Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

ЛОГИСТИКА 6 / 2020

  • Text
  • Forwarding
  • Supplychain
  • Distribution
  • Warehousing
  • Transport
  • Shipping
  • Maersk
  • Schenker
  • Pallets
  • Volkswagen
  • Freighttech
  • Bulgaria
  • Logistics
  • Caddy
  • Epal
Четете в броя: * Качеството на палетите EPAL е гаранция за сигурност в логистиката. * Електронната товарителница: критични точки и въпросителни. * FreightTech компаниите в логистиката на автомобилните превози в Европа. * Оригиналните продукти изискват майсторски решения. * Пет подхода за дигитализиране на логистиката. * и още...

44 ЛОГИСТИЧНА

44 ЛОГИСТИЧНА ТОЧКА Стокхолм 2040: Интелигентен град – интелигентен порт Ново товарно пристанище посрещна първия контейнеровоз, наесен отваря ро-ро терминал Продължаваме интервюта от серията Логистична точка, като този път „прерязваме лентата“ на нов контейнерен терминал в Швеция. В края на май 2020 г. пристигна първият товарен кораб на пристанище Стокхолм Норвик, а наесен се планира отварянето на ро-ро терминал. За интелигентните портове, транспортните връзки и целите за намаляване на вредните емисии върху околната среда разказва за сп. ЛОГИСТИКА Йохан Вален, главен търговски директор на порт Стокхолм. ВИЗИТНА КАРТИЧКА Преди да се присъедини към екипа на порт Стокхолм като главен търговски директор, Йохан Вален е трупал опит в спедицията и контейнерните превози. Седем години е бил изпълнителен директор на Team Lines Sweden, като е отговарял за дейностите на оператора в Швеция и Норвегия. Преди това е живял в Санкт Петербург и е съдействал на морския превозвач по изграждането на клон в Русия. – Г-н Вален, в края на май тази година заработи контейнерният терминал на Стокхолм Норвик, но строителните дейности по новото пристанище продължават. На какъв етап са към момента? – Дългият и добре планиран проект на пристанищното строителство вече премина финалната линия. През май успяхме да отворим контейнерния терминал както за кораби, влизащи в пристанището, така и за товарни операции на брега. Планирано беше голямо тържествено откриване, но поради разпространилата се пандемия трябваше да бъде отложено. Надяваме се, че след като всичко се стабилизира, ще можем да отбележим събитието. Това е съвсем ново товарно пристанище, част от мрежата на порт Стокхолм. При изграждането му се залага на модерни технологии, устойчивост при операциите и ново оборудване. Проектирано е да гарантира малък въглероден отпечатък. Продължават строителните дейности по другата част от товарното пристанище – ро-ро терминалът, който се планира да бъде отворен през тази есен. Когато пристанището бъде завършено, ще обхваща 44 хектара, ще може да се обработват около 500 000 контейнера и да посреща годишно поток от 200 000 превозни средства с подвижен състав. – Какво количество на стоките, превозени през порт Стокхолм, отчитате от началото на 2020 г.? – Въпреки трудната ситуация регистрираме добри резултати. Девет от 10 стоки пристигат в държавата по море. Това е третото по големина товарно пристанище на Швеция, а регионът на Стокхолм съставлява 50% от потреблението в страната. Общо през пър- 44 6 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ФЕРИБОТНИ ПЛАВАНИЯ Всяка година 10 млн. метрични тона стоки преминават през пристанищната мрежа на порт Стокхолм. Бизнес операциите са разделени на две основни области – корабоплаване и управление на инфраструктурни обекти. Портът развива широк фериботен транспорт за стоки и пътници от и до Финландия и балтийските държави. Разполагат с ключови бази за снабдяване на Стокхолм с нефт и изкопаеми горива. В пристанищните мрежи са обособени зони за товарене и разтоварване на пясък, цимент и горивни пелети. ЛОГИСТИЧНА ТОЧКА 45 вите четири месеца превозваните товари са намалели само с 4% в сравнение със същия период на миналата година. Количествата стоки, транспортирани през март, дори бяха по-големи спрямо данни за същия период на 2019 г. Увеличенията са предимно при превозите на стоки до и от Финландия, Полша и Естония. През първото тримесечие на 2020 г. са обработени 5,151 TEU и 2,3 млн. тона ро-ро товари. – Къде се позиционира „умното“ пристанище в плановете за развитие на порта? – Целта на шведската столица