Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, новите издания са достъпни само за абонати!.
Ако нямате достъп, моля проверете дали сте подновили абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

transportpress
Views
3 years ago

ЛОГИСТИКА 4 / 2020

  • Text
  • Warehousing
  • Transport
  • Supplychain
  • Logistics
  • Matrix
  • Bulgaria
  • Moviblock
  • Stamh
  • Freighttech
  • Animoto
Четете в броя: * Председателят на Българската стопанска камара Радосвет Радев за пандемичната криза и икономическите последствия от нея. * Наталия Иванова, директор Верига на доставки в Алкомет, за опита в управлението на веригата на доставки. * Колаборативният робот (Animoto на българската фирма Гига Аутомата. * Как се доставят охладени храни в условията на пандемия. * STAMH с ефективни решения за оптимизация на складовото пространство. * и още...

44 ТЕХНОЛОГИИ

44 ТЕХНОЛОГИИ В България се роди роботът Animoto Серийното му производство е готово да стартира веднага след извънредното положение „Ще произвеждате роботи в България?! Много забавно!“. Тези думи чул Георги Арабаджиев – съсобственик и управител на Гига Аутомата, през 2017 г. на щанда на италианска фирма за енкодери (устройство, задаващо ъгъла на рамото на робота) на Hannover Messe. Това, което се сторило смешно на италианците тогава, днес вече е факт. Колаборативният робот (кобот) Animoto се приема много добре от първите клиенти на фирмата, независимо дали са българи, или чужденци. А серийното му производство е готово да стартира веднага след извънредното положение. България има традиция в производството на роботи. Заводи като старозагорските ДЗУ (Дискови запаметяващи устройства) и Берое са били едни от най-модерните производители на роботи и автоматизирани решения през 80-те години на миналия век. Днес те са само спомен, но българските инженери и конструктори отново преоткриват роботите и искат да оставят следа в тази индустрия. Традиции и новаторство Автономни платформи, които носят товари и се разминават безопасно с работниците в автоматизирания склад на ДЗУ – Стара Загора. Това е един от ярките детски спомени на Георги Арабаджиев. Тогава той дори не предполагал, че след време той самият ще изобретява и създава модерни роботи. В началото обаче плановете му били други. Учи в Технически университет Дармщат в Германия, специалност математика и компютърни науки. След това се завръща в България и започва да работи като програмист. По-късно, заедно със съдружника си Георги Георгиев – машинен инженер и доктор по роботика, основават фирма за проектиране на машини с цифрово програмно управление (CNC). С годините у тях изкристализира идеята да произвеждат роботи, като тя се явява логично продължение на дейността им. „Решихме да създадем наш продукт, който да намира приложение в най-много бизнеси – разказва г-н Арабаджиев. – Стигнахме до извода, че това трябва да е 6-осен (с 6 степени на свобода) индустриален робот манипулатор. Още по-добре беше той да е колаборативен, т.е. да работи заедно с хората. И не на последно място, да е доста по-евтин от тези, които са на пазара. Ние много държахме да направим достъпен робот. Иновацията ни не е в технологията, а в це- 44 4 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ТЕХНОЛОГИИ 45 Вече има множество запитвания за робота от български фирми, включително с чужди собственици ната, защото неговите конкуренти са по 35 000 долара, а той е около 15 000 евро в зависимост от допълнителното оборудване.“ Активно конструкторите започват работа по новото изделие в началото на 2017 г. Тъй като фокусът е изцяло върху цената, се налага голяма част от компонентите да се проектират и изработят от фирмата (като споменатите вече енкодери), за да излязат по-евтино. Повисоката им цена би наложила вдигане на крайната цена на изделието. В момента 90% от компонентите се произвеждат в цеха на фирмата, включително електродвигателите. Това става на CNC машини, а използваните суровини са алуминий, стомана, а също и пластмаса. Като най-трудни възли се оказват редукторите, тъй като са доста фини устройства и трябва да се сглобят прецизно, с минимален допуск. От доставчици се вземат само някои модули, като цветния тъчскрийн дисплей, кутията на изделието, кутията на контролера и др. Един робот – много приложения Изобретеният робот, който носи името Animoto, е висок 1,30 м и тежи 22 кг. Съставен е от над 1500 елемента и може да борави с товари до 7 кг със скорост до 2 м/с. Това е доста висока скорост, но тя се регулира според конкретното приложение на робота. Машината работи спокойно при нормална работна температура – от 0 до 50 градуса. Може да бъде оборудвана с неограничен вид захвати. Гига Аутомата предлага един вид електромеханичен грипер с 2 пръста (тип щипка) и един топ вакуумен, като могат да бъдат закачени произволен брой вендузи според вида на стоките, с които ще борави. В случай че се работи с изделия от черна стомана, захватът може да бъде и електромагнитен. Но роботът може да се оборудва с всякакъв вид грипер, отговарящ на стандарта ISO 9409-1-50-4-M6 или несъвместим със стандарта посредством фланец. НЕКА РОБОТЪТ ПРИЕМЕ СТОКИТЕ Роботът е универсален и с правилна периферия могат да му се намерят различни приложения. Характеристиките на Animoto го правят особено подходящ за някои складови операции. Производителят вече има запитване от българска фирма дали роботът не може да се монтира на рампите и да поеме приема и експедицията на стоки от склада. Със скенер в ръка той лесно може да отмята влизащата и излизащата стока и по този начин да се автоматизира операцията. Така че нищо чудно скоро да го видим в действие в българските складове. СЪДЪРЖАНИЕ 4• 2020 45

Copied successfully!