Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

КАМИОНИ 4 / 2020

  • Text
  • Man
  • Mercedes
  • Daf
  • Vans
  • Buses
  • Trailers
  • Transport
  • Iveco
  • Busworld
  • Renault
  • Trucks
  • Scania
  • Volvo
Четете в броя: * Фредерик Олсон, управител на Волво Груп България: Действаме професионално при всякакъв сценарий. * Тест: 1000 километра с Volvo FH 540 XXL. * IVECO празнува 45-годишен юбилей. * Arctic Van Test 2020 на еднотонни ванове във Финландия. * Радостин Панков, главен мениджър на ПРИМА 91 ЕООД, за приоритетите. * и още...

46 ГУМИ Защо

46 ГУМИ Защо Европа предпочете евтините гуми За 12 години делът на Bridgestone, Goodyear и Michelin на световния пазар намаля с 30 на сто Пандемията, разнобоят от мерки в различните страни и противоречивото тълкуване на новините, свързани с коронавируса, временно засенчиха проблеми, засягащи икономиката на ЕС. А те се трупат от години и сегашната кризисна ситуация ги задълбочава. Вероятно тя ще катализира и решенията за справянето с поне част от тях В традиционните представи за топпроизводителите на гуми продължават да властват Michelin, Bridgeston, Goodyear, Continental. В действителност ситуацията се промени съществено вследствие на директната конкуренция от страна на нови производители от Азия – от Китай на първо място, но и от Корея, Индия и други страни. „Между 2012 и 2018 година пазарният дял на китайските гуми в Европа се увеличи 6 пъти, от 5 на 30 процента“, често изтъкваше Жан-Доминик Сенар, предишният ръководител на Michelin, сега президент на административния съвет на групата Renault (леки автомобили). През 2004 година три от големите марки са имали 54% пазарен дял. Дванадесет години покъсно делът им на глобалния пазар е 38%. И това при положение че са се преструктурирали и са намалили производствените си разходи – предимно по пътя на преместване на производствата в развиващи се страни. Евтиният китайски внос на гуми за вторично вграждане в камиони и ремаркета толкова силно засегна европейския пазар, че дори регенерираните гуми станаха неконкурентоспособни в очите на собствениците на камиони. В периода 2007 – 2015 година количеството на регенерираните гуми в Европа намаля с над 19%, но пък вносът на китайски гуми се увеличи със 168 на сто. Делът на регенерираните гуми във Франция, който през 2012 година бе 48%, спадна на 39% през 2015-а. Условията се промениха Защо клиентите в Европа, включително професионалистите, започнаха да предпочитат евтините гуми пред премиум продуктите, с които бяха свикнали? Факторите са не един и два, различни за леките автомобили и за камионите, но някои от тях са определящи. При леките автомобили Намалява средният годишен пробег, който за Европа в средата на второто десетилетие бе около 15 000 км. Тенденцията е трайна, особено в големите градове, където превозните средства стават все повече, ограниченията се засилват, придвижването с лек автомобил е все по-трудно, а споделеното ползване на превозни средства бързо печели позиции. Когато пробегът е малък, естественото стареене на гумите ги прави неподходящи за по-нататъшна експлоатация, преди да са изминали километрите, които са способни да „навъртят“. Този ефект е най-силно проявен при висококачествените гуми, където очакваният пробег е 45 – 50 хиляди километра. При годишен пробег 7500 км, от които 5000 с летните гуми, за да изминат премиум гумите пробега, за който имат ресурс, са необходими 9 сезона; в действителност след петшест години експлоатация те са загубили голяма част от качествата си. В подобни условия дори изборът на гума от средната гама (очакван пробег 30 000 км според Michelin) може да се приеме за неоправдан, ако се изхожда само от очаквания пробег, без отчитане и на останалите качества на гумата. Така на преден план излизат евтините гуми: прогнозният им пробег е около 20 000 километра, но може да ги намерите и на 2 пъти пониска цена от топмоделите със същите размери. При камионите и автобусите Обяснението за преориентирането е просто: към 31 януари 2017 година гума Michelin 295/80 22.5 се е продавала за повече от 700 евро, докато китайската Double Star със същите размери е струвала 196 евро! С това огромно ценово предимство китайският продукт е по-привлекателен за превозвача дори от регенерираната гума, чи- май 2020 КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО

