Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

ЛОГИСТИКА 5 / 2020

  • Text
  • Distribution
  • Supplychain
  • Warehousing
  • Transport
  • Logistics
  • Dexion
  • Longspan
  • Freight
  • Sprinter
Четете в броя: * ОЙРОШПЕД навършва 30 дълги и ползотворни години - разговаряме с основателя на компанията Стоян Стоянов. * Кои вериги на доставки се счупиха най-бързо? - според д-р Иван Петров, управител на Транс Експрес. * Иван Глухаров разказва за развитието на МАНДРА ООД, която изнася нетрадиционни млечни продукти за ЕС. * Познаваме логистичните процеси в детайли... * Когато позабравените дезинфектанти взривиха пазара... * и още...

20

20 ПРОИЗВОДСТВО Иван Глухаров: „Тъй като повечето хора си останаха по домовете, развихме онлайн търговията, като доставяме нашите продукти в специални опаковки с охладители." Почти цялата постъпила суровина заминава веднага за преработка. Рядко се съхранява сурово мляко за повече от 3 дена, тъй като в него започват да се развиват микроорганизми. Съхранението става в специални вани, които постоянно се охлаждат, а млякото в тях се разбърква с перки. Киселото и прясното мляко се транспортира до клиентите по най-бързия начин, докато сиренето, кашкавалът и специалните продукти се съхраняват известно време в складовете на мандрата в Трънчовица при постоянна температура (от 4 до 8 °С) и влажност. Характерно за тях е, че са подземни – така са били изградени още преди 1990 г., като новият собственик ги е разширил и ремонтирал. Тъй като са под земята, складовете имат постоянна ниска температура, която не се променя от външните условия. Така и хладилните агрегати работят по-малко време, и разходът на електроенергия е по-нисък. Клиенти и криза Производството на млечни продукти има известен сезонен оттенък за фирмата, тъй като основният є пазар е в София. През лятото се наблюдава отлив на хора от столицата към провинцията, от което потреблението пада. И обратно – през зимата то се увеличава. Производството на кисело и прясно мляко е само по заявки, тъй като стоката е нетрайна. Кашкавалът и сиренето имат стандарти за зреене – 45 дена за сиренето и 60 за кашкавала. През пролетта и лятото, когато кравите дават повече мляко, се натрупват количества за следващия сезон, в който млеконадоят спада. Дистрибуцията в София и Софийско се осъществява от собствена складова база на фирмата в столицата. Тя е закупена още преди придобиването на първата мандра, когато се е извършвала дистрибуция на кисели млека. Доставките на стоката от базата са по график с 4 собствени буса. Те зареждат и големите клиенти на фирмата в столицата – търговските вериги. В други градове, като Плевен и Русе, фирмата работи с търговци на едро. Стоката до тях се транспортира със собствени хладилни камиони (общо 3), след което партньорите сами я разкарват по своите обекти – магазини, ресторанти и др. Износът се извършва с групажни пратки. След началото на кризата той спира, но от ръководството се надяват след вдигането на карантинните мерки експортът отново да бъде подновен. Кризата определено засяга дружеството, тъй като голяма част от неговите клиенти хлопват врати – ресторанти, хотели, детски градини, училища и др. В началото магазините увеличават оборотите, но и там последва спад, тъй като хората остават без финансов ресурс и се ориентират към по-евтини продукти. Вече има запитвания за смес от краве масло и маргарин, което фирмата не предлага. Антикризисните програми на правителството за бизнеса засега не им вършат работа. „Тъй като повечето хора си останаха по домовете, развихме онлайн търговията – споделя Иван Глухаров. – Отдавна мислихме за това, но кризата ускори тази наша стъпка. Вече предлагаме доставка на млечни продукти в специални опаковки с охладители чрез куриерски фирми. За да гарантираме свежестта, караме пратките в базата на куриера в град Левски, точно преди тръгването на техния бус. Развихме и партньорство с платформа за доставки до крайни клиенти.“ Васил ВАСИЛЕВ 20 5 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ДИСТРИБУЦИЯ 21 Всекидневно се изпълняват между 85 – 100 поръчки за цялата страна, като 90% от тях излизат от склада в София Най-голяма площ заемат продуктите, произведени от целулоза – кърпи за ръце, индустриални кърпи, тоалетна хартия и други Когато позабравените дезинфектанти взривиха пазара Сканклийн наема складови площи, инвестира в собствено оборудване и автопарк Един сектор предизвика особено голям интерес в разгара на коронавирусната криза – доставки на продукти за почистване и хигиена. Надникваме в складовете на Сканклийн, за да разберем как се променят логистиката и работният процес на фирмата и върху какво пада фокусът при прогнозирането на продукти. Фирмата оперира на българския пазар над 15 години, управлява 5 складови бази и дистрибутира продукти в цялата страна. Дружеството развива бизнес дейност от 2002 г. През лятото на 2004 г. сключва договор с първата престижна марка в хигиенния бранш, която е от семейството на шведски концерн. Сделката определя и насоката на развитието на фирмата, която през годините успява да се утвърди като комплексен дистрибутор на професионални продукти за почистване и хигиена. През 2015 г. става пълноправен член на INPACS – глобална мрежа за търговия на едро със санитарно-хигиенни и почистващи продукти. Чрез нея дистрибуторът получава достъп до редица световноизвестни марки. Днес в портфолиото на фирмата присъстват над 3000 артикула, а дистрибуторската є мрежа покрива цялата страна. Извършва се пласмент на продукти за различни сектори – хорека, производствени предприятия, строителство, здравеопазване, бизнес и офис сгради, спортни съоръжения, търговски центрове и други. Според Димитър Маринов, собственик и изпълнителен директор на фирмата, търсенето на санитарно-почистващи средства, особено на лични предпазни средства (ЛПС) и дезинфектанти, е „експлодирало“ още в началото на кризата с COVID-19. В първите дни е наблюдавано презапасяване, като заявките са се увеличили с 30 – 40%. През април този внезапен бум е утихнал основно заради първоначалното презапасяване, но най-вече поради спирането на работата на цели икономически сектори, като хорека, формиращ голям процент от клиентите на фирмата и преместването на офисната работа в дома. Общият спад на поръчките през април е достигнал 50%. С отварянето на заведенията за хранене на открито са се възобновили и поръчките от опериращите в този сектор. Останало е високо търсенето на лични предпазни средства и дезинфектанти, за които бе налице остър дефицит. „Разнообразието от марки ни помогна да предлагаме различни решения, но имаше дни и на пълна липса. Със сигурност кризата допринесе клиентите да преоткрият продукти, които отдавна са на пазара, но не е имало голям интерес към тях, като дезинфектантите. А за в бъдеще определено ще остане поуката да не се правят компромиси с качеството на продуктите за лична хигиена“, коментира мениджърът. Автопаркът включва 16 автомобила, 2 буса и лекотоварен камион с падащ борд СЪДЪРЖАНИЕ 5• 2020 21