60 ТРАНСПОРТ Идва финалната битка за Пакет Мобилност Пакет Мобилност ще бъде обсъден от новата Комисия по транспорт в Европейския парламент през юни. След това регламентът трябва да бъде гласуван в Европейския парламент през юли или най-късно през август. Ако нито едно от 70-те изменения, внесени от депутатите от държавите – противници на Пакета, не бъде одобрено, работата по нормативите на практика ще бъде завършена Последиците от прилагането на Пакета все още не са анализирани от гледна точка на въздействието му върху европейския транспортен сектор. А европейските институции само преди 2–3 месеца разпалено убеждаваха, че оценката задължително ще бъде направена. Проучването за въздействието на разпоредбите на Пакет Мобилност бе анонсирано от настоящия комисар по транспорта Адина Валеан преди доста време. Когато беше редови евродепутат, Валеан гласува против разпоредбите на този документ. Като еврокомисар обаче, малко в стилистиката на „Приказка за стълбата“, тя, изглежда, е променила възгледите си. Или поне така смятат депутати от засегнатите от Пакета държави. Полският евродепутат Беата Мазурек изпрати писмо до комисаря по транспорта в началото на този месец с искане за оценка на въздействието на Пакета Мобилност. Документът обаче все още не е изготвен, въпреки близо 3-те години работа по Пакета Мобилност. Оценката се очаква да бъде готова през юни, но засега не е ясно дали срокът ще бъде спазен. Резултатите от подобна оценка биха могли да повлияят на текстовете в някои от разпоредбите, съдържащи се в Пакета. А някои от тях са неприемливи не само за българските превозвачи, но и за повечето транспортни компании от Централна и Източна Европа, дори за Европейския съюз като цяло. Сред разпоредбите, които предизвикват най-голямото противопоставяне от страна на България и осем други държави, които категорично се противопоставят на Пакет Мобилност, са: )) разширяване на правилата за командироване на работниците, включващи част от международните транспортни операции (т. нар. cross-trade), което ще увеличи бюрократичната тежест и разходите за операциите, особено за дребния и среден бизнес; )) въвеждане на изискването водачите да изкарват почивките си в международни транспортни операции извън превозното средство въпреки липсата на достатъчен брой хотели и мотели със сигурни места за паркиране в западноевропейските страни; )) въвеждане на задължението да се връща камионът на всеки 8 седмици в страната му на регистрация, за да се попречи на собственика да работи на външен пазар, което е очевидна форма на дискриминация въз основа на националност и не позволява предоставянето на услуги в съответствие с правилата за свободна търговия, залегнали в договорите на ЕС; )) ограничаване на възможността за предоставяне на каботажни услуги, т.е. операции по транспортиране на стоки в държава, различна от страната на регистрация на компанията, което следва да защитава позицията на западните компании срещу чуждестранната конкуренция. До 12 май депутатите можеха да внесат изменения в последната версия на регламента. Общо 70 от тях са внесени, като 40 са предложени от държави, които са против гореспоменатите разпоредби, включително и България. Благодарение на сътрудничеството между евродепутатите от България, Полша, Литва, Латвия, Унгария, Румъния и Малта с техните правителства, беше съставен списък с изменения в Пакет Мобилност, които бяха внесени преди планираното гласуване в Комисията по транспорт и туризъм. Вносителите призовават не за отхвърляне на Пакета в неговата цялост, а за изменение на онези неелементи, които противоречат на единния пазар и ще засегнат най-силно транспортните компании от периферните държави. Ако е необходимо, тези изменения ще бъдат внесени и преди пленарното гласуване“, гласи коментарът, изпратен от вносителите. Опозиционните представители в Европейския парламент призовават за отлагане на процедурата по Пакет Мобилност. От началото на март тази година, когато кризата с коронавируса удари сектора на автомобилния транспорт, полското правителство и евродепутати настояват да бъде отложено влизането в сила на Пакет Мобилност. Загубите в транспортния сектор, прекъсването на веригите за доставки и спадът в търсенето на транспортни услуги може да доведат до срив на този сектор. А новите административни изисквания и пазарните бариери могат само да го задълбочат, се казва по-нататък в коментара. От другата страна са мненията на западните страни, които сочат, че именно разпоредбите на Пакет Мобилност могат да защитят транспорта и превозвачите от отрицателните последици от пандемията. Каква е актуалната позиция на българските политици? Ако под успех разбираме да успеем да извоюваме правото на водачите да почиват, където намерят за добре – може и да успеем. Виждам тежко лицемерие и двуличие в колегите от Западна Европа. Те искат Пакет Мобилност, заяви неотдавна евродепутатът Ангел Джамбазки. Според него до края на пандемията шофьорите от Западна Европа не искат да карат камиони, а по пътищата на континента се срещат предимно такива от България и Румъния. Сега молят и настояват българските шофьори да карат повече от 10–15 часа. Реалистичната прогноза е, че в някои от предстоящите гласувания ще имаме много близки резултати, смята Джамбазки. Той е категоричен, че представителите ни в Европарламента не са се отказали от битката и ще продължават възможно най-активно да изразяват своята теза. Относно Пакет Мобилност транспортният министър Росен Желязков смята, че той може да е факт през юли. А страната ни е готова за евентуално съдебно дело. K юни 2020
юни 2020
Брой 5 • юни • 2020 МЕ
- член на междунаро
4 ХРОНИКА Над 35 000 ка
8 ХРОНИКА Нов живот
Loading...
Loading...
Loading...
Последвай ЛОГИСТИКА
Facebook