Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

КАМИОНИ 4 / 2020

  • Text
  • Man
  • Mercedes
  • Daf
  • Vans
  • Buses
  • Trailers
  • Transport
  • Iveco
  • Busworld
  • Renault
  • Trucks
  • Scania
  • Volvo
Четете в броя: * Фредерик Олсон, управител на Волво Груп България: Действаме професионално при всякакъв сценарий. * Тест: 1000 километра с Volvo FH 540 XXL. * IVECO празнува 45-годишен юбилей. * Arctic Van Test 2020 на еднотонни ванове във Финландия. * Радостин Панков, главен мениджър на ПРИМА 91 ЕООД, за приоритетите. * и още...

48 ГУМИ » ЗАЩО

48 ГУМИ » ЗАЩО ЕВРОПА ПРЕДПОЧЕТЕ ЕВТИНИТЕ ГУМИ Michelin – силни страни… Инвазията на евтините гуми завари традиционните западни производители в сходни, макар и нееднакви позиции. Michelin, основана през 1889 година от братята Андре и Едуард Мишлен, става първостепенен играч на световния пазар след Втората световна война с патентоването на радиалната гума през 1946 година. Нейните основни предимства спрямо общоприетата дотогава диагонална конструкция са: )) по-ниско съпротивление при търкаляне (т.е. по-нисък разход на гориво); )) по-добре поглъща и гаси вибрациите при движение (повече комфорт). Развитието на конструкцията и производствените технологии позволяват от първоначалния продукт, създаден за леки автомобили, да се премине и към другите сегменти на пазара: товарните превозни средства и автобуси, строителните и селскостопанските машини, мотоциклетите, авиацията. Michelin си поставя цел и успява да произвежда висококачествени гуми. Техният живот е по-дълъг от живота на продуктите на други марки – независимо дали са премиум или не. Гумите с Bibendum предоставят и повече сигурност при движение. Постиженията на производителя се потвърждават години наред и от тестове, провеждани от независими институции, и от предпочитанията на клиентите, особено професионалистите. Изключително високото ниво на позициониране на марката се дължи на комплекс от причини, като две от тях са показателни: В средата на последното десетилетие след края на кризата Michelin инвестира в научна, изследователска и развойна дейност 3,3 – 3,4% от стойността на продажбите си (2,1 – 2,4% при Goodyear, 2,2 – 2,4% при Continental, 2,5 – 2,6% при Bridgestone); Компанията от Клермон-Феран използва и повече естествен каучук в гумите си. … и проблеми Разходи за изследвания и развойна дейност на водещи компании спрямо стойността на продажбите им Паралелно със силните си позиции на OEM пазара и на вторичния Michelin има и проблеми, някои от които са „по рождение“. Компанията, създадена и успяла като семеен бизнес, до Втората световна война е управлявана патерналистично, производството ѝ се осъществява в множество на брой, но неголеми фабрики, които осигуряват трудова заетост в различни населени места във Франция. Компанията засили чувствително присъствието си на американския пазар, като купи през 1989 година Uniroyal-Goodrich, но остана силно обвързана и зависима от пазара в Европа, на който се падаха приблизително 40 на сто от продажбите й. Половината от предприятията на компанията бяха във Франция, Германия и САЩ – страните с най-скъпо платен труд. В резултат и себестойността (с всички преки производствени разходи – използвани материали и трудови възнаграждения, свързани непосредствено с производството) на гумите с Бибендум, произвеждани там, бе по-висока: 67,2 на сто (от продажната цена) срещу 60,5 на сто при Bridgestone. При Goodyear делът на заводите в трите страни също бе висок – 48%. След промените в собствеността Continental решително и експедитивно измести производствата си от Германия и Франция в европейски страни с по-нисък стандарт (Източна Европа) и сведе броя на заводите си в горните три държави на 30% след средата на на второто десетилетие. Независимо от някои промени – отварянето на голям завод за гуми за камиони в Индия (работи само за местния пазар), засилване на дейността в Тайланд и нова фабрика в Бразилия за гуми от 18“ и нагоре за OEM за Северна и Латинска Америка, групата Michelin преди края на второто десетилетие бе с най-неравномерно разпределение на производствата по географски признак: 59% в Европа, 25% в Северна Америка, 13% в Азия (а там се пласират около 40 на сто от гумите за леки автомобили и камиони!), едва 3 на сто в Латинска Америка и отсъствие в другите зони. И така гумите Michelin са позиционирани като продукт от марка, гарантираща премиум качество на съответна цена. Марката е предпочитана и от индивидуални клиенти, на които се падат 49% от продажбите на групата. Както обаче посочихме в началото, промяната на условията, в които се ползват все повече превозни средства в Европа, прави ползването на премиум целесъобразно за по-малко клиенти и „смъква летвата“. В условията на изострена конкуренция купуването на гуми за замяна все повече се определя от компонента цена – според проучвания за близо 60% от собствениците на леки автомобили в Западна Европа тя е факторът, който определя избора на нови гуми. Намаляване на разходите сега е първостепенната задача за производителите, позиционирани в премиум сегмента. Michelin, Goodyear и Continental продължават да извършват това в глобален план, а в същото време разработват и продават в развиващите се страни гуми на достъпни цени. Логичната стъпка е по-нататъшно прехвърля- май 2020 КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО

