Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 5 / 2020

  • Text
  • Distribution
  • Chain
  • Warehousing
  • Transport
  • Logistics
  • Dexion
  • Longspan
  • Freight
  • Sprinter
Четете в броя: * ОЙРОШПЕД навършва 30 дълги и ползотворни години - разговаряме с основателя на компанията Стоян Стоянов. * Кои вериги на доставки се счупиха най-бързо? - според д-р Иван Петров, управител на Транс Експрес. * Иван Глухаров разказва за развитието на МАНДРА ООД, която изнася нетрадиционни млечни продукти за ЕС. * Познаваме логистичните процеси в детайли... * Когато позабравените дезинфектанти взривиха пазара... * и още...

46 2X2 СЪБИТИЯ

46 2X2 СЪБИТИЯ EUROLOG 2020 Под мотото „От дигитална до бизнес трансформация“ ще премине осмият международен конгрес EUROLOG. Форумът ще се проведе от 30 септември до 2 октомври 2020 г. в Словения. Организиран е от Словенската логистична асоциация в сътрудничество с Европейската логистична асоциация. В рамките на конгреса мениджъри от европейски производствени, търговски и логистични компании ще представят новите тенденции и стратегиите в логистичния сектор. Част от акцентите на събитието тази година са коя технология е най-подходяща за бизнес модела на дадена компания и как да се подходи разумно към бизнес трансформацията. КНИГИ Logistics and Distribution 2020 Търговското изложение за интралогистичния сектор и дистрибуция е с нова дата. Събитието ще се състои на 18 и 19 ноември 2020 г. в Цюрих (Швейцария). В рамките му специалисти от индустрията ще презентират практически решения за логистика в дигиталната ера. Над 100 компании ще представят своята гама продукти и услуги. Какво крие бъдещето за сектора? На този въпрос ще се търси отговор в предвидените лекции, информационни семинари и вълнуващи дискусии с водещи мениджъри. Гъвкава трансформация В практическото ръководство „Гъвкава трансформация“ (Agile Transformation) с автор Нийл Перкин са представени методи за изграждане на гъвкава организационна структура и култура, даващи възможност на бизнесите да се адаптират в дигиталната епоха. Обхванати са теми, като защо са необходими нови оперативни модели, как в мащаб да се прилагат гъвкави принципи чрез собствени дигитални процеси и защо мениджърите трябва да мислят за големи промени, но да започват от малките. Също така се разглежда темата как да се създадат и ангажират високоефективни екипи. В книгата са дадени практически съвети. Включени са казуси от различни компании, включително Amazon, Netflix и Vodafone. Нийл Перкин е експерт по организационна структура и дигитални стратегии. Основате е на консултантската компания Only Dead Fish. Верига на доставки 4.0 В книгата „Верига на доставки 4.0“ (Supply Chain 4.0) са представени нови методи, техники и информационни системи, които поддържат координациите и служат за оптимизация на логистичните процеси и намаляване на оперативните разходи. Автори на книгата са изследователи от академичните среди и експерти от индустрията. Те представят новите си анализи и иновативни идеи. В книгата са разгледани най-новите технологии и оперативни методи за изследване и подкрепа на интелигентни и устойчиви логистични практики. Фокусът е поставен върху автоматизацията, големите данни, интернет на нещата, автономните превозни средства. В труда са включени казуси от иноватори в логистичната индустрия.

