Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

ЛОГИСТИКА 5 / 2020

  • Text
  • Distribution
  • Supplychain
  • Warehousing
  • Transport
  • Logistics
  • Dexion
  • Longspan
  • Freight
  • Sprinter
Четете в броя: * ОЙРОШПЕД навършва 30 дълги и ползотворни години - разговаряме с основателя на компанията Стоян Стоянов. * Кои вериги на доставки се счупиха най-бързо? - според д-р Иван Петров, управител на Транс Експрес. * Иван Глухаров разказва за развитието на МАНДРА ООД, която изнася нетрадиционни млечни продукти за ЕС. * Познаваме логистичните процеси в детайли... * Когато позабравените дезинфектанти взривиха пазара... * и още...

18

18 ПРОИЗВОДСТВО Семейно ноу-хау и енергията на младите: рецепта за успешен млечен бизнес Фирма МАНДРА налага стандарти за контролирано производство със собствени суровини и продукти, които пазарът търси Звучи невероятно, но е факт – Иван Глухаров учи магистратура в Швейцария и се завръща в България, за да работи в мандра. Мотивите – тук му харесва повече, а и от малък работи в мандрите на дядо си. Иван завършва магистратура по финанси в Женева, но вместо да се впише в динамиката на известните швейцарски банки, се връща да помага в управлението на двете семейни мандри. С негова помощ фирмата МАНДРА ООД освен че успешно е наложила своите марки на българския пазар, вече изнася нетрадиционни млечни продукти за Европейския съюз. Началото на семейната фирма е поставено от дядото Иван Марков, който в първата половина на 90-те години на миналия век започва да се занимава с дистрибуция на кисели млека. Един от основните му търговски региони е столицата. Затваряне на цикъла През 1995 г. Марков създава дружеството с ограничена отговорност МАНДРА и закупува фалиралата мандра в с. Обнова, област Плевен. Ремонтира я, обновява я и възстановява производството. Тъй като бизнесът се развива добре, през 2001 г. фирмата закупува втора мандра в близкото до Обнова село Трънчовица. Постепенно мандрата в Обнова се специализира в производството на прясно и кисело мляко, масло и сметана, докато тази в Трънчовица – за извара, кашкавал и сирене. Продукцията се продава под марките Обнова, Марков и Медея. Тъй като районът е земеделски, постепенно в ръководството на фирмата узрява идеята да се създаде и собствена кравеферма. Днес стадото наброява около 100 крави, като фуражите за тях се произвеждат на собствени площи обработваема земя. По този начин фирмата затваря цикъла на производството. Иван Глухаров, внукът на създателя на фирмата и носещ неговото име, се включва в управлението на семейния бизнес през 2018 г. Но и преди това като малък често работи в мандрите. Той е изпратен да учи в Швейцария, но бъдещето като финансов експерт в Меката на банките не го привлича. Не му допада да живее в чужбина и носталгията надделява. За него работата в мандрата и животът в българската провинция са много попривлекателни, отколкото костюмирания стил на банкерите. Още с пристигането си той навлиза в тънкостите на семейния бизнес, като постепенно заема позицията на 18 5 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ПРОИЗВОДСТВО 19 Складовете на мандрата в Трънчовица са подземни и разходите им за електроенергия са по-ниски технически директор. За да е в крак с технологичния процес, започва да следва специалността „Мляко и млекопроизводство“ в Пловдивския университет „Св. Паисий Хилендарски" и тази година му предстои дипломиране като магистър. Лична негова разработка е пречистеното краве масло гхи, което е запазена марка на фирмата. През 2018 г. чрез познати младият Глухаров получава запитване от чужбина дали могат да произвеждат арабски млечни специалитети – шилиял, самне, шанклиш, грил сирене и др. Технологичният отдел на фирмата се мобилизира и след серия опити новите продукти са произведени. Клиентите ги харесват и одобряват, което дава старт на серийното им производство. Новите продукти намират добър прием в арабските квартали на Западна Европа. Износът не е голям – около 10% от продукцията на дружеството, но дава нови възможности за развитие. Целите на фирмата са експортът да се увеличи, като се наблегне на традиционните български продукти – българското сирене (познато зад граница като българско фета сирене) и българското кисело мляко (известно като български йогурт). Проблем при износа на кисело мляко е отдалечеността на контрагентите – те трябва да са от близки дестинации, защото продуктът е нетраен. Особености и проблеми „В нашето производство трябва непрекъснато да се следи търсенето на пазара, даже в момента се налага да го изпреварваме – обяснява Иван Глухаров. – Например вкусовите предпочитания на хората към киселото мляко се промениха през годините – вместо традиционния кисел вкус се търси мляко със сладникав привкус. Затова подбираме закваски с по-сладникава жилка вместо с по-кисела. За сиренето и кашкавала пък се предпочитат продуктите с по-малко сол.“ Мениджърът не пропуска и болезнения въпрос с нелоялната конкуренция при млекопроизводителите. Внасят се кондензирани и сухи млека, от които се правят продукти, които уж са от истинско българско мляко. Някои пък купуват от чужбина сирена, наподобяващи нашия кашкавал, преправят ги и после на ниска цена ги пускат на пазара като български кашкавал. Това са нечестни прийоми, които подбиват пазара на истинските български продукти. Друга съществена особеност в този бранш е транспортирането на киселите млека. Освен че се изисква хладилен транспорт, необходимо е да се кара внимателно, за да не се превърне киселото мляко в айрян. Проблем за производителите понякога е и немарливото отношение на персонала на магазините към стоката. Ако млякото не се прибере веднага в хладилник посред лято, това определено се отразява на качеството му. Потребителите обаче стоварват цялата вина за закупен некачествен продукт върху производителя, а не върху посредника, който не е спазил стандартите. Транспортирането на сирене и кашкавал е по-лесно, тъй като те са по-трайни продукти. Изисква се единствено да се използва хладилен транспорт. Вериги на доставки Голяма част от млякото, което се преработва в двете мандри, идва от собствената кравеферма в с. Трънчовица. От една страна, това дава възможност за построг контрол върху веригата на доставки – от храненето на животните, през производството на свежото мляко до неговата преработка, всичко е в техните ръце. От друга страна, фирмата става по-конкурентна, защото част от млякото идва при нея без надценката на млекопроизводителите. Разбира се, част от суровината се купува от различни ферми в региона, тъй като собственото производство не може да задоволи нуждите на двете мандри. Суровото мляко се събира от млекопроизводителите със собствен специализиран камион (млекарка) или с нает транспорт от партньори. Някои ферми се обединяват и сами карат млякото в мандрата. Кравефермата е оборудвана със складове за фураж на животните, който фирмата отглежда на собствени земеделски земи. През лятото кравите се извеждат и на свободна паша. Together in motion ●ТРАНСПОРТ ●ЛОГИСТИКА ●СКЛАДОВИ ОПЕРАЦИИ Lagermax Spedicio Bulgaria EOOD 1517 Sofia, Botevgradsko shose 247, Office building 4 Tel.: +359/2/996 22 13 e-mail: office@lagermax.bg СЪДЪРЖАНИЕ 5• 2020 19