Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 3 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Warehousing
  • Transport
  • Linde
  • Logistics
  • Kaufland
  • Forkon
  • Inventairy
  • Tracteasy
  • Etalink
  • Sany
  • Courier
  • Bulgaria
Четете в броя: * Мениджърът на карго-партнер България Димчо Димчев за новия им проект. * Евродепутатът Андрей Новаков пред списание ЛОГИСТИКА. * Kaufland IT HUB Bulgaria е вторият по големина технологичен екип от международната група. * Иновациите са усъвършенствани добри практики във Вали Компютърс. * Логистиката и безпрецедентното увеличаване на доставките. * и още...

32 КАЗУСИ

32 КАЗУСИ Дължи ли превозвачът обезщетение, в случай че податлива на разваляне стока претърпи щета са били приети в края на 2019 г., началото на 2020 г., може да се твърди, че последиците от коронавируса на са били предвидими. Защото тогава е нямало такъв обем извънредни мерки за спирането му. Дали при правен спор обаче всеки съд би се съгласил с това твърдение, трябва да се изчака – времето ще покаже. Със сигурност може да се каже, че ако превозвачът е приел заявката в „несигурни“ времена с ясното съзнание за наложените мерки за сигурност, трудно би могъл да се позовава на „непредвидимия“ характер на ситуацията. Погине ли повереният му товар в този случай, или бъде ли доставен със закъснение, много вероятно превозвачът няма да може да се освободи от отговорността си. Дори (в екстремни случаи) може изпращачът да се опита да му вмени умишлено унищожаване на товара, защото той го е приел за превоз, въпреки че е осъзнавал, че не може да го достави/съхрани адекватно и не е написал съответното указание към изпращача за тази опасност, респективно не е изключил/ограничил отговорността си. Какво да направят транспортните фирми в такъв случай? Трябва ли да преустановят дейност, за да избегнат отговорността на неизпълнен транспортен договор? От моя гледна точка, със сигурност – не. Всяка ситуация трябва да бъде използвана умело, особено с оглед на това, че доста транспортни фирми от Западна Европа отказват превози до Италия. Поради това препоръчвам да се приемат транспортни заявки само с изричното указание, че транспортът може и да не бъде извършен както е договорено. Най-разумно би било да се изключат всички щети, свързани с обстоятелствата около коронавируса. Това изключване трябва да стане с писмено споразумение между изпращача и превозвача. Накрая искам да отбележа, че тази статия не замества правната консултация с адвокат и поради абстрактния си характер не представлява такава. д-р Надежда РЕШКЕ​, Адвокатска кантора д-р Решке 32 3 • 2020 ÑÚÄÚÐÆÀÍÈÅ

ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ 33 Логистиката и безпрецедентното увеличаване на доставките Натали Собър, пазарен анализатор в Arcadis, обяснява защо има нужда от повече сътрудничество в динамичната дигитална ера Секторът Транспорт и логистика е изправен пред неимоверен натиск от страна на клиентите си. Поради това работата в екип се превръща в ключов фактор за дългосрочен успех. Компаниите ще трябва да се възползват от всички достъпни инструменти, за да се откроят от конкурентите си. Натали Собър, пазарен анализатор в Arcadis, разказва пред сп. ЛОГИСТИКА защо индустрията трябва да разшири гледната си точка. Клиентите имат все по-голям избор и живеят в свят, където искат всичко по всяко време и навсякъде. Това поставя логистичните доставчици под огромен натиск, както и останалите играчи по веригата на доставки. Нуждата от устойчивост е причината да се появят т.нар. „честни и отговорни“ логистични компании. Те предоставят иновативни услуги, чиято цел е не само печалба, но и подобряване на работната и околната среда. „Негативното на тези два тренда е обратната логистика – казва Натали Собър. – С безпрецедентния растеж на електронната търговия из целия свят е все полесно да поръчаш множество стоки с един клик, а после да ги върнеш по същия удобен начин.“ Често крайният потребител не е наясно за последствията от подобно поведение за веригата на доставки. „Възможността да се адаптираме към променящите се технологии и готовността ни да използваме аналитични технологии ще бъде от голямо значение, тъй като логистичната екосистема се автоматизира все повече“, обяснява Собър. Друг тренд е превръщането на всичко в услуга. Става дума за възможността да се комбинират логистични услуги с други свързани бизнес възможности. Редица фирми вече разширяват онова, което предлагат, например Uber и Lyft си партнират с болници, за да доставят храна. Това е среда, все по-често атакувана от стартъпите, които искат да намерят начин да предоставят добавена стойност. „Времената, в които живеем, са наистина вълнуващи“, казва Собър. Онова, което се наблюдава, е, че все повече фирми разширяват гледната си точка и стоките, които предлагат. В същото време индустрията е свидетел на все повече продажби и сливания. Големите промени Логистиката е само една от многото на прага на съдбоносна промяна. „След като напуснахме ЕС, логистичната индустрия във Великобритания иска да види повече откритост и повече търговски сделки“, обяснява пазарният специалист. За съжаление, тя отбелязва, че несигурността означава спиране на инвестициите. Повечето сектори са усетили това, но логистичният пазар е силно подвластен, тъй като е зависим от свободното движение на стоки и хора. И други фактори оказват влияние, например търговските войни, особено между Китай и САЩ, а и забавянето на икономическия растеж в световен мащаб. Неразбирателствата между двете най-влиятелни икономики са като стрес тест за устойчивостта на глобалната верига. Дори най-малкото увеличение на цените за суровините, като стомана и мед, ще допринесе за увеличаване на проблемите при строителството. Възможността за по-високи цени ще означава по-малко приходи и нужда бизнесите да се преструктурират. В същото време изминалата 2019 г. донесе сериозен спад на производството в Европа, а очакванията са за големи проблеми след COVID-19. Дигитални инструменти Дигитализацията, големите данни и изкуственият интелект ще променят начина, по който логистиците работят. Интернет на нещата, необходимостта от повече сигурност и по-високите стандарти за опазване на околната среда също ще се окажат предизвикателство за съществуващите бизнес модели, което ще доведе до нова ера на промени. „Използвайки повече изкуствен интелект и роботи, компаниите ще могат да берат плодовете на подобрената последна миля и допълнително да разширят бизнес модела си в сектора. Промяната на фокуса към повече екология пък ще постави устойчивостта и декарбонизацията на пиедестал в следващото десетилетие“, категорична е Собър. Засега не е ясно какво ще е състоянието на логистиката след тази технологична трансформация. „Не можем да кажем със сигурност какво ще сме в състояние да правим и какво не“, признава експертът. ÑÚÄÚÐÆÀÍÈÅ 3• 2020 33