Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 5 / 2020

  • Text
  • Distribution
  • Chain
  • Warehousing
  • Transport
  • Logistics
  • Dexion
  • Longspan
  • Freight
  • Sprinter
Четете в броя: * ОЙРОШПЕД навършва 30 дълги и ползотворни години - разговаряме с основателя на компанията Стоян Стоянов. * Кои вериги на доставки се счупиха най-бързо? - според д-р Иван Петров, управител на Транс Експрес. * Иван Глухаров разказва за развитието на МАНДРА ООД, която изнася нетрадиционни млечни продукти за ЕС. * Познаваме логистичните процеси в детайли... * Когато позабравените дезинфектанти взривиха пазара... * и още...

28 АНАЛИЗ

28 АНАЛИЗ Утрешният ден – най-доброто от двата свята Внезапно спиране в глобализирания свят досега не се е случвало, бързото изправяне ще спаси икономиката от усложнения Най-лесно се пише за негативните аспекти на глобалната коронапандемия. Сочиш числа, числа и плашещи данни за спад в отделните браншове. Но днес ще използваме по-малко числа и ще търсим повече прогнози за дните след кризата. Ще припомним какъв хоризонт очерта председателят на Международния валутен фонд (МВФ) Кристалина Георгиева в интервю за германския вестник Ханделсблат: „Световната икономика няма да може да се възстанови напълно до края на 2022 г. дори при най-благоприятните прогнози. При най-добрия сценарий възстановяването на световната икономика през 2021 г. ще бъде частично.“ Отвъд океана председателят на Управителния съвет на Федералния резерв на САЩ Джероум Пауел в интервю за Си Би Ес заявява: „Голямата депресия няма да се повтори. Американската икономика ще се върне към растеж по-бързо, отколкото през 30-те години на миналия век. Но второто тримесечие ще бъде ужасно.“ Икономическите анализатори и ръководителите на финансови институции са предпазливи, когато говорят за изправянето след внезапното спиране на икономиката, но са единни в позицията си, че в утрешния ден трябва да се използва най-доброто от двата свята – преди и след COVID-19. Според председателя на МВФ скоростта на оздравяването на икономиката зависи от това, доколко компаниите и техните сътрудници ще могат да избегнат потъването. „Със сигурност ще останат печеливши цифровата икономика, интернет бизнесът, електронните услуги и онлайн обучението“, смята Кристалина Георгиева. И предупреждава, че държавите започват да отварят икономиките си, но това не се случва едновременно навсякъде и е възможно някъде да се наложи ново затягане на мерките. И така, въоръжени с оптимизма, че изправянето ще бъде по-бързо, отколкото при други кризи, и с предупреждението, че болката няма да е малка, а вирусът все още дебне от засада, търсим отговора на няколко въпроса. Къси или дълги вериги на доставки? Отговорът е – гъвкави. Здравната и икономическата криза разкриха уязвимостта на веригите на доставки в световен мащаб, изградени на основата на строги производствени принципи. Спешната необходимост от изграждане на по-интелигентни, по-силни и разнообразни вериги за доставки е един от основните уроци от тази криза, се посочва в доклад на Световния икономически форум (WEF). Според анализаторите са се появили два странични ефекта от свиването на световната търговия. Единият е, че финансовите задължения са доста забавени за разлика от предишната тенденция за по-бързи плащания. Вторият ефект е липсата на поръчки, преминаващи през веригата на доставки, което води до падане на обеми и приходи. 28 5 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

