34 ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ ВИЗИТНА КАРТИЧКА Натали Собър ръководи отдела по пазарни анализи в Arcadis. Тя има експертен опит в технологиите и центровете за данни, логистиката, изпълнението на поръчки и последната миля, индустрията. Експертът следи последните тенденции в тези сектори и заедно с екипа си разработва анализи, които се използват от различни по големина фирми. Собър е чест гост в редица бизнес предавания във Великобритания. Според нея обаче това не бива да спира компаниите да планират за години напред. Съветът є е да се търси начин, който да увеличи устойчивостта и гъвкавостта на системата, за да може да се справи с новите дейности, като продължава да извършва всичко старо. Нужда от стандарти Има голяма нужда от стандартизиран дизайн, който да подпомогне по-ефективно доставката на всички стоки и проекти по веригата. Бъдещите дизайнерски практики трябва да включват възможността за опериране на няколко функции, както и гъвкавост на системата, така че инфраструктурата да е подсигурена и да включва новопоявяващи се добри технологии. „Наистина трябва да спрем да гледаме за най-евтината опция и да се концентрираме върху цялостната стойност на онова, което искаме да постигнем – казва Собър. – Новите технологии често са двигател за постигането на по-широка визия.“ Работници на бъдещето Дигитализацията вече променя начина, по който работим, но нейният ефект ще зависи от индустрията. За хората в офиса дигиталните технологии позволяват да работят от всяка точка на света. Така се постига и по-добър баланс между професионалния и личния живот. За хората във фабриките едва сега проличава какви ще са последиците от пълната автоматизация. Ако този тренд продължи към пълно роботизиране, ще стане ясно, че много работни места ще се трансформират напълно, но няма задължително да изчезнат. „Ще продължим да изпитваме нужда от инспекции на инфраструктурата, но вече се вижда как големи екипи се заместват от дронове“, обяснява Собър. Според нея това не означава, че хората могат да бъдат заменени, защото ще има нужда от инженери. В бъдеще можем да сме свидетели на роботи, които поправят други роботи, но тогава хората ще бъдат в една централна локация и ще контролират целия процес. Не на последно място следва да се замислим за ролята на изкуствения интелект и за това как и кой ще проверява дали решенията му са правилни; кой ще е отговорен в случай на грешка. Малки срещу големи Компаниите трябва да са готови да променят статуквото с инвестиции в нови технологии и да предефинират света на логистиката. Клиентите стават все по-наясно какво се случва с климата и най-вероятно ще пазаруват от фирмите, които адекватно се справят с проблемите. Новите и малките компании не могат да се съревновават с големите бюджети на гигантите, но те са важна част от бизнес екосистемата. Големите фирми трябва да се замислят как да се справят с промяната и да станат по-умни и устойчиви. Ники БОЖИЛОВ 34 3 • 2020 ÑÚÄÚÐÆÀÍÈÅ
ИНОВАЦИИ 35 Кутия за доставки спасява пакети във Великобритания Британски стартъп иска да реши проблема с пропуснатите доставки у дома Пропуснатите доставки са неудобство както за клиентите, така и за логистичните компании. Във Великобритания някои се опитват да разрешат проблема, като упълномощават съседите си да получават пратки от тяхно име. Друг често срещан начин е поставянето на пакета в кофата за боклук. А един предприемач от Англия иска да елиминира възможността стоките да бъдат отнесени, преди да е взета доставката. Пазарът на електронната търговия във Великобритания се разраства всяка година, което води до комични случки. Все повече клиенти се оплакват, че куриерите доставят пакетите им в кофата за боклук, която бива изхвърляна, преди те да са се прибрали вкъщи. За потребителите това е изключително изнервящо, а за логистичните компании на Острова – истински кошмар. Англичанинът Пол Нийдлър решава да разреши този проблем, като създава първата автоматична кутия за получаване на пакети. iParcelBox е изработена от стомана, като стартъпът е част от инициативата „Произведено във Великобритания“. Електрониката се прави в Йоркшир, Англия, кутията се сглобява в един от северните квартали на Лондон, откъдето поема пътя си из цялата страна. „Инсталацията е много проста – казва Нийдлър. – Единственото, което трябва да се направи, е да се закрепи за земята, да се свърже с електричество и към интернет мрежа.“ В момента компанията работи усилено, за да разшири клиентската си база в Англия, и преди всичко търси крайни потребители. Кутията не е свързана към точно определена логистична и куриерска компания, което позволява широко покритие. Компанията на Нийдлър работи с няколко големи логистични доставчици, които искат да се възползват от възможността за доставка дори когато клиентът не е вкъщи. „За фирмите позитивното е, че недоставените пакети намаляват“, обяснява основателят на iParcelBox. Спецификите Кутията се продава за 199 паунда (437 лв.) и е с безплатно мобилно приложение, чрез което се управлява. Клиентите могат да се запишат и за премиум услуга, която им позволява да свържат кутията към интернет камера или „умно устройство“ от типа Алекса, предлагано от Амазон. „Клиентите могат да попитат Алекса дали кутията е пълна, или празна“, казва Нийдлър. Допълнителната услуга освен това дава възможност за създаването на дигитални ключове, чрез които други хора да имат достъп до кутията. Така шофьорите могат да я отключат и да поставят пакета или да вземат пратка, без да има Продуктът придобива популярност във Великобритания, а стартъпът иска да види и разпространение в други страни ÑÚÄÚÐÆÀÍÈÅ 3• 2020 35
Loading...
Loading...
Последвай ЛОГИСТИКА
Facebook