Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

КАМИОНИ 5 / 2020

  • Text
  • Buses
  • Vans
  • Trailers
  • Vehicles
  • Buggyra
  • Peugeot
  • Tatra
  • Sprinter
  • Raptor
  • Trucks
  • Scania
  • Ranger
  • Ford
  • Iveco
Четете в броя: * Доставки по време на пандемия през погледа на вносители на камиони и ремаркета. * Силвър Стар представи Mercedes-Benz Sprinter за международен транспорт. * Запознайте се с новото поколение MAN TGS. * Тест: През гори и реки с Ford Ranger Raptor. * Scania представя: Рентабилност на транспорта и нисък разход на гориво чрез CNG. * и още...

64 АНАЛИЗ

64 АНАЛИЗ Мозайката се подрежда Съдружието между CNH Industrial Group и Nikola Motors обещава първо тежки камиони изцяло на батерии, а от 2023 година – и с горивни клетки Споровете за бъдещето на товарните автомобилни превози са от десетилетия. Препоръчваното от Брюксел значителното увеличаване на дела на товарните жп превози се оказа трудно изпълнимо, докато превозите по шосе продължават да се увеличават. Това прави още по-важен правилния избор на технологии, които производителите на товарни автомобили ще следват и развиват в идните години. За важността на рационалния избор продължават да ни напомнят неудачни, но пък скъпоструващи ходове като този с биогоривата от първо поколение Двигателят, работещ по принципа на Рудолф Дизел, бе анатемосан и самозвани експерти побързаха да му напишат злоради некролози. Видя се, че това е и прибързано, и погрешно: той, дори с присъщите недостатъци на един термичен двигател, пък бил и от найновите изпълнения, до момента нямаше що-годе равностойна алтернатива. Това отложи настъпването на ерата на електрическите автомобили, захранвани от батерии, и тя все още не е факт въпреки насочването на големи ресурси и многото реклама. Видя се, че освен безспорни предимства имат и очевидни недостатъци. Множество анализи, експерименти и тестове доведоха до схващането, че целите за опазване на средата, в която живеем, могат да бъдат постигнати с многообразие от решения, използвани за транспорта на стоки и на хора. Светлите горива са № 1 Безспорен факт, особено при товарните превози. Тези превози са стопанска дейност и за извършването им се избират машините, които са най-ефективни – това е принципната разлика между тях и индивидуалните превозни средства. През 2019 година 99,73% от новите камиони (над 3,5 тона), регистрирани в Европа, са с двигатели с вътрешно горене, а една четвърт от останалите са с хибридно задвижване, основано също на ДВГ. Според статистиката на ACEA, отчитаща пазарните реалности, а не на умозрителни заключения, с дизелови ДВГ са 97,94% от новите камиони, регистрирани през м.г. в Европа. Обяснението: за превозвачите дизеловото гориво остава най-рентабилният и удобен носител на енергия. Особено при сегашната му временно понижена цена. Какво показва компасът Обявеното на 21 април споразумение за сътрудничество между Daimler Truck AG и Volvo Trucks в съвместно разработване, производство и комерсиализиране на горивни клетки прояснява в голяма степен подредбата на пъзела от тех- юни 2020

АНАЛИЗ » МОЗАЙКАТА СЕ ПОДРЕЖДА 65 Renault Trucks Z.E. предлага гама от модели, захранвани изцяло на батерии нологии, с които Европа и светът разполагат, за да постигнат товарен и пътнически автомобилен транспорт с нулев въглероден отпечатък. Електрифицирането изглежда решението, което ще ни доближи до тази цел. Само че пред масовото използване на неговите варианти стоят множество препятствия, които изискват време, колосални инвестиции и много координирана работа, а поставят и ред допълнителни проблеми. Има и втори тип решения, които решават задачата за декарбонизиране в по-малка степен, но са напълно готови, има ги на пазара и са много по-достъпни. Вероятно в новото десетилетие смес от двата типа технологични решения ще започне да измества дизеловите агрегати, като на първо време ще преобладават решенията от втория тип. Какво има в арсенала? ДВГ с алтернативни горива Тук най-познати са различните марки биодизел (с различно съдържание на биокомпонент, стигащо до 100%), HVO (дизелово гориво от хидрогенизирани растителни масла или животински мазнини), природният газ (метан) с фосилен произход в двете му състояния (компресиран/CNG и втечнен/LNG), биометанът (с ограничени възможности за производство). От цялата група природният газ е с практическа значимост за колосалните и увеличаващи се потребности на товарния транспорт в Европа. Без да решава проблема с декарбонизирането (изключение е биометанът, но източниците за производството му са твърде ограничени), той намалява в значителна степен някои вредности и е първото солидно стъпало по пътя към амбициозните цели на ЕС за до 2030 година. В Европа има известен брой CNG станции, но акцентът е върху по-скорошното изграждане на достатъчно LNG зарядни станции заради основните предимства на технологията – автономност и достатъчно бързо зареждане. Употребата на биодизел вероятно ще остане ограничена предимно за регионални превози и около регионите, в които той се произвежда. Поради характеристиките им и LNG, и биогоривата са неподходящи за превозни средства, които се ползват епизодично – при престой втечненият газ се изпарява и тази фаза трябва да бъде изпускана; биогоривата са силно хигроскопични, а биокомпонентите в тях благоприятстват развиването на бактерии, задръстващи филтрите за гориво. Като горива са почти равностойна алтернатива на дизеловото. Това изтъква на преден план LNG като подходящо решение за превози на далечни разстояния, напр. международни, по маршрути, където има съответни зарядни станции през приемливо големи интервали. Електромобили При този тип превозни средства генетични проблеми са ограниченият пробег, по-голямата тара, необходимостта от продължително време за зареждане и за дозареждане. При сегашното ниво на развитие на батериите е нерентабилно да се увеличава пробегът чрез вграждане на батерии с по-голям капацитет, тъй като чувствително намалява полезният товар на тези превозни средства. Пълното зареждане на батериите изисква няколко часа при висока консумация на мощност, затова ПС от този тип вероятно ще се използват предимно при превози с повтаряща се цикличност, ограничен дневен пробег и постоянно местодомуване, напр. за зареждане на магазини и дистрибуция, куриерски услуги, градски и крайградски пътнически превози, комунални дейности и други подобни. юни 2020