е да се превърне в най-интелигентния град до 2040 г. Като част от Стокхолм ние също работим в тази посока чрез инвестиции и иновации в различни области, включително логистика, дигитализация и околна среда. Дигитализацията позволява по-ефективното преминаване на товарните кораби през пристанищата, автоматизиран достъп до споделена информация между участниците в транспортните вериги и спомага за намаляване на вредните емисии от корабоплаването върху околната среда. Настоящият ни проект – NextGen Link, е именно в тази насока. Той включва работа с интелигентна транспортна система и интелигентни навигационни данни, както и интелигентен буй, който вече е монтиран. – Върху какви други проекти работи портът? – Участваме в различни изследователски и иновационни проекти. Целта ни е да изграждаме товарни терминали, които да не са зависими от изкопаеми горива. Работим със заинтересовани страни по съвместен проект, целящ да улесни устойчивия транспорт и вътрешното корабоплаване между Стокхолм Норвик и стратегически разположените пристанища във Вестерос и Шьопинг. Трафикът на баржи все още не е действащ в Швеция и този проект ще осигури предпоставките за него, подобни на европейския речен трафик. Участваме и в проект, управляван от шведския Институт за екологични изследвания IVL. Той има за цел цялостното дигитализиране на трафика и създаването на по-голяма ефективност от гледна точка на екологичния отпечатък чрез подобрена координация и обмен на информация в мултимодални транспортни връзки. ИНТЕЛИГЕНТЕН БУЙ На новия порт Стокхолм Норвик е инсталиран интелигентен буй. Той е с диаметър 80 см и е висок 10 м, от които 3,5 м се виждат над повърхността на водата, с вградени LED светлини и кабелна верига с дължина 25 метра. Внедряването му е част от пилотен тест по проект на ЕС за интелигентно морско наблюдение, който използва дигитализацията, за да подобри безопасността и ефективността на морския транспорт. – Какви инструменти разработвате за намаляване на екологичния отпечатък от пристанищните операции? – Сред ключовите задачи на порта е да работи по въпросите, свързани с екологичните проблеми, породени от корабоплаването и пристанищните операции, по структуриран и систематичен начин, за да се постигат непрекъснати подобрения. Двата инструмента, с които разполагаме, са нашият модел за екологично диференцирани пристанищни такси и планът ни за действие за развитие на електрозахранващи системи, намиращи се на брега. Фокусът на днешния модел е поставен върху по-малкото емисии от въглероден диоксид, азотни окиси, серни оксиди и прахови частици в атмосферата. В плана за действие се дава приоритет на ползите за околната среда, икономическите инвестиции, потребителското търсене, техническите въпроси и наличните нива на мощност. 73 МЛН. ЕВРО ЗА ЖП ЛИНИЯ Като част от строителните дейности по новото товарно пристанище Стокхолм Норвик е изградена влакова линия, свързана към шведската жп мрежа. Тя е с дължина 4400 м с допълнителни 360 м от участъка за пристанищната зона, за да могат вагоните да бъдат натоварвани и разтоварвани. Построен е и жп парк. В изграждането на железопътната линия са инвестирани около 73 млн. евро. – Как се променя ролята на пристанищата в днешната несигурна среда? – Въпреки кризисната ситуация, която предизвика отмяната на огромен брой планирани плавания, морските превози ще играят важна роля за устойчивостта на веригите на доставки. Фериботните услуги бяха засегнати силно, тъй като пътникопотокът на практика бе стопиран. Бизнесът на много от нашите клиенти се основава на комбинация от транспортиране на стоки и хора. За обществото е изключително важно доставките на стоки да пристигат навреме, а за това е необходимо фериботните услуги да продължат да функционират. Международният круизен сезон на порт Стокхолм и в Балтийско море бе отложен, но товарните операции на нашите пристанища работят много добре. Той е едно от осемте пристанища в Швеция, които са в готовност да посрещнат кораб, обявил огнище на заразна болест. Има определени процедури при спазване на мерките за безопасност. В постоянен контакт сме с властите, ще продължим да следим развитието на ситуацията и да актуализираме нашата информация. Гена ЦВЕТАНОВА СЪДЪРЖАНИЕ 6• 2020 45