АНАЛИЗ 29 по-голям потенциал ще увеличат своята активност по отношение на продажбите в интернет и реализирането на доставките. Товародателите заговориха и за ценови шок в морското навло за контейнери Тъй като значителна част от световната икономика все още е „затворена“, оптимизмът за така нареченото V-образно възстановяване започва да спада сред бизнес лидерите. Според анализаторите от WEF глобалните компании ще променят своите вериги на доставки в бъдеще вместо да разчитат само на Китай. Производствените хъбове, като Виетнам, Мексико и Индия, вероятно ще се възползват от тази промяна. Ще се наблюдава децентрализация на производствения капацитет, като компаниите вече се опитват да върнат производства в своите страни. Преходът към нов модел за веригите на доставка ще бъде подкрепен от бързата дигитализация на документите. Европейските вериги на доставки са силно нарушени, но мениджърите на компаниите започват да правят допълнителни поръчки и се подготвят за своето ново пътуване. Европейските производители, търговци на едро и на дребно преживяват значително затруднение в резултат на COVID-19, но мнозинството от тях вече правят повече поръчки и извършват по-подробно планиране. Заговори се за криза в управлението на фирмите и липсата на нови проекти в производството и търговията, а не за криза на веригите за доставки. Транспортните компании, спедиторите и 3PL операторите трансформират мрежите и услугите си много по-бързо, отколкото другите участници във веригите на снабдяване. Те успяха да се справят с резкия скок на електронната търговия и сега очакват търговците с по-голям потенциал да засилят онлайн активността си. Електронната търговия е една от сферите, за които ефектът от кризата, може да се каже, е сравнително благоприятен. С множеството ограничения, наложени в резултат на извънредното положение и затварянето на търговски обекти, повечето хора бяха принудени да пазаруват онлайн независимо дали преди са го правили, или не. Различни фактори дават основание на наблюдателите да предполагат, че поради вируса и промяната в потребителското поведение търговците с Събуждане за гъвкавост или консервативност? Ако производствените предприятия не оптимизират своите бази и запазят досегашните си системи за доставки на суровини, части и продукти, те не само ще излязат от мерките за защита от COVID-19, но и ще отслабят имунната си система за други глобални кризи. Стрес тестът показа, че трябва да се направят промени в управлението на риска и да се мисли за нови методи за видимост на веригата на доставки. Ключовата дума е пренасочване на производства, но никой в момента не знае накъде ще тръгнат те. Защото освен за вируса мениджърите трябва да мислят и за въздействието на предстоящите избори, за търговските войни, за въздействието върху потока от стоки след 1 януари 2021 г., когато приключва преходният период за Обединеното кралство. Вирусът предизвика нова враждебност към Китай у Доналд Тръмп, който обвини китайските власти за пандемията и ги заплаши с повече санкции като отмъщение, затова че COVID-19 се разпространи драматично в Америка. А това създава още по-голяма пропаст в трансграничната търговия и сътрудничество. Не може да се забрави или пренебрегне нито един от факторите, които или ще събудят за нова гъвкавост различните бизнеси, или ще ги направят още по-консервативни в управлението. Фирмите в момента изследват доставчици в различни географски места или обмислят как да си осигурят вторичен източник на суровини извън основния. Кевин Търпин, регионален директор проучвания в Colliers CEE, обяснява: „Придвижването в Европа все още е много усложнено независимо от сигналите за положителна промяна от страна на големи икономики като тези на Китай и САЩ, преминаването на някои държавни граници продължава да води до големи закъснения в доставките. Съответно компаниите, за които навременната доставка е от решаващо значение, трябва или да променят графиците си, или да потърсят алтернативни решения. Закъсненията имат съществено отражение върху бизнесите със стоки с кратък срок на годност, което може да доведе до увеличаване на търсенето на допълнителни складови площи с нови характеристики.“ В проучване на Colliers се сочи, че фирмите от автомобилната индустрия в България имат оптимистични нагласи. В проведено допитване 10% от участниците твърдят, че продължават активно плановете си по разширяване на дейността у нас с нови производствени мощности. Проучването е направено сред основните доставчици на автомобилни компоненти в страната във връзка с влиянието на COVID-19 върху дейността им. Почти половината от компаниите съобщават, че се е наложило да преустановят дейността си за времето, когато производителите на оборудване, на които доставят компоненти, също са спрели про- СЪДЪРЖАНИЕ 5• 2020 29