Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

ЛОГИСТИКА 4 / 2020

  • Text
  • Warehousing
  • Transport
  • Supplychain
  • Logistics
  • Matrix
  • Bulgaria
  • Moviblock
  • Stamh
  • Freighttech
  • Animoto
Четете в броя: * Председателят на Българската стопанска камара Радосвет Радев за пандемичната криза и икономическите последствия от нея. * Наталия Иванова, директор Верига на доставки в Алкомет, за опита в управлението на веригата на доставки. * Колаборативният робот (Animoto на българската фирма Гига Аутомата. * Как се доставят охладени храни в условията на пандемия. * STAMH с ефективни решения за оптимизация на складовото пространство. * и още...

28 АНАЛИЗ Сега

28 АНАЛИЗ Сега е подходящият момент бизнес лидерите да обмислят колко добре са оборудвани организациите им за внезапно променения свят ации, в които износителите са стресирани и се нуждаят от оборотни средства за изпълнение на поръчките“, смятат експертите от Stenn Group. (Компанията купува вземания, освобождавайки оборотни средства за търговци и доставчици, ангажирани с международна търговия). Програмите за финансиране на вземанията са финансов инструмент, използван от банки и други финансови институции за намаляване на ликвидността и риска. AR финансирането на търговските вземания решава класическа дилема в международната търговия. Доставчикът предпочита плащане в момента на доставката на стоките. Това осигурява авансови пари за заплащане на служителите и закупуване на суровини за следващата поръчка. Освен това може да елиминира риска купувачът да не плаща по пътя на стоката. Въпреки това купувачът на стоки от внос предпочита да плати по-късно и често изисква условия за отворена сметка от 30, 60, 90 или повече дни. AR финансира преодоляването на тази времева дупка. При този вид финансова трансакция финансовата компания закупува вземанията и авансово изплаща сумата на фактурата на доставчика по време на доставката – намалена с малка отстъпка. На датата на падежа вносителят плаща пълната сума на фактурата на финансовата компания. „Коронавирусът хвърли светлина върху нестабилността на световните вериги за доставки и много индустрии по света ще диверсифицират и разширят веригите си за доставки, създавайки нова ера за глобалната търговия. Очакваме също така някои производства да се доближат до дома, за да контролират подобре снабдителните вериги“, убедена е Керстин Браун, президент на Stenn Group. Ефектът на камшика Контейнерното корабоплаване стана ранна жертва на COVID-19. Товародателите и спедиторите бяха в шок от невиждано досега масово отменяне на редовни линейни плавания. В много пристанища складовете достигнаха критичната граница на капацитета си, тъй като голяма част от стоките, предназначени за Европа, останаха в Азия. Броят на т.нар. празни плавания (blank sailing) или канселирани отплавания е над 400 според доклад на датската консултантска компания Sea-Intelligence. Най-голямото оттегляне е от маршрутите Азия – Европа, където капацитетът се е свил от 29% до 34%. THE Alliance, състоящ се от Hapag-Lloyd, Yang Ming, Ocean Express Network и Hyundai Merchant Marine, обяви, че отменя 32 планирани плавания през април. Всички, с изключение на четири, са били предназначени за транспортиране на стоки от Азия до Европа или САЩ, което показва рязък спад в търсенето на контейнерните товари. Партньорите в 2M – MSC и Maersk са отменили общо 21% от плаванията си по направлението Азия – Европа за второто тримесечие на годината. Партньорите в Ocean Alliance – MA CGM, Cosco (OOCL) и Evergreen обявиха още 13 празни плавания през април и май. Експерти от Ti подчертават, че не е спиран транспортът на важни стоки, като храни, енергийни продукти, елементи, необходими за поддържането на инфраструктурата. Aнализаторите от Alphaliner очакват празният флот да надхвърли 3 млн. TEU през май заради втора вълна на анулиране. Променени корабни маршрути, по-дълги транзитни времена, намален капацитет и дефицит на стоки за износ са малка част от отраженията на коронавирусната криза. Според представители на корабните ли- 28 4 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

