Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 4 / 2020

  • Text
  • Warehousing
  • Transport
  • Chain
  • Logistics
  • Matrix
  • Bulgaria
  • Moviblock
  • Stamh
  • Freighttech
  • Animoto
Четете в броя: * Председателят на Българската стопанска камара Радосвет Радев за пандемичната криза и икономическите последствия от нея. * Наталия Иванова, директор Верига на доставки в Алкомет, за опита в управлението на веригата на доставки. * Колаборативният робот (Animoto на българската фирма Гига Аутомата. * Как се доставят охладени храни в условията на пандемия. * STAMH с ефективни решения за оптимизация на складовото пространство. * и още...

16

16 ДИСТРИБУЦИЯ ВИЗИТНА КАРТИЧКА Диана Цанкова, управител на Експрес Дистрибюшън, притежава богат опит в търговията и дистрибуцията в сектора на бързооборотните потребителски стоки. Преминала е през редица търговски обучения и мениджмънт програми за развитие. Трупала е добри практики като търговски директор в една от водещите компании – производител на хранителни продукти. В семейната фирма управленските дейности са разделени, като под нейно ръководство са продажбите, администрацията и маркетингът. Управителят споделя, че партньорства с утвърдени брандове се печелят трудно, въпреки че пазарът дава сигнали за промяна: „Спазването на поетите ангажименти е на първо място за нас, поради което бързо успяваме да спечелим доверието на нашите партньори и клиенти. Показваме го постоянно и резултатите са видими – новите партньори сами се появяват.“ Кризата забавя планирани проекти В стратегията си за развитие екипът използва вече изградени складови площи. Помещават се в складова база под наем в столицата, която делят със свой партньор. Складът е с добра локация и комуникативност за зареждане на стоки от страна на доставчиците, а също и като мобилност за служителите. Базата е изградена върху декар и четиристотин метра дворно място. Площта на склада е 920 кв.м. Разполага с 5 хладилни камери и отделно с площ за сухо съхранение. Палетоместата в склада зависят от начина на усвояване на площта във всяка от камерите, като се достига до 600 палетоместа. Тимът работи основно с хладилна стока, която изисква температура на съхранение от 0 до 6 градуса. В плановете на мениджърите през тази година е било заложено фирмата да поеме 80% от капацитета на базата, но имайки предвид извънредната ситуация, породена от коронавирусната криза, проектът ще се забави във времето. Помощта на технологиите Планирането на наличности в склада се извършва на базата на договорения цикъл на зареждане с партньорите. Внедреният софтуер дава възможност на екипа да вижда заявеното количество спрямо наличността на ниво артикул и така се генерира заявка към доставчика. Ключово за осигуряването на наличност е, че с повечето от партньорите се работи на принципа ежедневна доставка и могат да се правят заявки към тях по няколко пъти на ден. Внедрено е приложение за мобилна търговия, разработено от българска технологична компания. Това е многофункционален програмен продукт за управление на търговски и складови процеси. Мобилни устройства се използват още от входа, когато се получават стоките, и софтуерът обхваща всички процеси – от заявка до закриване на плащане. От 3 години във фирмата се работи със счетоводна програма, вградена от същата технологична фирма, с която са надградени и автоматизирани тези процеси. По този начин екипът успява да оптимизира и сървиса, като залага на един технологичен партньор. „Софтуерният продукт, с който работим, съчетан с добри хардуерни устройства, оптимизира процесите и ни дава необходимата информация за вземане на мениджърски решения“, споделя Диана Цанкова. Разрастване на автопарка Преди 5 години фирмата стартира с 4 транспортни средства. Днес вече разполага с 15 специализирани буса, които поддържат хладилна температура от 0 до 6 градуса. Товароносимостта им е до 3,5 тона. „Имаме готовност да продължим да инвестираме в автопарк, но при създалата се ситуация в момента оптимизацията и ефективното използване на ресурсите ще са ключови за всяка фирма“, споделя мениджърът. Сред основните специфики при доставката е, че не бива да се нарушава хладилният режим по цялата верига, защото това ще влоши качеството на продуктите. Отговорността е голяма, тъй като техниката трябва да се контролира и да се държи в постоянна изправност. Екипът успешно съумява да управлява процеса и до момента не се е сблъсквал със сериозен казус, но за да може да реагира при възникването на такъв, поддържа резервни бусове. Ексван и предварителни заявки Предлагат се два вида дистрибуция – чрез предварителна заявка и чрез ексван продажби, с екип от мобилни търговски представители. Времето за доставка 16 4 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ДИСТРИБУЦИЯ 17 КАК СЕ МОТИВИРА ЕКИПЪТ В дружеството са заети 27 служители, като 5-има от тях работят в склада, 5-има в администрацията, а останалите участват пряко в процеса на продажба. „Стремим се да бъдем отговорни и честни в отношенията си с нашите служители. Използваме мотивираща схема за възнаграждение, обвързана с резултатите; провеждаме фирмени обучения и събития; в допълнение предоставяме преференциални условия за закупуване на продукти от склада, месечни ваучери за храна и т.н. Но това го правят много фирми. За нас най-важното са фирмената среда и отношенията с нашите служители. Това е ключово, за да идват с желание на работа и да се чувстват добре в нашия микроклимат“, споделя Диана Цанкова. е от първостепенно значение за температурно контролираните стоки. До по-голямата част от клиентите стоката достига два пъти в седмицата, по предварително съгласуван график. Срокът на изпълнение на заявките е 24 часа от тяхното подаване за клиентите, с които се работи с предварителна заявка. Чрез услугата ексван се осъществяват ежедневни доставки към магазините. Дистрибутират се хладилни продукти до над 650 магазина и хорека обекти (хотели, ресторанти и кафетерии) на територията на София-град и областта. От старта на дейността на дружеството основен фокус е поставен върху магазинната мрежа. През последните години екипът успява да осъществи партньорства и с клиенти в хорека сектора. „В рамките на коронавирусната криза секторът е напълно блокиран и търговията е спряла. Това, което се случва в този сектор, ще повлияе на търговията като цяло. За всички вече е ясно, че идват трудни времена и ние трябва да сме готови да преминем през тази стагнация“, коментира управителят. сподели управителят и подчерта, че обратната връзка от пазара е много важна индикация, според която фирмата се стреми да адаптира бизнеса си. Гена ЦВЕТАНОВА Изпитанието COVID-19 Като почти всеки бизнес сектор дистрибуторският също е изправен пред изпитанието COVID-19. В кризисна ситуация се наблюдават сериозни забавяния и прекъсване на производствата и снабдяването, а хранителните магазини бързо се изпразват. По думите на Диана Цанкова най-тежко е било в първата седмица от обявяване на извънредното положение в страната, когато хората се презапасяваха, а заявките са били в пъти спрямо регулярните. „Имахме забавяния в зареждането на някои категории, а на други се увеличи честотата на доставка. Това създаде доста трудности в организацията на работа, голяма част от клиентите излязоха извън графика на доставка и се чакаше дълго за прием стока, което забави и доставките по маршрути. След първата седмица работата се нормализира, но най-голямото притеснение на всички в бранша в момента е управлението на наличностите. В тази несигурна обстановка намалихме наличността на продуктите с по-кратък срок на годност, както и на продуктите за насипна витрина. Потреблението се преориентира към пакетирана стока, към по-големи разфасовки и промяната изисква бързина и адаптивност“, СЪДЪРЖАНИЕ 4• 2020 17