Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

КАМИОНИ 5 / 2020

  • Text
  • Buses
  • Vans
  • Trailers
  • Vehicles
  • Buggyra
  • Peugeot
  • Tatra
  • Sprinter
  • Raptor
  • Trucks
  • Scania
  • Ranger
  • Ford
  • Iveco
Четете в броя: * Доставки по време на пандемия през погледа на вносители на камиони и ремаркета. * Силвър Стар представи Mercedes-Benz Sprinter за международен транспорт. * Запознайте се с новото поколение MAN TGS. * Тест: През гори и реки с Ford Ranger Raptor. * Scania представя: Рентабилност на транспорта и нисък разход на гориво чрез CNG. * и още...

34

34 АЛТЕРНАТИВИ И влекач, и трактор Продажбите им не се измерват в хиляди, а конкретният пазарен сегмент все още е в начална фаза. Потенциалните им купувачи са онези, които все още не са открили, че специално оборудваните влекачи могат да заменят класическите трактори в много селскостопански дейности. При това – със значително предимство, защото са значително по-евтини и могат да се движат и извън пътя, и по него Концепцията за универсален камион, адаптиран към нуждите на селското стопанство, е известна от 1948 г. с появата на първия Unimog. В Европа сега само MAN и Tatra предлагат такива като собствени продукти, а не като резултат от работата на независими партньори. Между другото, известната чешка марка ги довършва напълно самостоятелно, на основната сборна линия в Копривнице. Някои от влекачите на Mercedes-Benz, преди всичко Arocs, успешно се приспособяват селскостопански работи от немската Paul Nutzfahrzeuge. Наскоро и Iveco Trakker бе включен в такива трансформации. Няколко по-малки, основно германски компании правят същото с модели от портфолиото на Mercedes-Benz и Volvo. DAF (извън Tatra, които купуват кабини DAF CF и двигатели Paccar), Renault Trucks и Scania нямат европейски агроверсии нито в своята гама, нито в партньорство. Причината: все още слабото и териториално ограничено търсене. Основните пазари са именно Германия и страните от Бенелюкс, а някои „селскостопански“ камиони се продават в Австрия, Чехия и Словакия. В останалата част на Европа те буквално все още не са открити, тъй като производителите им едва напоследък проявяват по-голяма амбиция в търсенето на потенциалните купувачи – главно на специализирани изложения, като Agritechnica, което се провежда в Хановер – всяка нечетна година, на същото място като традиционното IAA. Неоценен потенциал По-ниска цена в сравнение с тракторите със сравними мощности, по-голям полезен товар, поевтина експлоатация и поддръжка, по-компактни размери, по-прости и удобни за работа и най-важното – по-универсални – това са основните характеристики на влекачите и соло камионите по поръчка за селскостопански транспорт и обработка на земи. Предимството им пред тракторите е най-убедително при транспортирането на полски култури, силаж, сено, слама... – от обработваемата земя до фабрики, складове, силози, депа, съоръжения за преработка, биогазови инсталации, ферми... Тези разстояния стават все по-дълги, така че класическият трактор изостава от камион, който може да се движи и по полето, и по обществените пътища. Нека добавим и по-висока скорост на агрокамионите към списъка с неоткрити потенциали. Тракторите се движат максимум с 60 км/ч. Предимство е и възможността да бъдат използвани и за други цели извън сезона на селскостопанските работи – например за зимно почистване и поддръжка на пътищата или за специализиран транспорт в строителството, пътното стопанство и комуналните дейности. юни 2020

