26 АНАЛИЗ Черен лебед носи нови нива на бизнес общуване Глобализацията върви към корекция. Какво ще се случи с глобалните вериги на доставки? Променени маршрути, по-дълги транзитни времена, празни кораби, намален капацитет, осигуряване на „зелени коридори“ за тежкотоварните камиони, трансформиране на пътнически в товарни самолети – това са малка част от отраженията на коронавирусната криза върху веригите на доставки. Докато морският и въздушният транспорт изпитват „ефекта на камшика“, жп превозите стават по-ефективни за извършването на доставки между Китай и Европа. Екип на сп. Логистика проследи публикуваните през април прогнози и анализи на финансови експерти и специалисти по глобална логистика, търсейки отговор на въпросите: Ще рискуват ли индустриите по-малко след пречупването? Ще стават би веригите на доставки по-къси след скъсването? Когато светът започна да се бори с коронавируса, веригите на доставки се оказаха на предния фронт и в непосредствена близост до обществото. В началото на годината, докато COVID-19 оказваше своето влияние върху Китай, експертите се фокусираха върху „сътресенията в доставките“. Това бяха смущения в наличността на стоки, доставени от Китай – както готови продукти за продажба, така и суровини, използвани във фабриките. Компаниите бяха объркани какво производство е възможно и какво търсене може да бъде удовлетворено, посочиха експертите от швейцарския институт IMD и предупредиха, че сега не е моментът да се мисли за устойчивостта на веригата на доставки. Тъй като пандемичната криза се задълбочи и държавите започнаха да въвеждат по-строги мерки и блокировки по границите, веригите на доставки се сблъскаха с непознати ситуации – системни сътресения при търсенето, когато хората се презапасяват с потребителски стоки. COVID-19 подложи на изпитание всички видове транспорт, а редица икономисти прогнозират дълбока рецесия с неопределена продължителност. Икономическото объркване СOVID-19 паникьоса държавници и експерти, които трябваше да намерят решения как фискалната и монетарната политика могат да помогнат на бизнеса. Оказа се, че те са готови да помогнат при проблеми с краткосрочната ликвидност, но не могат да предотвратят просрочия по дълговете на компаниите или да рестартират бързо икономиката след шока от пандемията. Само за две седмици през април една от големите рейтингови агенции Fitch Ratings чувствително влоши прогнозата си за световната икономика. В началото на април предсказваха -3,3% спад на брутния вътрешен продукт на САЩ, сега е -5,6%. За Еврозоната предсказваха спад от -3%, сега е -7%. За Германия вече очакват -6,2%, Франция -7%, Италия -8%, Испания -7,5%, Канада -5,6%, Австралия -5% и дори за Швейцария -6,5%. На никого няма да се размине. И ако при финансовата криза през 2009 г. световната икономика е имала спад от -2%, сега прогнозата наближава -4%. Пазарът на шосейни товарни превози в Европа може да се свие с почти 20% през тази година заради пандемията според анализаторите от Transport 26 4 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ
АНАЛИЗ 27 Intelligence (Ti). В доклад на компанията се посочва, че при оптимистичен сценарии европейските превозвачи могат да се надяват на свиване от 4,8%, а при най-неблагоприятен – на 17%. Прогнозира се, че големите пет европейски пазара (Германия, Великобритания, Франция, Испания и Италия) ще претърпят намаление от 5,6% при оптимистичен сценарий и 21,3% при най-неблагоприятен. Според прогноза на Световната търговска организация (СТО) през 2020 г. световната търговия ще се свие между 13% и 32% Почти всички региони ще претърпят двуцифрен спад в обема на търговията през 2020 г., като износът от Северна Америка и Азия търпи най-тежки загуби. Износът от Европа може да се понижи с близо 30%. От СТО посочват ролята на веригите за създаването на стойност и търговията с услуги като аспекти, отличаващи сегашния спад от финансовата криза. Търговията с услуги може да бъде най-пряко засегната от COVID-19 заради ограниченията при транспорта и пътуванията. Търговията вероятно ще спадне по-рязко в сектори, характеризиращи се със сложни вериги за създаване на стойност, особено в електрониката и автомобилните продукти. Според данните на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, за търговията с продукти с добавена стойност делът на добавена стойност от чужбина при износа на електроника е около 10% за САЩ, 25% за Китай, над 30% за Корея, по-голям от 40% за Сингапур и повече от 50% за Мексико, Малайзия и Виетнам. Вносът на ключови производствени ресурси вероятно ще бъде прекъснат от социалното дистанциране, което доведе до временно затваряне на фабриките в Китай, а по-късно в Европа и Северна Америка. Финансовата подкрепа Страховитите прогнози не означават, че глобалната търговия е спряла. Производителите в Китай увеличават обемите и доставят стоките си по море и с влакове възможно най-бързо. Скоростта, с която финансовият свят ще помогне на фирмите, е от решаващо значение за предотвратяването на заплахи от появата на конкуренти от други страни и региони по света. „Настоящият стрес върху световната търговия може да отслаби паричния поток на всяка компания от веригата на доставки, тъй като поръчките и изпълнението на доставчиците се прекъсват и потребителското търсене спада. Компаниите, които вече са с голям заем, могат да не са в състояние да удължат своите банкови кредитни линии. Тук може да влезе в сила специализираното търговско финансиране, наричано за кратко AR, което оптимизира нуждите на оборотния капитал чрез професионално управление и финансиране на вземанията. Това е гъвкаво решение за ликвидност и може да бъде спасител в ситу- ФИНАНСИСТИТЕ СЪВЕТВАТ Дръжте отворени комуникациите, банките и други финансови източници. Вземете държавни помощи за бизнеса. Дръжте под строг контрол длъжниците си. Намалете всички възможни разходи. Непрекъснато анализирайте паричните потоци и актуализирайте бюджета си. Дайте бонуси на най-добрите си клиенти и трупайте капитал на доверие. Вземете важното решение кое е ядрото на екипа ви и кои са талантите, без които не можете да продължите напред. СЪДЪРЖАНИЕ 4• 2020 27
Loading...
Loading...
Loading...
Последвай ЛОГИСТИКА
Facebook