30 ЮБИЛЕЙ 45 години IVECO Интензивни промени, реорганизации и сливания в европейското и в световното автомобилостроене – това е характерно за седемдесетте години на ХХ век. 1 януари е неработен ден в Европа, но тъкмо на този ден през 1975 година започва дейността на IVECO А предисторията на това събитие е от началото на 70-те. Тогава FIAT, Италия, и KHD AG (Klöckner-Humboldt-Deutz), Германия, започват да търсят нови възможности за разширяване на деловата си активност чрез партньорство в сегмента на индустриалните автомобили между Gruppo Veicoli Industriali (GVI) и Magirus- Deutz. Производството на товарни автомобили в Западна Европа по това време е като мозайка – отделни марки с различен капацитет, постижения и позиции работят в рамките на своите национални пазари, като ползват всякакви форми на пряк или индиректен протекционизъм. Монополът на националните производители е почти тотален, в някои случаи пазарните им дялове „у дома“ надхвърлят и 90%, какъвто е случаят в Италия. Кой кой е през 70-те при камионите Производителите на камиони, чието участие имаше по-голямо значение за пазара в Западна Европа (без страните от социалистическия блок), бяха петнадесетина. В Италия чрез GVI доминираше FIAT. Освен FIAT товарни в GVI са интегрирани още 2 стари италиански фирми: OM от Бреша и Lancia от Болцано. Във Франция са държавната група Renault- Saviem, но и FIAT, който притежава френската марка UNIC и има дялове в Citroën и Berliet. Когато през 1974 г. влиянието на Peugeot са разпростира върху Citroën, френското правителство продава Berliet на Saviem (Société Anonyme de Véhicules Industriels et d‘Equipements Mécaniques) – дъщерно дружество на тогава държавната компания Renault, което произвежда товарни автомобили. Така се ражда Renault Véhicules Industriels, впоследствие Renault Trucks. В Германия лидер е Daimler-Benz, който през 1967 г. поглъща Krupp, а през 1969 г. – и Hanomag- Henschel. Другите сериозни играчи са MAN, който по същото време присъединява Bussing, и Magirus-Deutz. На Острова се конкурират 4 групи: BLMC (British Leyland Motor Corporation Ltd) – „шапка“ на 7 марки, между които са Austin-Morris, Leyland и др., Ford, General Motors (с Bedford) и Chrysler (с Dodge и Karrier). Там са и Seddon-Atkinson, ERF и Foden, чийто капацитет не надхвърля 5000 тежки камиона годишно. Шведските асове Volvo и Scania изпъкват с ефективността не само на производството си, но и на дистрибуцията, което е продиктувано и от силната им експортна ориентираност – около 80% от продукцията им се изнася. DAF, производителят от Нидерландия, е започнал сътрудничество с щатския производител International Harvester (Navistar International впоследствие) с надежда да излезе на нови пазари. Картината допълват още няколко марки, имащи интересни продукти, но ограничено влияние на пазара: Steyr в Австрия, Sauber в Швейцария, Sisu във Финландия, Barreiros, Enasa и Mevosa в Испания. Коопериране, когато не е възможно изкупуване През 1963 година MAN и Saviem съгласуват програма за индустриално коопериране. През 1970-а MAN и Mercedes-Benz договарят съвместно производство на двигатели и мостове. През 1971 година са създава „Клубът на четиримата“: DAF, Magirus-Deutz. Saviem и Volvo се кооперират в сектора на средно тежките камиони; сключено е и ново споразумение между май 2020 КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО
ЮБИЛЕЙ » 45 ГОДИНИ IVECO 31 MAN и Saviem за производство на товарни превозни средства. През 70-те години мастодонтът FIAT (Grande FIAT) се преобразува в модерна индустриална група с 11 поделения, работещи в различните сектори. Едно от тях е Veicoli Industriali. През 1974-та FIAT, Alfa Romeo и Saviem създават дружеството SO.F.I.M. (Societa Franco-Italiana di Motori), което да произвежда във Фоджа, Южна Италия, дизелови двигатели (през 1981-ва то е купено от IVECO и се превръща във FIAT Powertrain Technologies). Началото – колко много трудности Разрастването на търсенето, придружено и от засилване на конкуренцията, радикално променя работната среда, структурата на предлагането и налага да се повиши ефективността на производството и предхождащите го