Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 5 / 2020

  • Text
  • Distribution
  • Chain
  • Warehousing
  • Transport
  • Logistics
  • Dexion
  • Longspan
  • Freight
  • Sprinter
Четете в броя: * ОЙРОШПЕД навършва 30 дълги и ползотворни години - разговаряме с основателя на компанията Стоян Стоянов. * Кои вериги на доставки се счупиха най-бързо? - според д-р Иван Петров, управител на Транс Експрес. * Иван Глухаров разказва за развитието на МАНДРА ООД, която изнася нетрадиционни млечни продукти за ЕС. * Познаваме логистичните процеси в детайли... * Когато позабравените дезинфектанти взривиха пазара... * и още...

42 КЛАСАЦИИ

42 КЛАСАЦИИ Топ 10 на най-големите железопътни мрежи в света Износителите на китайски стоки за Европа се надпреварват да прехвърлят товарните превози от океана към жп транспорта заради отменените плавания и повишеното навло. Очаква се необходимостта от товарен жп превоз да расте и броят на влаковете да се увеличи значително. Навсякъде, където пътят на стоките е дълъг, се инвестира активно в изграждането на жп инфраструктура. Представяме ви 10 от най-големи железопътни мрежи в света, като включваме и някои от мащабните проекти за модернизация на различните държави. САЩ – 250 000 км С дължина над 250 000 км линии железопътната мрежа на САЩ е известна като най-голямата в света. Товарните линии заемат около 80% от общата жп мрежа на страната, докато пътническата съставлява около 35 000 км. Американската товарна жп мрежа се състои от 538 жп линии (7 клас I, 21 регионални и 510 локални), управлявани от частни оператори. През април Федералната железопътна администрация към Министерството на транспорта на САЩ обяви отпускането на 311,8 млн. долара за капиталови железопътни проекти. Китай – 100 000 км Китайската железопътна мрежа е на второ място с над 100 000 км релсов път. Управлявана е от държавното предприятие China Railway Corporation. Железопътният транспорт е основен за страната, а до 2050 г. държавата има за цел да изгради над 270 000 км линии. Сред мащабните проекти е стартиралият през 2013 г. Mengxi-Huazhong. В изграждането на 1817 км жп линия за превоз на товари са вложени 27 млрд. долара. Най-дългата въглищна линия в света свързва региона на Златния триъгълник с Централен Китай, предлагайки транспортен капацитет над 200 млн. тона годишно. Линията преминава през 7 провинции от Вътрешна Монголия до провинция Дзянси. Русия – 85 500 км Руската мрежа се управлява от РЖД и е с дължина над 85 500 км. Мрежата включва 12 основни линии и повечето от тях осигуряват директна връзка с европейските и азиатските национални железопътни системи, като Финландия, Германия, Полша, Франция, Китай, Монголия и Северна Корея. Транссибирската жп линия между Москва и Владивосток е с дължина 9289 км и е сред най-дългите и натоварени жп линии в света. През миналата година са ремонтирани 6400 км, включително пълната подмяна на жп линии на участъци с обща дължина 1900 км. Завършени са 6,7 км от тунела Байкал. Отворени са 5 моста, включително един над река Зея, и е завършен тунелът Владивосток. Модернизацията е предприета като част от проект за 380 млрд. рубли, стартиран през 2013 г. и насочен към подобряване на инфраструктурата за увеличаване на товароносимостта. Индия – 68 525 км Индийската железопътна мрежа (68 525 км линии) се управлява от Indian Railways. Разделена е на 17 зони и обслужва над 19 000 влака всеки ден, включително 7000 товарни и 12 000 пътнически. Сред най-мащабните проекти е изграждането на специални коридори за товарни превози Запад – Изток. Проектът, в който се влагат 11,74 млрд. долара, стартира през 2012 г. и се планира да приключи през 2021 г., като е предвидено да бъдат изградени общо 3360 км линии. Максималната скорост по линиите ще бъде 100 км/ч, което е значително увеличение от средната скорост 30 км/ч в жп мрежата на азиатската държава. Канада – 49 452 км Канада разполага с голяма и добре развита железопътна система, която днес превозва основно товари. С 49 452 км линии тя се нарежда в челната петица. Канадската национална железопътна линия и Канадската тихоокеанска железопътна линия са двете основни товарни мрежи, а Via Rail Canada управлява 12 000 км междуградски пътнически линии. Трите канадски града – Монреал, Торонто и Ванкувър, разполагат с обширни влакови системи. През тази година стартира фаза 1 от изграждането на Green Line LRT, която ще обслужва 28 станции и ще добави 46 км към 59-километровата железопътна мрежа на Калгари. В проекта са вложени 3,7 млрд. щатски долара и се предвижда да приключи през 2026 г. 42 5 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

