Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 3 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Warehousing
  • Transport
  • Linde
  • Logistics
  • Kaufland
  • Forkon
  • Inventairy
  • Tracteasy
  • Etalink
  • Sany
  • Courier
  • Bulgaria
Четете в броя: * Мениджърът на карго-партнер България Димчо Димчев за новия им проект. * Евродепутатът Андрей Новаков пред списание ЛОГИСТИКА. * Kaufland IT HUB Bulgaria е вторият по големина технологичен екип от международната група. * Иновациите са усъвършенствани добри практики във Вали Компютърс. * Логистиката и безпрецедентното увеличаване на доставките. * и още...

22 СТРАТЕГИИ

22 СТРАТЕГИИ „Един мост, построен между две държави в периферията на ЕС, всъщност помага на целия Съюз, защото е част от европейския транспортен коридор, по който минават туристи и стоки от много държави.“ Питахте как се делим. Имаше период, когато се твърдеше, че охраната касае държавите, които са предимно на външните граници. Обаче се видя, че сигурността на границата, макар на 2500 км от някоя външна точка на ЕС, засяга вътрешните държави почти толкова, колкото и тези по границите, защото преминалите нелегално се движат и към тях. Вече имаме разбиране по много от тези въпроси и трябва да кажа, че виждам как се разсъждава като важност за целия ЕС, без значение от коя държава идваш. Едно от последните законодателни изменения, върху които доста се разделихме и продължаваме да бъдем разделени по географски принцип, е Пакет „Мобилност“. Там политическите групи вече нямат абсолютно никакво значение. Там има значение дали идваш от Централна Европа, или от периферията. Това е един от документите, при които има много категорично разделение, само и единствено по географски принцип. Така например в много от случаите Португалия гласуваше заедно с България и Румъния просто защото е в почти същата позиция, но от другата страна на континента – в периферията. – Готов ли е ЕС да защити сектор Транспорт и логистика при преговорите с Великобритания? – Следя транспортните политики ежедневно. Преди около месец с мен се свърза операторът на тунела под Ламанша, който е един от най-големите превозвачи на камиони върху вагони под Ламанша – между Франция и Великобритания. Той сподели своите тревоги, че ако проверката на камиони отнема дори по 1 минута повече на камион заради допълнителни бюрократични и административни ограничения, опашката от камиони ще е 30 км навътре във Франция. Което означава, че техният бизнес модел ще пострада, не дай, Боже, да се стигне до фалит, тъй като проблемът е много сериозен. 22 3 • 2020 ÑÚÄÚÐÆÀÍÈÅ

СТРАТЕГИИ 23 «Казват ми, че съм субективен, когато твърдя, че българските шофьори са най-добрите в Европа. Но нашите шофьори наистина са добре подготвени и дисциплинирани момчета и момичета, които ще продължат да бъдат найдобрите, без значение колко пречки ни поставят.» – Какво поиска от Вас? – Да направим така, че транспортът в Европа да не пострада от Брекзит. Готвим се за тежки преговори, за да защитим интересите на транспортно-логистичния бранш. Наскоро се запознах с български шофьор от Бяла Слатина, с когото пътувах във влака до Англия, и той каза, че с колегите му превозват стоки предимно в тази релация и за тях е много важно да продължат. Оказа се обаче, че на границата с Великобритания ще има само 5 пункта, през които можеш да вкарваш живи животни, защото само там ще разполагат с техниката, с която ще могат да проверяват такъв тип товари. И още един проблем – стана ясно, че свидетелството за професионална квалификация няма да се признава и от двете страни, така че шофьори, които возят по тази релация, ще трябва да имат две професионални свидетелства. Поне към момента проблемът изглежда така. Това са все неща, които трябва да залегнат в преговорите между ЕС и Великобритания, защото не можем да си позволим с лека ръка да затрием бранш, който работи добре през последните години благодарение на единния пазар. Това, колкото е проблем на ЕС, е два пъти по-голям проблем и за Великобритания, защото 40% от нейния износ е за ЕС. Моите немски и френски колеги ми казват, че съм субективен, когато казвам, че българските шофьори са най-добрите в Европа и че изглеждат като заплаха, защото са конкурентоспособни. Но нашите шофьори наистина са добре подготвени и дисциплинирани момчета и момичета, които ще продължат да бъдат най-добрите, без значение колко пречки ни поставят. – Казахте, че когато спорите, трябва да се обосновете колко важно за ЕС е това, което защитавате. Кои думи тежат най-много, когато защитавате позицията си? – Най-трудно е да докажеш, че някой от приоритетите, зад които си застанал ти, е важен не защото е твой или за интересите на твоята държава, а че е от интерес за целия Европейски съюз. И когато често пъти ме атакуват: ти защитаваш кохезионната политика и транспортната инфраструктура, защото това е важно за България, започвам да задавам следните въпроси. Тогава, когато ЕС инвестира във високоскоростни жп линии в България, няма ли по тях да се движат немски или френски влакове? Това не означава ли, че част от тези средства ще се върнат отново в държавите, от които са дошли? Дунав мост 2 от интерес само за България и Румъния ли е, след като се вижда как по него се движат полски тирове, пълни с холандска стока, която може да е произведена в Германия например. И какво се оказва – че един мост, построен между две държави накрая на ЕС, всъщност помага на целия Съюз, защото е част от европейския транспортен коридор, по който минават туристи от много държави. – Европейската комисия предложи 2021 г. да бъде обявена за Европейска година на железопътния транспорт, за да се подпомогне постигането на целите от Европейския зелен пакт в областта на транспорта? Каква би била ползата от това внимание? – Мисля, че Зелената сделка ще е възможна само чрез добра реализация на жп транспорта и на интермодалните превози. Това е нещо, което към момента, за съжаление, не виждаме. Ако искаме да намалим трафика на камиони, замърсяването, рушенето на пътищата, въглеродните емисии, това става предимно чрез товарни влакове. А към момента това не е достатъчно атрактивен транспорт за товародателите. Трудно се правят реформите. И са изключително скъпи заради механиката на процесите. Но аз вярвам, че инициативите, които започнахме в Европейската жп асоциация, са с вярна насоченост. Трябва, първо, този вид транспорт да се направи атрактивен за хората, заети в него. Второ, да се пуснат нискотарифни и нощни влакове, които да предизвикат интерес у пътниците, за да може да са конкурентни на самолетите, на камионите, на автобусите.