката доста често го изисква. Гена ЦВЕТАНОВА СЪДЪРЖАНИЕ 7• 2020 43