процеси. Като създава GVI през 1969 година, групата FIAT задава и отчасти осъществява план за рационализиране на производството на трите марки – FIAT, OM и Unic (производството на камиони Lancia е спряно поради твърде ниска серийност). Върви се по пътя на постепенно унифициране на рамите, кабините и силовата линия, така че накрая да остане само разликата в марките и емблемите. Координирането и сътрудничеството между марките с „латинска кръв“ се оказва много по-лесно от това с Magirus-Deutz. Фабриката на дружеството Magirus KG от Улм, основано през 1864-та, дълги години произвежда оборудване за борба с огъня, а когато през 1916-а решава да произвежда и камиони, купува двигателите, тъй като още не произвежда свои. През 1934 го купува австрийското дружество KHD, специализирано в производството на тракторни двигатели с въздушно охлаждане. Ражда се Magirus-Deutz, чиито легендарно здрави камиони още работят тук-там по кариери и др. тежки обекти. KHD търси сътрудничество с FIAT GVI с идеята да намери нови пазари и за непретенциозните си и много надеждни ДВГ с въздушно охлаждане, и за товарните автомобили Magirus-Deutz. Във FIAT са на мнение, че въпреки някои свои предимства двигателите с въздушно охлаждане са неподходящи за вече оформящите се в Европа големи паркове от товарни автомобили, които работят на дълги разстояния. Преговорите са трудни, но все пак с компромиси и от двете страни се стига до споразумение. Началото съвсем не е леко: трябва да създават и развиват стратегиите, които да изтеглят Iveco в бъдещето. Основен проблем е как да се унифицират производства, зад които има десетилетни различни традиции. Стои и дилемата „Интеграция или автономия“. Още са силни и последствията от първата петролна криза, а „единна“ Европа е повече лозунг, отколкото действителност, с всички неприятни последствия от гледна точка на законодателство, логистика, митници... унифицират. В различни градове на Италия, Германия и Франция се произвеждат 7 семейства двигатели с мощности в диапазона от 72 до 352 к.с., предавателни кутии, двигателни мостове и оси, рами, каросерии. Осем завода в Италия, 4 във Франция и 2 в Германия. Интеграция и първите 100% IVECO Расте търсенето на европейския пазар на камиони – към края на седемдесетте години надхвърли огромните за времето си 420 хиляди броя. Между 75-а и 78-а година се ражда новата, интегрирана гама на FIAT, OM и Unic, с унификация на двигателите при различните товароподемности. Първа, през 1975-а, на пазара излиза новата тежка гама с моделите 170 и 190. Двигателите са с атмосферно пълнене: 6-цилиндровият 8210 с работен обем 13,8 л и 260 к.с. и новият V8 8280, 17,2 л и 330 к.с. През 78-а интеграцията приключва, от гамата отпадат тежките камиони Magirus- Deutz за пътни превози. През 1976-а дебютира новата средна гама, която се произвежда във Франция. Новият 140 е с накланяща се кабина, такива получават и моделите 110 и 130, а изборът на двигатели е между три 6-цилиндрови агрегата с различни обеми и мощност: СР3 – 7,4 л и 145 к.с., 8060 – 8,1 л и 168 к.с. и 8220 – 9,2 л, и 205 к.с. Гамата се допълва с моделите 150 и 159. През 1978-а Европа вижда гамата S, това е новата „лека кавалерия“ на IVECO. Идеята е за неголям автомобил за индустриални приложения, здрав, с който да се работи лесно, но да има удобства и кабина като на лек автомобил. Началните планове са за машина с обща маса между 2,8 и 4 тона. Двигателят е SOFIM 8140, 2,5 л, с атмосферно пълнене, индиректно впръскване на гориво и мощност 80 к.с. Основните решения са като при камионите: носеща структура с рама, надлъжно разположен двигател в предната част, задни двигателни колела. А независимото предно окачване осигурява и управляемост, и комфорт. Ражда се шлагерът Daily, който се радва на брилянтна кариера от появата си на бял свят до днес. K инж. Радослав ГЕШОВ Унифициране През първите 5 години Iveco действа повече като обединение на марки, отколкото като единен организъм. Логото IVECO носят съществуващите модели на марките, които постепенно се КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО май 2020
Loading...
Loading...
Loading...
Последвай ЛОГИСТИКА
Facebook