ГУМИ » ЗАЩО ЕВРОПА ПРЕДПОЧЕТЕ ЕВТИНИТЕ ГУМИ 49 не на производството в страни, в които трудът е по-ниско платен, но разполагат и с останалите необходими условия. Едно от тях е да отговарят и на изискването, спазвано досега – да се намират в близост до големите пазари. Като пример ще посоча неколкократното разрастване на завода на Michelin Group край Пирот, Сърбия: от 2012 година насам компанията инвестира 600 млн. евро в разширяването и модернизацията на Tigar Tyres, където работят близо 3400 човека. Какво е бъдещето за Bibendum? Зап. Европа Изт. Европа Сев. Америка Този въпрос отдавна тревожи 23 000 служители на компанията във Франция, а и колегите им в други страни. Опасенията от съкращаване на работни места се засилиха особено след като през май 2019-а Флоран Менегò смени Жан-Доминик Сенар на кормилото на френската група. Г-н Менегò обяви за свой приоритет подобряването на конкурентоспособността и намерението си да промени баланса в присъствието на световния лидер в Западна и в Източна Европа, тъй като последната има предимства по отношение на заплащането на труда. Пътят към по-високата конкурентоспособност минава през рационализирането на мрежата от предприятия в Западна Европа. Повечето от тях вече се оказват твърде малки и в групата възнамеряват да увеличат дела на заводите с годишен капацитет над 100 000 тона – праг, който се смята за критично важен. Едва няколко обекта на Michelin Group в Западна Европа (в Испания и Италия) имат мощности над това ниво. През последните 10 години Michelin затвори девет завода в Европа, три от тях във Франция, и съкрати 5500 работни места. В началото на февруари започна затварянето на завода в Ла Рош-сюр-Йон, Вандея – последния във Франция, който произвеждаше гуми Michelin за камиони. Съкратените са 619, а цялата операция ще коства 120 млн. евро. От 2016 година насам групата е обявила закриването на осем завода. Най-„пресни“ в този списък са предприятията в Дънди, Шотландия (затварянето му бе предвидено за юни, но пандемията го направи факт още преди края на март), и в Бамберг, Германия. Предвидено е в Бамберг до 2021 година работата си да загубят още 858 служители. Във Франция останаха петнадесетина фабрики на Michelin. Според ръководството на компанията част от тях страдат от недостатъчна конкурентоспособност, от неявяване на работа на персонал, проблеми с качеството или с производителността. За такива освен завода в Ла Рош-сюр-Йон бяха посочени Центърът за иновации Катару край Клермон-Феран, заводите Шолè в Мен-е-Лоар (гуми за леки и лекотоварни автомобили) и фабриката в Авалон за регенериране на гуми за тежкотоварни автомобили. Според Общата конфедерация на труда (CGT/Confédération générale du travail) заплашени за години напред са хиляди работни места в компанията. Групата, която годишно произвежда 190 млн. гуми и за която през 2019-а работиха 114 070 човека, отчете оперативна печалба 3 009 000 000 евро, т.е. ръст от 6,5% спрямо 2018-а и нетен приход от 1730 млн. евро. Това бе, преди да се развихри COVID-19. Дали революционното концептуално „колело-гума без въздух“ Uptis (Unique Puncture- Proof Tire System), което групата планира да започне да доставя през 2024 година на General Motors за вграждане в леки автомобили, ще постигне звездната слава и успехи на радиалната гума? K инж. Радослав ГЕШОВ Лат. Америка Азия Bridgestone Continental Goodyear Michelin Други Разпределение на производствата на „старите“ грандове по географски признак Ще детронира ли UPTIS конвенционалните гуми КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО май 2020