Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

КАМИОНИ 4 / 2020

  • Text
  • Man
  • Mercedes
  • Daf
  • Vans
  • Buses
  • Trailers
  • Transport
  • Iveco
  • Busworld
  • Renault
  • Trucks
  • Scania
  • Volvo
Четете в броя: * Фредерик Олсон, управител на Волво Груп България: Действаме професионално при всякакъв сценарий. * Тест: 1000 километра с Volvo FH 540 XXL. * IVECO празнува 45-годишен юбилей. * Arctic Van Test 2020 на еднотонни ванове във Финландия. * Радостин Панков, главен мениджър на ПРИМА 91 ЕООД, за приоритетите. * и още...

52 СПОРТ

52 СПОРТ Красавицата и звярът Никога досега едни и същи продукти не са били толкова различни: MAN TGX 18.510 EfficientLine 3, разработен за постигане на максимална ефективност при транспорт, и MAN TGS 18.480 Racing, чиято задача е да стигне преди конкурентите на пистата Мадридската писта Харама стана сцена на уникален двубой между два камиона, слезли от конвейера на MAN в Мюнхен, но с много различни задачи. Произведени на едно и също място, те поемат по различни пътища: TGX 18, 510 EfficientLine 3 пътува по основните европейски транспортни маршрути със своите 40 тона, докато TGS 18, 480 Racing със силно променена физиономия и още по-променени механични характеристики стана вицешампион в ETRC в ръцете на испанския състезател Антонио Албасете. Самият Албасете обяснява така промяната на конвенционалния камион за транспорт в състезателен звяр: „Регламентът изисква да използваме шаси и кабина на търговски модел, от който са произведени поне 50 бройки. Оттам нататък всичко се променя. Кабината се трансформира напълно, както тунелът, където ще бъдат поставени радиаторите, така и солидната тръбна конструкция (ролбар), който ще предпази пилота в случай на авария. Основната цел е да се намали теглото и да се постигне стабилност. За камиона тарата е важна, тъй като от нея зависи товарът, който може да се превозва, но при състезанията собственото тегло е още поважно. Естествено бе да избера по-малката кабина MAN, модела C, с къс и нисък покрив, който е оборудван с всички видове аеродинамични обтекатели, ползата от които е двояка: намаляват въздушното съпротивление, а от друга страна, предоставят повече място за логата на всички спонсори.“ Аеродинамичният пакет на TGX EfficientLine 3 е по-скромен, ограничен от размерите на кабината и тегленото полуремарке. В тази специфична конфигурация, разработена от MAN, за да намали експлоатационните разходи на превозвача, всички елементи са подчинени на тази цел – задвижването, спомагателното оборудване и аеродинамиката. В кабината XLX, втората по големина на MAN, са събрани всички елементи, които трябва да придружават водача по време на шофиране, така и в почивка. Оборудването включва пневматичното окачване на кабината и седалките, двойното легло, климатика, различни шкафове за вещи и много други. Различно е при камиона за състезания, където рационалността и безопасността са найважните характеристики и където единственият удобен елемент – невинаги – е спортната седалка на водача. Нито седалката, нито кабината имат някакво окачване, кабината е захваната директно към шасито. „Това е направено, за да може пилотът през цялото време да чувства май 2020 КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО

СПОРТ » КРАСАВИЦАТА И ЗВЯРЪТ 53 Един камион, два различни свята: единият е и работно място, и жилище за дълги дни, в другия всичко е за няколко екстремни часа За разлика от товарното изпълнение (вляво) при Racing версията (вдясно) двигателят и предавателната кутия са изтеглени назад и смъкнати в най-ниското позволено положение поведението на камиона по трасето, което не би могло да се постигне с окачване като това на конвенционалния камион“, обяснява трикратният европейски шампион. Вътрешността на кабината няма нищо общо с конвенционалния камион, тук пилотът е заобиколен от впечатляваща пространствена конструкция за безопасност от безшевни стоманени тръби, които затрудняват дори достъпа до мястото на шофиране. Информацията на импровизираното алуминиево табло е свързана само с камиона, с неговото поведение по време на състезанието. Няколко прибора информират пилота за количеството вода, което подава към предната лява и дясна спирачка и към задните, за налягането в пневматичните кръгове и за разликата в спирачното налягане между колелата на предния и на задния мост. Пилотът може да променя всеки от тези параметри по време на състезанието. Допълнително два цифрови екрана дават пълна информация за различни параметри като скорост, обороти на двигателя, а споделят данни и с часовниците. В схватка с теглото Шасито е другият компонент от серийните модели, който състезателните камиони трябва да включват. Те използват лонжероните (двете надлъжни греди) от рамата, тъй като трябва да се използват оригиналните точки за закрепване на окачването. Под лонжероните се разполага подрама, която поема цялата механична част. Двигателят и предавателната кутия се изместват назад и се поставят в най-ниското позволено от регламента положение, за да се постигне максимална стабилност. Стабилност и бързина са двете основни изисквания при подготовката на състезателен камион. Олекотяването е от съществено значение, когато става въпрос за спечелване на тези секунди на обиколка, с които се печелят състезания. Тук разликите между двата камиона са фрапиращи: само предният мост на пътната версия носи повече товар, отколкото тежи целият състезателен камион. Общото тегло на EfficientLine 3 е 8008 кг срещу 5300 на машината на Албасете. Силите и натоварванията, които двете конфигурации трябва да понасят, са съвсем различни, затова и разпределението на теглото между предни и задни мостове се различава. При състезателния камион, по правило, то е 60% на предния мост и 40% на задния, а при EfficientLine 3 предните колела носят 69% от тарата на камиона и само 31% са на задния мост, който поема и част от теглото на полуремаркето. Смяна на местата При условие че спазват разпределението на теглото, установено с регламентите за ETRC, екипите са свободни да поставят двигателя и предавателната кутия в коя да е точка на шасито. Затова в състезателните камиони те са разположени зад кабината, оставяйки под нея огро- КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО май 2020