Изданията на Българска Транспортна Преса

Все по-близо до вас във време, когато всичко е на дистанция!

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Нови броеве

ЛОГИСТИКА 9 / 2020
КАМИОНИ 9 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 5 / 2020

ЛОГИСТИКА

ЛОГИСТИКА 9 / 2020
ЛОГИСТИКА 8 / 2020
ЛОГИСТИКА 7 / 2020
ЛОГИСТИКА 6 / 2020
ЛОГИСТИКА 5 / 2020
ЛОГИСТИКА 4 / 2020
ЛОГИСТИКА 3 / 2020
ЛОГИСТИКА 2 / 2020
ЛОГИСТИКА 1 / 2020

КАМИОНИ

КАМИОНИ 9 / 2020
КАМИОНИ 8 / 2020
КАМИОНИ 7 / 2020
КАМИОНИ 6 / 2020
КАМИОНИ 5 / 2020
КАМИОНИ 4 / 2020
КАМИОНИ 3 / 2020
КАМИОНИ 2 / 2020
КАМИОНИ 1 / 2020

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 5 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 4 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 3 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 2 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 1 / 2020

Специални

Автомобили за работа 2020
Най-добрите бизнес модели в транспорта и логистиката
Кой какъв е в транспорта и логистиката 2020
CEMT ръководство

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
5 months ago

ЛОГИСТИКА 7 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Freight
  • Distribution
  • Warehousing
  • Forwarding
  • Transport
  • Ford
  • Stamh
  • Fontys
  • Tourneo
  • Baoli
  • Transit
  • Logistics
Четете в броя: * За нас няма невъзможни неща в професията, стига да решим в коя ниша ще влезем - смята Николай Божилов, създателят на Юнимастърс, която тази година празнува 30 години от основаването си. . * Кой има шанс да бъде финансиран по Механизма за справедлив преход и Плана за възстановяване на ЕС? * АРИЕТЕ Логистикс произвежда електронни и мехатронни компоненти за автомобилната индустрия за международните пазари. * и още...

14 МЕНИДЖМЪНТ

14 МЕНИДЖМЪНТ КОЙ Е НИКОЛАЙ БОЖИЛОВ? Аз съм енергичен човек с неукротима любознателност и интерес към всичко, което ни заобикаля. Като малък се увличах по научната фантастика, но математическата гимназия затвърди убедеността ми в точните науки. Влязох във ВВМУ с желанието да видя нови непознати светове. След пет години на борда на различни кораби от параходство „Български морски флот“ (БМФ) ми предложиха да положа основите на пазарните проучвания и маркетинга в това най-важно за българската морска индустрия предприятие. Още в първите месеци успях да убедя ръководството, че БМФ трябва да приложи авангардни световни практики в областта на изследването на пазарите и изчисляването на корабните рейсове. В резултат на това БМФ внедри използването на ежедневна пазарна информация от General Electric Information Service (GEIS) и компютърно изчисление и симулиране на рейсовете на трамповите кораби с един от първите настолни компютри Commodore 64 и специализиран софтуер. В началото на 1980 г. имах уникалната възможност да прекарам два месеца в една от най-напредничавите за времето си глобални организации за корабен брокераж и изследване на корабоплаването Fearnley & Eggers в Осло (Норвегия), която промени изключително много мирогледа ми за световната търговия. Когато се върнах, пълен с идеи за пазарното позициониране на параходството, внезапно ми възложиха изненадваща задача – да създам българската част от организацията за обслужване на съвместната контейнерна линия Bulgaria – Arabian Gulf Container Service между кувейтската Al Ghanim & Al Qutub Shipping W.L.L. и Параходство БМФ. За съжаление, тази линия престана да съществува година след своето стартиране поради липса на търговски смисъл. Междувременно в КЗ Варна бе построен първият клетъчен контейнеровоз „Станко Стайков“ – собственост на БМФ, който влезе в експлоатация през 1981 г. като част от съвместен сервиз на БМФ и Булфрахт до Западна Европа, прераснал после в контейнерната линия БУЛКОН. Ръководството на БУЛКОН в периода 1982 – 1985 г. бе едно от най-големите ми професионални предизвикателства. Гордея се, че през 1984 г. Lloyd’s Shipping Index обяви БУЛКОН за най-надеждния контейнерен сервиз по спазване на разписанията от Западна Европа за Средиземно море. А на моя рожден ден същата година в Ротердам на борда на най-големия кораб в света по това време US Endavour, с капацитет 2728 TEUS – собственост на United States Lines, подписахме първото споразумение за свързаност на превозите между двете линии, с което поехме превозите на интендантското обслужване на американската армия за Турция. През 1985 г. при една вътрешна реорганизация реших да напусна администрацията на БМФ и да се върна в плавсъстава. През 1988 г. придобих последната морска квалификация – „капитан далечно плаване“, а през 1989 г. с промените след падането на Берлинската стена реших, че е време за собствен бизнес. Така на 22 май 1990 г. се роди Юнимастърс – първият линеен корабен агент в страната, който впоследствие прерасна в група от специализирани транспортно-логистични компании. През тези 30 години имах честта да се познавам и да работя с няколко поколения от елита в световното корабоплаване, транспорта и логистиката. Научил съм много от колегите по света и от съвместните дейности и предприятия с лидерите в бизнеса – Maersk Line, P&O Nedlloyd, CMA CGM, Wilhelm Wilhelmsen A/S, BAX Global, Panalpina, WiseTech и много други. 14 7 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