КЛАСАЦИИ 43 Германия – 38 594 км Германската жп мрежа се смята за най-голямата в Европа. Страната разполага с железопътна мрежа от 38 594 км линии, от които близо 20 000 км са електрифицирани, а над 18 200 км са двойни коловози. Deutsche Bahn управлява по-голямата част от немската жп мрежа, обхващаща 80% от общия товарен трафик и 99% от пътническия трафик на дълги разстояния. Повече от 150 частни железопътни компании работят в мрежата, предоставяйки товарни и пътнически услуги. През тази година правителството на Германия постигна съгласие да инвестира 62 млрд. евро в модернизация на жп мрежата. Инвестицията е свързана с плана на държавата до 2030 г. да намали вредните емисии до 55%. Освен държавното финансиране Deutsche Bahn ще инвестира допълнително 24 млн. евро в програмата за обновяване. Аржентина – 36 917 км В края на Втората световна война Аржентина разполага с над 47 000 км жп мрежа, смятана за една от най-обширните в света. Спадът на печалбата и ръстът в строителството на магистрали води до нейното намаляване, но все още се нарежда сред най-големите в света. Днес железопътната мрежа включва 36 917 км линии. През миналата година е завършен проект на стойност 27 млн. щатски долара за модернизирането на участък от 127 км от линията на Сан Мартин. Това обновление е част от плана, в който се влагат 500 млн. щатски долара за цялостно реновиране и електрификация на жп линиите. Австралия – 33 168 км По-голямата част от инфраструктурата на жп мрежата се поддържа от австралийското правителство на федерално или щатско ниво, като включва 33 168 км линии. Aurizon, Genesee & Wyoming Australia и Pacific National са сред водещите товарни оператори в страната. Един от най-големите междущатски жп проекти в Австралия получава „зелена светлина“ преди 2 години. В него са вложени близо 10 млрд. долара и е започнало строителството по проекта, включващ изграждането на 1700 км линии от Мелбърн до Бризбейн. Франция – 29 273 км Франция има втората по големина влакова мрежа в Европа с 29 273 км линии. Държавната компания SNCF е основният железопътен оператор в страната. Франция е една от първите европейски държави, възприемащи високоскоростните железопътни технологии. Мрежата є е основно ориентирана към пътнически влакове, като над 50% от линиите в страната са електрифицирани. След стачките през 2019 г. и въведените ограничения заради COVID-19 в цяла Европа пътуванията с влак на дълги разстояния са намалели с близо 90% и приоритетът вече ясно е поставен върху товарните превози. Бразилия – 28 000 км Бразилската мрежа е ориентирана основно към товарния транспорт и включва главни железопътни линии за превоз на руда. Страната има жп мрежа от 28 000 км. През 2012 г. бразилското правителство обяви изграждането на 10 000 км нови товарни и високоскоростни пътнически линии. Наскоро е подновена и концесията за жп мрежата в Паулиста. Основните видове товари, превозвани по нея, са царевица, соя, захар, соево брашно, желязна руда, дизелово масло, алкохол и бензин. ТОП 3 НА НАЙ-ДЪЛГИТЕ ЖП ЛИНИИ Съединените щати разполагат с най-голямата железопътна мрежа в света, но не и с най-дългата. Смята се, че железопътната линия Иу – Мадрид (Китай – Европа) заема това място. Маршрутът, изминат от контейнерни влакове от китайския град до испанската столица, обхваща разстояние над 13 000 км (над 8000 мили). Цялото пътуване отнема около 21 дни. Железопътната линия свързва най-малко 12 китайски града и 9 европейски. За най-дълга пътническа линия се смята Транссибирската – 9289 км (малко повече от 5000 мили). Москва – Пекин влиза в Топ 3 с 8986 км. Гена ЦВЕТАНОВА (По материали от чуждестранния печат) СЪДЪРЖАНИЕ 5• 2020 43