ABSTRACTS IN ENGLISH 47 WE WILL REMAIN FAITHFUL TO OUR CUSTOMERS AND PARTNERS In June 2020, EUROSPED – one of the leading Bulgarian forwarding and logistics companies – those times. The road that has been traveled to this country after the economic and political changes in turns 30 long and fruitful years. We talk to the founder of the company, Mr. Stoyan Stoyanov, about the ket risk, the periodic economic turmoil, the regular day was fraught with obstacles, but the daily mar- road travelled so far, his principles, the economic problems with the administration in the construction successes and declines, the inspiration and the experience gained. been overcome with hard work and perseverance. of our logistics facilities, and the competition have “I’ve founded EUROSPED on June 13, 1990. “Some 18 years ago, the family business was Before that, I worked for over 9 years with a stateowned freight forwarding company, of which 4 my best friend, too. He works with ease and a sharp joined by Yavor – my elder son who is my pride and years in Germany and Austria. During that time, I mind. I am proud that he became better than me. gained great experience and knowledge which I There is no greater joy when the children surpass our continue to use in my business to this day. Only a own achievements. Our family heritage is to keep year after the establishment of the company, I rented the integrity, love and a lot of professionalism in a warehouse and office in Sofia, and already with a the business”, says in an interview for LOGISTIKA team of 10 people, we proudly stated that we are the magazine Mr. Stoyan Stoyanov, the founder of Eurosped first private groupage/LCL freight forwarder in the AD. FAMILY KNOW-HOW AND YOUTH ENERGY FOR SUCCESSFUL DAIRY BUSINESS This may sound amazing but it is a fact: Mr. Ivan tribution of yoghurts in the first half of the 1990s. Gluharov has acquired his master’s degree in Switzerland, and returned to Bulgaria to work at a dairy. er he bought 2 dairies – in the villages of Obnova One of its main commercial regions was Sofia. Lat- The reasons behind such a decision: he liked the and Tranchovitsa, and started the production of milk place very much, and had grown up working on his products. grandfather’s dairies. With his help, the company A large part of the milk, which is processed in the MANDRA OOD, besides having successfully developed its brands on the Bulgarian market, already chovitsa, which makes the company more competi- two dairies, comes from its own dairy farm in Tran- exports non-traditional dairy products to the EU’s tive. member states. Mr. Gluharov explains to LOGISTIKA magazine the peculiarities of the dairy business and sup- The family business was founded by the grandfather Ivan Markov, who began to deal with the disply chains in this industry. WHEN SLIGHTLY FORGOTTEN DISINFECTANTS BLEW THE MARKET AWAY According to Mr. Dimitar Marinov, owner and and distributes professional cleaning and hygiene executive director of ScanClean, the demand for sanitary cleaning products, especially for personal prolio includes over 3,000 items. The import operations products throughout the country. Its product portfotective gear and disinfectants, has “exploded” since and delivery of the goods is carried out both by own the beginning of the COVID-19 pandemic crisis. In transportation means and by external logistics companies. The company has five warehouse facilities April, this sudden boom has subsided, but with the reopening of the cafés and restaurants with outdoor in Bulgaria. According to ScanClean’s strategy, the seating, the orders have resumed again. ScanClean management team relies on renting of warehouse areas and investing in its own operates on the Bulgarian market for over 15 years, equipment. 12 18 21 MULTIMODALITY IS THE KEY TO A TRULY GREEN TRANSPORTATION SYSTEM Which supply chains broke down most quickly? Is Europe ready to invest enough financial recasts will take about two years. started. The recovery process according to the foresources in the intermodal infrastructure required? As for the funding issue, the fact is that the European Commission and its structures, which cre- We looked for answers to questions that excite the freight forwarders, and asked for the opinion of Mr. ate the financial frameworks of the transport infrastructure, are mostly focused on the development of Ivan Petrov, General Manager of Trans Express EOOD, and Deputy Chairman of the Board of Directors of the Bulgarian National Forwarders Asso- The terminals also belong to them. The intermodal rail transport, the so-called Rail Freight Corridors. ciation (NSBS). terminals must be located along the rail freight corridors, because the rail connections in Europe can “The supply chains are restoring after the moment of collapse at the beginning of the crisis. Now operate only through them. In this aspect, there is the trend shows a shortage of freight to be moved something to be done in Bulgaria in terms of transport infrastructure”, says Mr. Ivan Petrov in an inter- due to the fact that many factories are not working and the production processes have not yet been review for LOGISTIKA magazine. 24 СЪДЪРЖАНИЕ 5• 2020 47