Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 5 / 2020

  • Text
  • Distribution
  • Chain
  • Warehousing
  • Transport
  • Logistics
  • Dexion
  • Longspan
  • Freight
  • Sprinter
Четете в броя: * ОЙРОШПЕД навършва 30 дълги и ползотворни години - разговаряме с основателя на компанията Стоян Стоянов. * Кои вериги на доставки се счупиха най-бързо? - според д-р Иван Петров, управител на Транс Експрес. * Иван Глухаров разказва за развитието на МАНДРА ООД, която изнася нетрадиционни млечни продукти за ЕС. * Познаваме логистичните процеси в детайли... * Когато позабравените дезинфектанти взривиха пазара... * и още...

30 АНАЛИЗ

30 АНАЛИЗ Седмичните влакове от Китай за Европа през април са се увеличили от 35 – 40 до 50 след края на блокирането в страната изводството. Другата половина – компании, доставчици на компоненти и за други сектори, са продължили дейността си с по-забавени темпове или са преструктурирали процесите си. В следващите 18 месеца една трета от производителите ще продължат дейността си както досега, а 33% обмислят различни възможности за повишаване ликвидността на компанията. Сред интервюираните няма компания, която да е посочила, че планира затваряне на производството си. Каква е оценката на товародателите? В резултат на кризата с COVID-19 глобалният пазар за спедиция на товари би могъл да се свие със 7,5% през 2020 г. Това показват последните изследвания на Ti, според които въздействието на COVID-19 върху глобалния логистичен пазар води до изключително трудна година за спедиторите. Ако карантинните мерки в голяма част от света останат за по-дълго време, спадът на пазарната стойност ще бъде много по-голям – 7,5%. Този най-лош сценарий би повлиял силно както на регионалните, така и на националните пазари. При най-добрия сценарий се предвижда свиване от 2,8% и 1,1% съответно за въздушното и морското карго. Спадът може да надвиши 7,0% и при двете, ако се реализира по-лошият сценарий. Товародателите заговориха и за ценови шок в морското навло за контейнери. Според последната оценка от платформата за сравняване на товарни тарифи Xeneta краткосрочните тарифи за превоз на 40-футови контейнери от Северна Европа за Азия са достигнали 2000 долара при най-ниска януарска цена за същия маршрут 500 долара. Причината е, че спедиторите се „борят за място“ на по-малък брой кораби по маршрута, като междинните пристанища, в които се спира по линиите, се променят ежедневно. Според твърдение на товародател договореният чрез годишни контракти обем по направлението Европа – Азия е по-голям от капацитета на плаващите в момента кораби по маршрута. Прогнозите за следкризисното развитие на жп превозите са противоречиви. Някои жп оператори очакват двуцифрен ръст на товарите, превозвани с железопътен транспорт между Китай и Европа през тази година. Между януари и април 2020 г. са се движели 2920 влака и са превозени 262 000 TEU. Това е 24% повече спрямо предходната година по данни на China Railway Group. COVID-19 вероятно ще засегне силно жп операторите, собствениците на превозни средства и сектора за оборудване за железопътния транспорт, се посочва в проучване, проведено от немската консултантска компания SCI Verkehr. В него се разглеждат три възможни бъдещи сценария: връщане на блокировките, сътресения на пазарите и бързо възстановяване. Поради широко разпространените ниски маржове и ценова конкуренция в сектора под натиск могат да попаднат жп товарни оператори, „които първоначално бяха по-слабо засегнати“. Описвайки като „най-вероятния“ сценарий евентуалното повторно въвеждане на мерките за блокиране в случай на нова пандемична вълна в края на есента, анализаторите смятат, че това би довело до спад от близо 20% при жп товарните превози за Европа през 2020 г. От Дуйсбург съобщават, че седмичните влакове в Китай през април са се увеличили от 35 – 40 до 50 след края на блокирането в страната. „Разширихме услугите с влакове, за да включим и други китайски дестинации“, коментира главният изпълнителен директор на немското пристанище Ерих Стейк, допълвайки, че жп транспортът се превръща във важна алтернатива на морските превози. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозира, че авиоиндустрията може да загуби над 340 млрд. долара, което представлява около 55% спад спрямо миналата година. До края на юни се очаква да бъдат отменени 4,5 млн. полета – това са почти 50% от товарите, превозвани в корема на пътническите самолети. Данни от проучване на WorldACD, организация, която предоставя пазарна информация за въздушни товари, показват, че авиокомпаниите, базирани в Африка и Америка, печелят най-малко от скока на пазарните цени. Приходите им, измерени в щатски долари, са спаднали съответно с 18% и 4% на годишна база. За разлика от тях, авиокомпаниите от Азиатско-Тихоокеанския регион, Европа, Близкия изток и Южна Азия (MESA) увеличават приходите си на годишна база. Най-голямо увеличение е регистрирано при транспорта на фармацевтичните (+116%) и на високотехнологичните продукти (+71%). Кои ще са най-търсените софтуерни решения? Силата, която технологиите показаха по време на пандемията, предизвика логистичните мениджъри да си зададат въпроса, каква е следващата им инвазия в склада и във веригата на доставки. Много от процесите на складиране вече са напълно автоматизирани и това позволи да се повиши ефективността и да се намали тежестта на някои ръчно изпълнявани задачи. Освен това автоматизацията доведе до огромни трансформации в транспортните технологии и електронната търговия, които позволиха на складовите оператори да изпълняват бързо поръчките. 30 5 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

