Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 5 / 2020

  • Text
  • Distribution
  • Chain
  • Warehousing
  • Transport
  • Logistics
  • Dexion
  • Longspan
  • Freight
  • Sprinter
Четете в броя: * ОЙРОШПЕД навършва 30 дълги и ползотворни години - разговаряме с основателя на компанията Стоян Стоянов. * Кои вериги на доставки се счупиха най-бързо? - според д-р Иван Петров, управител на Транс Експрес. * Иван Глухаров разказва за развитието на МАНДРА ООД, която изнася нетрадиционни млечни продукти за ЕС. * Познаваме логистичните процеси в детайли... * Когато позабравените дезинфектанти взривиха пазара... * и още...

12 МЕНИДЖМЪНТ

12 МЕНИДЖМЪНТ Ще останем верни на своите клиенти и партньори Стоян Стоянов, основател на ОЙРОШПЕД През юни 2020 г. една от водещите български спедиторски и логистични фирми ОЙРОШПЕД навършва 30 дълги и ползотворни години. Не са много българските частни фирми, които могат да се похвалят с такава успешна история. За изминатия път, за принципите, за успехите и спадовете, за вдъхновението и опита разговаряме със Стоян Стоянов, основател на ОЙРОШПЕД. – Честита 30-годишнина на ОЙРОШПЕД, г-н Стоянов! В първите стъпки на всеки бизнес има романтични моменти и силна доза риск. Какъв спедиторски опит Ви даде куражът да започнете частен бизнес? – Създадох ОЙРОШПЕД на 13 юни 1990 г. като еднолична фирма на гражданин съгласно действащия Указ 56. Тогава бях на 33 години и още помня апартамента с площ от близо 60 кв.м в столичния ж.к. Младост 1, откъдето започна дейността на ОЙРОШПЕД и където със съпругата ми получихме първите поръчки. Преди това работех над 9 години за държавния спедитор, от които 4 години в Германия и Австрия. Там придобих голям опит и знания, които продължавам да прилагам в бизнеса си и до днес. Само година след създаването на фирмата наех склад и офис на Сточна гара в София и вече с 10 души екип гордо заявихме, че сме първият частен групажен спедитор в страната след икономическите и политическите промени в онези времена. Тогава извършихме регистрация по вече действащия Търговски закон като еднолично дружество с ограничена отговорност. дъщерно дружество във Виена. По ирония на съдбата аз имах задачата да създам тази дъщерна фирма в Австрия, преди да ми изтече мандатът и да се завърна в България. Познавах добре Експрес Виена, а и те мен. Тяхното доверие във възможностите на ОЙРОШПЕД беше гарант за всички последвали партньорства в цяла Европа, без които щяхме да останем дребен спедитор и до днес. Още тогава имахме увереността, че сме майстори в спедицията, а майсторите знаят добре, че удоволствието от професията е в транзита. Тогава организирахме по поръчка на ирански кореспондент 150 превоза от Германия за Иран. Имаше „инфарктни“ моменти, свързани с плащането, но краят беше успешен и спечелените от тази сделка пари стигнаха да предплатя наема на офиса и склада на Сточна гара за цели 3 години. От този момент започнахме да се развиваме със завидно бързо темпо. – Кои дестинации развихте най-напред и как се работеше в бурното време? «В годините научих и най-ценния урок в бизнеса – да избягваме да работим с мултинационални спедитори, а вместо това да търсим взаимодействие с кооперации.» Пътят, извървян до днес, беше изпълнен с препятствия, но ежедневният пазарен риск, периодичните икономически сътресения, редовните проблеми с администрацията при строителството на логистичните ни бази и конкуренцията се преодоляваха с упорит труд и постоянство. – А кой беше първият Ви партньор в бизнеса? – Първият партньор на ОЙРОШПЕД за групажни транспорти бе Експрес Виена. Те ме потърсиха, тъй като не виждаха бъдеще в сътрудничеството с тогавашния държавен спедитор, при наличие на негово – Много скоро разширихме групажните превози с Германия с голям мултинационален концерн. С него достигнахме забележителните 7 отпътувания на седмица от Манхайм. Развихме групажни съобщения с Италия, Испания, Бенелюкс, Полша, Чехия – цяла Европа. Лихвите по това време бяха изключително високи и без да ползваме кредити от банки, успяхме да построим две сгради около бул. България и Околовръстния път с обща разгърната площ 14 000 кв.м. Скоро складовете ни станаха малки, камионите често изчакваха за обработка на самия булевард България в София. 12 5 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

МЕНИДЖМЪНТ 13 «Тайната на успеха ни е в доброто управление на ликвидността и в това, че правим правилните прогнози за развитието на икономиката.» Всеки концерн, с който си партнирахме, искаше да ни придобие, имаше голям интерес. Налагаше се постоянно да търсим алтернативи, като историята след 5 – 6 години се повтаряше отново. Всяка смяна на партньор водеше до спад в обемите за двете страни. Спомням си как една сутрин в ден петък установих, че поредният групажен камион от Манхайм е изпратен не до нас. До края на деня намерихме нов партньор, закупих самолетен билет и на следващия ден в Мюнхен, в дома на отговорния за Източна Европа колега изработихме договорите и тарифите. От понеделник пренасочихме работата с този нов партньор. Всичко това беше възможно, защото клиентите в България вярваха в ОЙРОШПЕД. – Какво беше усещането да градите успешен бизнес? – Същите концерни, които искаха да ни придобият навремето, днес или имат слабо присъствие в България, или изобщо не присъстват на българския пазар. Имаше хора, които ги напускаха и отиваха да работят за други спедитори в Европа само защото предпочитаха да работят с ОЙРОШПЕД заради безупречната ни репутация и изградените взаимоотношения. Тогава имах усещането, че постигам „българската мечта“, че живея в страната на неограничените възможности... – На какво Ви научи опитът от първото десетилетие на фирмата? – Не познавах нито една „мутра“ или политик, не съм участвал в приватизацията през 90-те години. През 1993 г., когато малко хора плащаха данъци, платих равностойността в лева на 150 000 щатски долара данък печалба. Но в тези години научих и най-ценния урок в бизнеса – да избягваме да работим с мултинационални спедитори, а вместо това да търсим взаимодействие с кооперации. Концернът спедитор се стреми да „изсмуче“ максимално резултата от бизнеса, да те обвърже с работа по всички направления, след което да те придобие изгодно. Опитът ни показва, че концернът задушава възможността на малките партньори да са конкурентни. Спомням си, че директно спряхме работа с един от големите немски спедитори за групажни превози, когато намалиха цените за услугите си в Германия с близо 50% след години съвместна работа. Егоизмът и жестоката конкуренция в бизнеса нямат граници, а и България, за съжаление, никога не е била приоритет на западните спедитори. Кооперациите в транспорта и логистиката са съставени от малки и средни, но изключително активни и отговорни за качеството фирми, обединили интересите си в един или повече хъбове, в които обменят пратки. Откакто работим с кооперации, утроихме обемите, както и значително вдигнахме качеството на услугите. През 1996 – 1998 г. се справихме успешно с хиперинфлацията и фалитите на банки в България, като успяхме да завършим успешно първия ни собствен склад и офис на ул. Пирин и стартирахме строежа на втората ни сграда EUROCENTER от другата страна на бул. България. СЪДЪРЖАНИЕ 5• 2020 13