Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

КАМИОНИ 6 / 2020

  • Text
  • Bridgestone
  • Psa
  • Fassi
  • Daf
  • Uta
  • Yutong
  • Transit
  • Ford
  • Transport
  • Scania
  • Buses
  • Vans
  • Trailers
  • Trucks
  • Commercialvehicles
Четете в броя: * Тест: Scania 540 S - Отличен баланс на мощ и ефективност. * Джакузи за камиони. * Електрификацията на лекотоварната гама на PSA е в ход. * Гамата на Ford Transit – в нови територии с версиите Active и Trail. * Втори живот с ново предназначение. * и още...

56 РЕТРО

56 РЕТРО Съкровища на двора Характерното лого със стилизираната катедрала в Улм и М за Magirus От познат на мой познат дочух: „Край София стои пожарна стълба Magirus-Deutz“. Оказа се като в стария виц от соца „Не били компютри, а компоти, и не за износ, а по рекламация“: има такъв камион, но не е някоя от легендарните пожарни стълби Magirus-Deutz, а обикновен пожарен автомобил от същата марка със стълби отгоре и с кабина за екипаж (2 реда седалки и четири врати) В оригиналния си вид автомобилът е бил червен и е приличал на модела от снимката. След пенсионирането предназначението на ветерана е променено. Сигурен съм, че след попадането му в България – това го е спасило от участта да се превърне в скрап, щеше да вози абитуриенти по баловете, ако не бяха ограниченията заради COVID-19. Автомобилът, покрит с мрежа заради строителен обект в съседство, е типичен представител на поколението Magirus-Deutz след средата на ХХ век, произведен преди края на седмото десетилетие. Предназначен е за гасене на пожари, зад кабината е резервоарът за вода с форма на паралелепипед, а нивото й се следи от водомерната стъклена тръбичка. Достъпът до арматурата, запазена и до днес, е през задната врата. Очевидно е бил предназначен за населени мести и райони с пътна мрежа, затова е 4х2. Запазената табелка на двигателя не оставя място за съмнение: модел F6L714, т.е. 6-цилиндров, проект 7, с въздушно охлаждане и ход на буталото 140 мм (Ø 120 мм). Шестцилиндровият V-образен агрегат с ъгъл между двата реда цилиндри 90° е с работен обем 9,5 л, атмосферно пълнене, вихрова камера и при степен на сгъстяване 19 постига мощност 150 к.с. при 2300 об./мин. Винаги в челото Първата моторна помпа на фирмата Magirus (Конрад Дитрих Магирус я регистрира през 1872 година) е показана през 1893 година в Мюнхен на изложение за противопожарно оборудване. Помпата е с мотор Daimler 12 к.с., но конски впряг тегли цялата платформа! Първият камион Magirus е представен през септември 1917 година. Машината е тритонна, с варианти с карданно и с верижно предаване, означени 3 С и 3 K (Ketten/верига). Двигателят V 110 е солиден 4-цилиндров (V = vier, т.е. 4) бензинов агрегат с обем 6082 куб. см (110 мм диаметър и 160 мм ход) и 40 к.с. при 1100 об./мин. След Първата световна война расте търсенето на автобуси и производството им се разширява. Към края на 1932 на стенда за изпитване постъпва S 88 R – първият дизелов двигател Magirus, с водно охлаждане. През 1934-а семейство Магирус юли–август 2020

РЕТРО » СЪКРОВИЩА НА ДВОРА 57 Десетилетия наред камионите от марката са с дизелови двигатели Deutz с въздушно охлаждане – непретенциозни и безотказни и в най-тежки условия. Тези с по-големи работни обеми и мощности са V-образни окончателно губи позиции във фирмата и преустановява контакти с нея. Много важна е 1935 година: Magirus AG, Улм и Humbold-Deutz-Motren AG от Кьолн договарят сътрудничество, което през 1936-а прераства в пълен съюз. Първите дизелови ДВГ Deutz с въздушно охлаждане за камиони Magirus – F4L514 и F6L514, са създадени за верижни влекачи за Източния фронт. Означенията: F– за автомобилни приложения, първото число – брой на цилиндрите, L – въздушно охлаждане, 5 – номер на проекта и 14 – ход на буталото в см. Deutz след войната През март 1945-а 2/3 от периферията на Улм, където е и заводът на Magirus, е разрушена от англо-американските бомбардировки, сринали и над 85% от стария център на града. Едва през април 1951-ва компанията представя във Франкфурт първите си автентични следвоенни модели – Mercur и Jupiter. Те са с масивен, заоблен „нос“, без изключение с дизелови Deutz с въздушно охлаждане. Mercur – по-леката серия, с товароносимост до 5000 кг, ползва 4– и 6-цилиндрови ДВГ с мощност 85 и 125 к.с. За тежката серия Юпитер (до 8 тона и автобуси до 48 места) на разположение е компактният V-образен F8L614 с обем 10,64 л и мощност 175 к.с. Тук е и „най-високата в света въртяща се пожарна стълба“ със своите 52 +2 метра! Deutz – № 1 при въздушно охлажданите дизелови ДВГ Времето на емисионните класове не остави големи дизелови двигатели с въздушно охлаждане. А преди половин век те бяха най-доброто решение за работа в тежки условия и екстремни температури: въздушното охлаждане е далеч по-нечувствително от водното и към големи студове (-40° С), и към големи горещини (+60° С), каквито са условията в Африка и в Близкия изток. То не се нуждае и от вода, която през зимата да се източва, за да не замръзне (антифриз тогава бе непозната дума), а през лятото кипи. С две думи, въздушното охлаждане гарантираше работоспо- Резервоарът за вода и ръчното управление на помпите юли–август 2020