АНАЛИЗ 31 Автономните мобилни роботи вече работят съвместно и безопасно заедно с персонала на склада, като помагат за бързото намиране и избиране на вещи, така че комисионерите да не трябва да бутат колички или да носят кошчета. Но това все още се случва само в базите на най-големите онлайн търговци и куриери. Мениджъри на логистични фирми предполагат, че следващото поколение автоматизация ще доведе до по-широко използване на роботи в складовете, заедно с други интелигентни системи като AI за справяне с повтарящи се операции в ежедневната логистика. И причината за ускорението на трансформацията няма да е единствено пандемията. Това са отдавнашни далновидни стратегии за по-добър бизнес, по-ефективни служители, по-доволни клиенти и поголям икономически растеж. Просто сега получават ускорение. След коронавирусната криза доставчиците на софтуерни решения за управление на веригите на доставки в Европа очакват да реализират същия брой проекти или дори повече отпреди. Различни проучвания сочат как повечето софтуерни доставчици прогнозират, че решенията, насочени към подобряване на видимостта на веригите на доставки, ще са сред най-търсените след кризата, последвани от решения за прогнозиране на търсенето и планирането. Софтуерът за оптимизация на запасите и управление на риска по веригата на доставки също ще бъде търсен. Урокът, който участниците във веригите на доставки научиха от коронавируса, е, че трябва да осигурят по-добра видимост в тях, за да се даде възможност за много по-дълбоко познаване на мрежите за доставки, запасите и продажбите. Той показва колко е важно географското местоположение на доставчиците, как подобре трябва да се изчисляват нивата на запасите в складовете и как да залагат на нови модели на прогнозиране на потреблението. Ще се засили търсенето и внедряването на платформи за видимост във веригата за доставки, за да могат данните да бъдат превърнати в стратегии, в които съществуват тактики за справяне с различни видове кризи. Какви ще бъдат логистичните бази? Автономните мобилни роботи вече работят съвместно и безопасно заедно с персонала Индустриалните имоти винаги са били част от цялостните бизнес практики. И когато наемателят избира склад, винаги иска да се увери, че базата е подходяща и за бъдещо развитие. А утрешният ден след COVID-19 ще бъде още по-взискателен към логистичните имоти. Сградите трябва да отговарят на доста стандарти по отношение на качеството на строителството, енергийната ефективност и фокуса върху работната среда. Освен сертификатите за екологични показатели наемателите очакват наемодателят да може да им предостави надеждни гаранции, че сградата е с ниско съдържание на въглерод както по отношение на експлоатацията, така и по отношение на структурата и изпълнението. Собствениците на индустриални имоти са изправени пред предизвикателството да aдaптиpaт cвoитe cъopъжeния, тaкa чe дa пoдcигypят бeзoпacни и eфeктивни ycлoвия нa тpyд и пpoизвoдcтвo. Peдицa тeндeнции, кoитo бяxa в xoд oщe пpeди нaчaлoтo нa eпидeмиятa, ce oчaквa дa пpoдължaт и дopи дa ce ycкopят. Например пopaди пoвишeния pиcк oт пpeкъcвaнe нa вepигaтa зa дocтaвки нoвитe cгpaди e дoбpe дa ce плaниpaт c yвeличeн кaпaцитeт. Aлтepнaтивни peшeния ca използането нa мoбилни cтeлaжи и aвтoмaтизиpaни cклaдoви инcтaлaции (VNА). Инcтaлиpaнeтo нa тepмoкaмepи и друга техника за наблюдение във вeчe фyнкциoниpaщи oбeкти, чpeз кoитo ce ocъщecтвявa кoнтpoлът нa дocтъп, e дpyгa задача нa тepминaлитe. Bъв вcякa от зoнитe на складовете се изисква дa имa възмoжнocт зa кoнтpoл нa тeмпepaтypaтa в зaвиcимocт oт нyждитe не само на стоките, но и нa cлyжитeлитe и пo тoзи нaчин ce пpeдoтвpaтявaт дo гoлямa cтeпeн пpocтyдни зaбoлявaния, кoитo oт cвoя cтpaнa oтcлaбвaт имyнитeтa и пpeдpaзпoлaгaт opгaнизмa към виpycни инфекции. А оcигypявaнeтo нa ycлoвия зa пoддъpжaнeто нa личнa xигиeнa нa paбoтнoтo мяcтo вече е жизненоважно. Във всеки проект вече трябва да се залагат бeзкoнтaктни ypeди, които функционират пocpeдcтвoм фoтoклeтки. Досега мнозина ги смятаха за излишeн лyкc и нeoпpaвдaн paзxoд, но вече ще бъдат задължителни за работната среда. Високите технологии отдавана играят важна роля в складовите бази. Сградите в индустриалния и логистичния сектор станаха значително по-умни през последните години, за да отговорят на изискванията на своите ползватели, но някои инвеститори продължаваха да търсят по-ниски разходи за строителството. Е, вече няма да е така. В новия бизнес модел на всяка компания ще бъдат втъкани всички онези кризисни решения и далновидни стратегии, които є помагаха да остане над водата. За да излезе от опасната зона и да тръгне по по-сигурен път. Екип на сп. ЛОГИСТИКА СЪДЪРЖАНИЕ 5• 2020 31