ГУМИ » ЗАЩО ЕВРОПА ПРЕДПОЧЕТЕ ЕВТИНИТЕ ГУМИ 47 ято стойност е около 2/3 от цената на съпоставима нова. На единия полюс са евтини продукти, които в почти всички случаи не могат да бъдат регенерирани и чийто живот, според Ernst&Young, е около 120 000 километра. На другия са висококачествените гуми с възможност за пробег над 200 000 км – те могат да бъдат регенерирани два пъти и заедно с пренарязването общият им живот надхвърля 650 хил. километра. Ресурсът на най-добрите каркаси на Michelin клони към 1 млн. километра. Основни фактори за засиленото търсене в ЕС на евтини нови китайски гуми за камиони, са: )) Финансовите затруднения, които имаха множество автотранспортни компании, особено малки и средни (а в някои страни те бяха 50% от сектора), вследствие либерализацията на товарните превози и изострянето на конкуренцията, а и поради финансовата криза в края на първото десетилетие на ХХІ век и последвалия бавен и колеблив ръст на европейската икономика. В условията на несигурност, без дългосрочна перспектива, превозвачите предпочитат решения с по-ниска начална цена, независимо че в бъдеще те им носят допълнителни разходи; )) Все по-използваната практика камиони/композиции да се връщат на дилърите след изтичането на 3 години (≈ 450 000 километра) също дава възможност те да се връщат с най-евтини гуми. Внесени китайски гуми за камиони и продаден регенерат (млн. бр.) Млн. броя Продажби на регенерирани гуми Внесени китайски гуми Година Рязък ръст на китайския внос и 19% намаляване на регенерата в Европа STOP на дъмпинга Продължителната и засилваща се нелоялната конкуренция от страна на китайски производители, ползващи държавни субсидии, удари силно производителите на гуми в Европа. Китайските износители в периода между 2013 и 2016 г. увеличиха вноса на тежкотоварни гуми на европейския пазар от 2,3 млн. на 4,4 млн., рязко се увеличи и пазарният им дял: от 13,2% на 20,9%. Ситуацията принуди Continental и Goodyear да затворят заводи, а през март 2016-а Michelin обяви, че поради намаленото търсене планира да затвори центъра си за производство на пресформи в Ла Комбод, Франция. В Брюксел обаче дълго останаха пасивни: ЕС запази почти до края на десетилетието митото си за внос от 4,5% – смешно ниско в сравнение с тези в САЩ, където този процент беше 4,0, но от 2009- а година администрацията на Обама обложи вноса на китайски гуми за камиони с антидъмпингови данъци, надхвърлящи 40%, а за леките според доставчика – от 46% до 126%. Чак през 2018 година тромавите процедури в ЕС доведоха до закъснели мерки за защита от дъмпинговия внос – въведен бе „регистрационен режим по отношение на вноса на нови и регенерирани гуми за автобуси или камиони с произход от Китайската народна република“ (Регламент за изпълнение (ЕС) 2018/163 на Комисията от 1 февруари 2018). На тази и последвалите я финансови мерки китайските производители реагираха със създаването на дъщерни предприятия в други страни с евтина работна сила, но стойността на тяхната продукцията е такава, че според хората от бранша конкуренцията вече се води при почти изравнени условия. Друг внос и местно Година Внос от Китай производство Европейският пазар на гуми и китайският дял (млн. броя) Изместването на фокуса „Докато мъдрите са намъдруват, лудите се налудуват“, твърди пословицата. До въвеждането на регистрационния режим евтините вносни гуми не само спечелиха сериозен дял от пазара, но промениха и нагласите на голяма част от превозвачите, а и на притежателите на леки автомобили. При първите като основни ползватели на премиум гуми се очертаха транспортни фирми, способни дългосрочно да си осигуряват постоянна работа при приемливи навла. Гумите с ниска покупна цена се наложиха като предпочитана алтернатива за превозвачи в трудно финансово положение или без трайна перспектива. И при леките автомобили разделението е категорично: премиум гумите са икономически оправдани при голям годишен пробег, радват се на добро търсене и при спортни, луксозни и др. коли, т.е. при немного широка група превозни средства, докато в класа на масовите автомобили евтините спечелиха солидна преднина. КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО май 2020