АНАЛИЗ 29 Кризата с COVID-19, която нанесе сериозен удар върху морския контейнерен транспорт и въздушното карго от Китай за целия свят, се отрази благоприятно на жп превозите. Редица експерти посочват жп транспорта като алтернатива за търгуване с Китай. Оказва се, че интермодалният транспорт е по-жизнеспособният вариант за ефективно изпращане и получаване на стоки между Китай и Европа. През март транспортирането на пълни контейнери по маршрута Китай – Европа – Китай бележи ръст с 33,4% до 28 500 TEU, докато на празните контейнери, най-често от Европа до Китай, намалява с почти 70% до 1000 TEU по данни на „Российские железные дороги“. Китай и Румъния пуснаха влакове на солидарността и показаха важността на жп транспорта в глобалните логистични мрежи. нии обемът на контейнерните превози по море ще се свие с 20% през второто тримесечие на годината, като някои маршрути ще бъдат ударени по-силно от други. Това ще зависи от развитието на епидемията в различните държави, посочват анализатори от Ti. Световната търговска организация прогнозира, че глобалната търговия ще се срине между 13 и 32 на сто тази година. Карго полетите Глобалните авиокомпании се бореха да намерят места за паркиране, тъй като пандемията намали търсенето на въздушните пътувания. Някои авиокомпании използват времето, за да извършват несъществени ремонти на своите самолети и да поддържат двигателите в изправно състояние, за да избегнат допълнителни разходи при възобновяването на услугите. Други обявиха, че трансформират пътническите в товарни самолети и увеличават броя на чартърите. Предимно карго полетите са предназначени за транспортиране на спешни медицински консумативи и продукти от първа необходимост. Европейската комисия прикани държавите, членки на ЕС, да направят оперативни и организационни промени, за да се улесни въздушният превоз на товари по време на кризата и да се ограничат нарастващите разходи за въздушен превоз на товари. С тези насоки се цели да се поддържат основните транспортни потоци, включително за медицински консумативи и персонал. Според прогнози на IATA до края на юни 2020 г. ще бъдат канцелирани над 1 млн. полета. Електронната търговия Още в самото начало на кризата онлайн магазините трябваше да се справят с проблеми във веригата на доставки. Заявките бяха доставени както заради ограничения при вноса на стоки, така и заради общите ограничения по веригата на доставки. Затварянето на ресторантите доведе до засилен натиск главно върху е-търговците, търгуващи с храни. Какво ще се случи след премахването на ограничителните мерки за движението на хора, никой не се наема да прогнозира. Дали ще се променят навиците на потребителите и колко от поръчаните вече стоки ще бъдат върнати, също е труден въпрос. Факт е, че в пристанищата са натрупани контейнери, които поради различни причини не могат да бъдат извозени до получателите си. Това принуждава терминалите да търсят допълнителни площи за съхранение на контейнерите. Роботите и дроновете Докато хранителните вериги са изправени пред рязък скок в търсенето на определени артикули, като тестени изделия или брашно, други бизнеси трябваше да затворят магазините и сега разчитат изключително на онлайн продажбите, за да задоволят намаляващото търсене, отбелязват анализатори от Gartner. Според проучване на Ecommerce Europe повече от половината анкетирани (64%) посочват, че когато физическите магазини не могат да функционират, те предлагат алтернативни възможности за доставка на продукти до своите потребители. В 78% от случаите тези магазини започват да продават онлайн. От електронните търговци 60% посочват, че срещат трудности във веригата на доставки. Все по-голям фокус се поставя върху доставките до последната миля, и по-конкретно на безконтактните доставки. С цел по-голяма сигурност за здравето на служителите и клиентите редица куриерски компании, пощенски оператори и вериги ма- Силата на блок-влаковете СЪДЪРЖАНИЕ 4• 2020 29