МЕНИДЖМЪНТ 15 «Бъдещето е на „зелената“ дигитална икономика, която изисква висока автоматизация, транспортна синхромодалност, нулеви вредни емисии и гарантирана сигурност и безопасност на работната и жизнената среда.» – Най-ценният научен урок в бизнеса? – Че няма нищо по-ценно от безупречната репутация и че с нея компромиси не се правят, защото всъщност е безценна. А тя се гради с доверие, отдаденост и мотивиран екип, за който няма непреодолими препятствия. – Как променяхте през годините бизнес стратегията и бизнес мирогледа си? Най-важното качество, което Ви е направило успешен бизнесмен? – Основните ни бизнес стратегии са следвали точно нашите цели и бранд послания към клиентите и партньорите. От Commitment to Excellence до We move your goods & dreams beyond any borders и съпътстващите EZY2DBW (Easy to Do Business With), Faster, Cheaper, Better и Business in the Fast Lane, във всяко едно от тях е заложено огромното ми лично желание, както и желанието на целия ни екип днес да правим нещата подобре от вчера, а утре – по-добре от днес! За мен най-важното качество в бизнеса е честността, която пък е предпоставка за предлагане на ценово и оперативно прозрачни продукти и услуги, от които лесно може да се види добавената им стойност. Винаги съм бил привърженик и на т.нар. Vested Outsourcing с бонус-малус система на възнаграждение, която дава чудесна възможност да получиш бонус при преизпълнение на заложените показатели или да те глобят, ако не си успял да ги постигнеш. – В един момент Юнимастърс беше като ковачница на кадри в областта на логистиката и спедицията. Какво е най-важното за Вас за хората, с които работите? Имате ли съдружници? – За 30 години съществувание през Юнимастърс наистина са минали доста способни хора, които днес можете да намерите в България или на различни места по света. Но и доста от тях са се пенсионирали в компаниите или продължават да работят вече 10, 15 или 20 години. Поне 5 – 6 топ специалисти през годините сме виждали и на корицата на списание „Логистика“. Четири са качествата, които особено ценя у хората и се стремя в компаниите ни да има повече от тях – знаещи и можещи хора с критично мислене, откритост, креативност и способност за носене на отговорност. Другото се научава с времето и с опита. В групата Юнимастърс, като семейна фирма с дъщерни дружества, няма други акционери освен жена ми, която е моята най-здрава опора от първия ми ден на свободен предприемач. Но имам съдружници в други специализирани компании – динамични хора с иновативно мислене и непреходна мотивация, с които споделяме общи идеи за развитие и ценности. – Ако днес започвахте, щяхте ли да направите нещо по-различно и ако да – какво? – Ако сега започвах бизнеса отначало, щях да съм много по-взискателен към хората, оперативните инструменти и глобалните ни или местни партньорства. През годините съм правил известни компромиси в стремежа си да намеря по-бързо нужния оперативен специалист, за да облекча натоварването на даден екип, но с времето разбрах, че такъв подход не е правилен или продуктивен. Намирането на точните хора, които да притежават съчетание от морал, духовни ценности, аналитични качества, мигновена реакция на промените и отговорни действия, обикновено е продължителен процес, а донякъде и въпрос на късмет, но си струва всяко усилие и време, колкото и скъпо или дълго удоволствие да е то. – Вие сте известен като визионер. Как виждате бъдещето – не само на фирмата, но и на света на логистиката, на фона на безпрецедентната пандемична и икономическа ситуация в света? – Ние вече сме част от една „нова реалност“, в която кризи от всякакъв характер и резки пазарни флуктуации ще формират бъдещото индустриално развитие на човечеството. В същото време традиционният капиталистически икономически модел не отговаря вече на нуждите на хората, обществото и планетата, защото е неефективен, замърсява силно природата и консумира огромни енергийни ресурси. Бъдещето е на „зелената“ дигитална икономика, която изисква висока автоматизация, транспортна синхромодалност, нулеви вредни емисии и гарантирана сигурност и безопасност на работната и жизнената среда. Пандемията от КОВИД-19 ускори многократно дигитализацията в производствата и обслужващите индустрии и показа, че глобализацията на веригите на доставки ги прави силно уязвими при резки и попродължителни ограничения. Идва времето на споделената платформена икономика, в която ще правим повече с по-малко ресурси, в тясно взаимодействие и сътрудничество дори между най-големите конкуренти и ще се научим да ценим предимствата на по-скромния и стойностен живот. Според мен независимо от новите „студени войни“ и корекциите в доставните вериги чрез оншоринг и решоринг на отделни производства в Америка и Европа, Китай ще запази ролята си на лидер в най-модерните, високоефективни индустриални производства и дори ще увеличи дела си в Индустрия 4.0 заради доказания си потенциал в областта на индустриалния интернет, квантовите компютри, изкуствения интелект, роботизацията, кибермедицината и биотехнологиите. СЪДЪРЖАНИЕ 7• 2020 15