АЛТЕРНАТИВИ » И ВЛЕКАЧ, И ТРАКТОР 35 Какви са разликите Агровлекачите се различават от класическите си събратя по задвижването на всички оси (4х4, или 6х6). Те имат по-здрав изглед, по-голям просвет, специални, често единични колела. Гумите им са със защитни слоеве с най-често срещан размер 445/65R22 .5 отпред, с профил на тракторна гума и 600/50R22.5 отзад. Като допълнително оборудване получават системи за промяна на налягането в гумите, които се управляват от кабината. Към броните се добавят тежести, за да се балансира натоварването на предната ос. Отстрани, под рамката на шасито, има резервоари за масло и мощни хидравлични помпи, които използват мощни вентилатори за охлаждане. Най-сериозни са промените в задната част. При повечето модели връзката на карданния вал първо „влиза“ в раздатъчна кутия. Това механично задвижване е добро решение за прикачни машини с висока производителност. Разлика има и в положението на седлото, като повечето производители предлагат височина на седлото от 1390 до 1410 мм като стандарт, но в някои достига и до 1460 мм. Важни елементи са теглича за класически ремаркета, както и оборудването за теглене на специални ремаркета – например за силаж, балиране и др. Необходими са и много електрически, хидравлични и пневматични връзки. Промени има и в интериора. Водачът разполага с възможности за контрол на хидравлично оборудване и различни приспособления, а пакетът за преоборудване включва по правило и камери за наблюдение напред, назад и встрани. Без трактори не може Колкото и да са многостранни, „полевите“ камиони те все още имат някои ограничения и тракторите ще останат незаменими машини за много агрооперации. На страната на тракторите са дълголетието, защото те нерядко се експлоатират до 50 – 60 години. Здравина, устойчивост на усукване, по-висока проходимост по набраздени терени, хлъзгави склонове, наклони над 10%. Влекач с полуремарке срещу трактор с ремарке При общо тегло на композицията от 40 тона теглото на един агровлекач е 9,5 тона, а на класически трактор – 11 тона. В същото време масата на тегленото ремарке е съответно 30,5 тона и 25,5 тона. В допълнение към петте тона по-голяма теглителна способност на влекача немската специализирана компания amag GmbH изброява още няколко предимства на „селскостопанския“ влекач спрямо трактора при селскостопански транспорт. Композицията с влекач не се нуждае от допълнителни баласти отпред и отзад, тъй като полуремаркето натоварва седлото и всички оси на влекача достатъчно. При тестове влекачът изразходва между 4 и 6 литра по-малко дизел на час. Това означава 40 литра по-малко потребление за всеки работен ден и около 10 000 литра по-малко на година. Разходите за редовна подмяна на гуми на трактор са няколко пъти по-високи, отколкото за влекач. Редовната сервизна поддръжка и резервните части за влекача също са значително по-евтини, като може да се разчита на по-широка сервизна мрежа, отколкото при трактора ... И нещо, което не е за пренебрегване, комфортът за водача, колкото и да е модерен тракторът, все още много, много по-висок във влекачите, дори и от по-старо производство. Trakker в полева версия Iveco Trakker напоследък е сред камионите, на които се възлагат селскостопански задачи. Пол Nutzfahrzeuge представи своя версия на влекача Trakker AD 400 4x4 – Agro Mover Transport на миналогодишното изложение в Agritehnica. Двуосният влекач е с междуосие от 3800 мм, автоматизирана трансмисия Eurotronic с 12 предавки (ZF AS-Tronic) и 12,9-литров дизелов двигател Cursor с мощност 331 кВт (450 к.с.). Компактните му размери – дължина от 6500 мм и височина приблизително 3600 мм, му позволяват да се движи и маневрира в тесни пространства. Trakker в този вариант е предназначен за теглене на всички стандартни селскостопански ремаркета и полуремаркета. Височината на връзката на седлото Jost от 1410 мм е оптимизирана за целта. Допълнителното оборудване включва хидравлична система за отчитане на натоварването, хидравлична помпа с голям дебит (120 см 3 ), както и единадесет хидравлични връзки отзад. Техническото натоварване на осите е максимум 19,4 тона – до 9,0 тона отпред и максимум 10,4 тона на задната ос. Две агроверсии на Arocs Доскоро Пол Nutzfahrzeuge използваше само най-тежките камиони на Mercedes-Benz за пре- IVECO Trakker AD 400 4x4 Agro Mover Transport Mercedes-Benz Arocs 2051 AS 4x4 Agro Mover Work юни 2020