38 АУТСОРСИНГ Много от обектите, до които се доставят уредите, изискват индивидуален подход за транспортиране на оборудването Спринт на спортния пазар Когато няма предвидимост на доставките, помага логистичен доставчик Влизаме в шоурума на Matrix Fitness Bulgaria, за да разберем какви са спецификите и предизвикателствата при транспортирането на професионално фитнес оборудване. Фирмата оперира на българския пазар от близо 4 години. Доставя и инсталира фитнес уреди от висок клас до всички точки на страната, като извършва и пласмент на резервни части. С бранда, който е част от JHT, българският пазар се запознава в края на 2016 г. Характерно за компанията производител е, че на пазарите, на които оперира, присъства с дъщерни фирми. Българският клон е част от дружеството в Гърция. Основните клиенти са фитнес клубовете, а от тази година екипът се е фокусирал и върху хотелските вериги. На българския пазар, освен професионално фитнес оборудване, се дистрибутират и резервни части на марката. „Екипът стартира на пазара с пласмент на резервни части. Една от големите български фитнес вериги закупи два обекта, които преди това бяха собственост на международна компания. В тези обекти вече беше инсталирано оборудване на бранда. Новите собственици имаха нужда от обновяване и всъщност това бяха първите ни реализирани продажби“, разказва Петър Атанасов, мениджър Продажби в Matrix Fitness Bulgaria. С развитието на пазара българският клон разширява дейността си в страната, както и търговския си екип. Днес разполага с шоурум, в който се съхраняват част от резервните компоненти. В база на логистичен партньор се складират по-големите артикули, както и резервни части. Доставка и инсталиране на фитнес оборудване се извършва до всички точки на страната. Екип е специализиран и в сервиза на професионалните фитнес уреди. Производствени бази Компанията майка разполага с производствени бази в Тайчунг (Тайван), Шанхай (Китай), Уисконсин (САЩ) и Осака (Япония). Във фабрикатите в Тайван и Китай главно се произвеждат продуктите под марката Matrix. В завода в Китай три от линиите са предназначени за производство на двигатели на различни уре- ВИЗИТНА КАРТИЧКА Петър Атанасов e възпитаник на Висшето училище по мениджмънт във Варна. Присъединява се към екипа на Matrix Fitness в България през 2016 г. като мениджър Продажби. В клона в страната отговаря за продажбите, доставките и координацията с партньорите на бранда, осигуряващи логистиката. 38 4 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ
АУТСОРСИНГ 39 30 ДЪРЖАВИ И НАД 60 ДИСТРИБУТОРИ Matrix Fitness е бранд на един от водещите производители на професионално фитнес оборудване JHT. Компанията има 2 главни офиса – в Тайчунг (Тайван) и Уисконсин (САЩ), и пряко присъствие с изцяло притежавани дъщерни дружества в близо 30 държави и над 60 дистрибутори по цял свят. Разполага с повече от 300 магазина за фитнес оборудване в Азия, Европа и Америка и е сред големите доставчици на фитнес оборудване в ритейл сектора. ди, като на ден производственият капацитет може да достигне 1500. В Европа компанията разполага с централен дистрибуционен център в Нидерландия и с помалки складови бази в държавите, където има дъщерни компании. „Към момента сме по-спокойни за доставките от Китай и Тайван, отколкото за доставките от Европа. В тази кризисна ситуация за веригата на доставки не мисля, че някой може да даде конкретен срок за сухопътна доставка в Европа, още по-малко кога ще премине пандемията и кога ще се нормализира обстановката. Относно клиентите е ясно, че в момента не можем да очакваме единични продажби и доставки към клубовете, защото са затворени. Работим по по-големите проекти, които са започнати и договорени в края на 2019-а и началото на 2020 година“, коментира мениджърът ситуацията около вноса на този тип оборудване в условията на извънредно положение. Преглед и доставка Транспортирането на резервни части, силови и кардиоуреди до България се организира от външни логистични доставчици. В зависимост от поръчките на клиентите заявките се подават от търговския екип към дъщерната фирма в Гърция, хъба в Нидерландия или склада в Италия, а в някои случаи директно към производствените фабрики. „Когато имаме заявка за оборудване и инсталиране на уреди за цял обект, поръчваме продуктите директно от фабриките. Оптимално е, вместо да подаваме заявки до няколко места в Европа, където артикулите са налични на склад“, обясни мениджърът. В зависимост от това, дали заявката за продуктите е подадена към фабрика, или към складовете в Европа, те се транспортират по морски, шосеен, а в извънредни ситуации и по въздушен път. Междинна спирка е складът в Атина, където стоката се освобождава от митница и се транспортира с тежкотоварни камиони до базата на логистичния партньор в София. Щом продуктите пристигнат в България, екипът държи да инспектира състоянието им на място в склада. „Има изградена система, която позволява да се проследяват артикулите чрез баркодове, но винаги е по-добре да се извърши проверка, преди да бъдат доставени до крайния клиент. Компонентите на уредите са с различни цветове. За да не се допускат разминавания, правим преглед и по този начин гарантираме, че артикулите са транспортирани в добро състояние“, коментира мениджърът. Градски локации Много от обектите, до които се доставят уредите, изискват индивидуален подход за транспортиране на оборудването. По-голямата част от фитнес залите се намират на централни градски локации, трудно достъпни за големи транспортни средства, което е допълнително предизвикателство. Дори да се транспортират на части, артикулите са обемни, тежки и трудни за пренасяне. „Консултираме се с транспортната фирма как оптимално да се подредят в превозните средства. Има пакетирани в кашони с компоненти, които могат да се поставят един върху друг, както и такива, които не могат. При някои уреди е необходимо допълнително укрепване по време на транспортирането. Компонентите са различни, някои са по-крехки от други и има специфични особености при доставката“, отбеляза Петър Атанасов. Поради обема и тежестта на уредите те се превозват на части и се сглобяват на място във фитнес залата. Един от най-големите уреди е с дължина над 2 м, широк е близо 1,5 м и с тегло над 300 кг. Сглобяването се извършва във фитнес залите от сервизния екип, като при по-голяма поръчка се наемат допълнително служители, за да могат по-бързо да се инсталират уредите. Краткосрочни прогнози Прогнозирането и планирането на наличностите на резервни части в шоурума и склада на логистичния партньор се извършва въз основа на историята на продажбите. „Поради това, че в този бранш нямаме гарантирана ритмичност на доставките, не могат да се направят точни прогнози в дългосрочен план“, смята мениджърът. Вземат се данни от по-силните сезони – лятото и есента, и се анализират тенденциите в сектора. Събира се информация за пазара и се прогнозира какъв би бил очакваният ръст на продажбите. При промоционална кампания екипът държи налични бройки на фитнес уреда в българската база. Гена ЦВЕТАНОВА СЪДЪРЖАНИЕ 4• 2020 39
Loading...
Loading...
Loading...
Последвай ЛОГИСТИКА
Facebook