Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 2 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Transport
  • Logistics
  • Ebag
  • Freighttech
  • Combilift
  • Ford
  • Proglove
  • Fuchs
  • Schneider
  • Ifoy
Четете в броя: * С Радослав Кошков, регионален мениджър на Schneider Electric, разговаряме за човешкия и изкуствения интелект, за промяната, правилата и предизвикателствата. * За необятните възможности на онлайн търговията с бързооборотни стоки разговаряме с Иван Александров, основател на eBag. * Как се прави бърза логистика с много поръчки и малък екип? По тази тема разговаряме със специалистите от Хидростаб. и още...

44 АНАЛИЗ

44 АНАЛИЗ ЕФЕКТЪТ НА ДОМИНОТО Коронавирусът може да засегне близо 5 млн. компании по целия свят. Това показват данните от доклада „Въздействието от коронавируса върху бизнеса“, изготвен от американската компания, предоставяща търговски данни, анализи и информация за бизнеса Dun & Bradstreet. Около 49 000 предприятия в засегнатите райони са клонове и филиали на чуждестранни компании. Почти половината (49%) от компаниите с дъщерни дружества в засегнатите региони са със седалище в Хонконг, 19% – в САЩ, 12% – в Япония, и 5% – в Германия. Това означава, че веригите на доставки в световен мащаб ще са изправени пред закъснели пратки и недостиг на запаси. Според анализаторите най-малко 51 000 компании по света имат един или повече директни доставчици в засегнатите региони. В доклада са посочени петте основни сектора, представляващи над 80% от бизнеса в засегнатите провинции – търговия на едро, производство, сервиз, ритейл и финансови услуги. Засегнатите провинции, например Гуандун, Дзянсу, Джъдзян, Пекин и Шандун, представляват 50% от общата заетост и 48% от общия обем на продажбите за китайската икономика, която е около 20% от световния БВП. Анализаторите прогнозират, че ако ограничаването на епидемията се забави след лятото, ефектът на доминото може да се отрази на глобалния растеж на брутния вътрешен продукт. Плаваща карантина Част от корабите не могат да акостират в китайските пристанища, информираха от Международната корабоплавателна камара. Други остават блокирани на док, очаквайки работниците да се върнат на пристанищата, за да могат да бъдат завършени строителните и ремонтните дейности по корабите. Някои плавателни съдове дори остават в „плаващи зони на карантина“, защото страни, като Австралия и Сингапур, не позволяват на кораби, които са били в Китай, да влязат в техните пристанища, докато не бъде потвърдено, че екипажите не са заразени със смъртоносния вирус. От водещите компании Maersk, MSC Mediterranean Shipping, Hapag-Lloyd и CMA-CGM заявяват, че са намалили броя на корабите по маршрутите, свързващи Китай и Хонконг с Индия, Канада, САЩ и Западна Африка. Корабните оператори твърдят, че затварянето на китайските фабрики след края на почивните дни около Лунната нова година се е отразило на търсенето на услугите им и са били принудени да намалят капацитета си точно след празниците в Китай. Членовете на BIMCO, които включват 1900 собственици на кораби, оператори, мениджъри, брокери и агенти, отчитат ограничено търсене от китайски купувачи на транспортирани стоки по морски път, като въглища, нефт и желязна руда. Aнализатори от консултантската компания Alphaliner предупреждават, че коронавирусът ще намали с над 6 млн. TEU оборота на контейнерните товари в китайските пристанища, включително Хонконг, през първото тримесечие на 2020 г. Очаква се това свиване да намали контейнерооборота в световен мащаб с поне 0,7% за тази година. Пълното отражение от епидемията върху обема на контейнерните превози няма да бъде напълно измерено, докато пристанищата не обявят резултатите си за първото тримесечие. Данните, събрани по време на седмична анкета в ключови китайски пристанища, вече показват намаление с над 20% от началото на годината, отчитат анализаторите. Натрупването на голям брой недоставени пратки, което е обичайно след Лунната нова година, ще се влоши допълнително от настоящата ситуация. Затова логистичните компании предупреждават клиентите си да очакват забавяния на доставките на стоките, поръчани от Китай. По въздух и суша Не само морският транспорт е засегнат от новия вирус. Няколко авиокомпании преустановиха полетите от и до Китай, посочвайки като причина препоръките от правителствата. Големи логистични компании съобщиха за сериозни прекъсвания при входящите и изходящите въздушни товарни превози, както и при транспортирането на стоки с камиони и влакове. Някои компании временно обявиха спиране на доставките до провинция Хубей, която е епицентърът на вируса. Управление на риска Днес Китай се е превърнал в производствения център на света. Износът от страната е на стойност над 2,5 трилиона долара. Много компании от различни сектори са със значителна или почти пълна зависимост от Китай – от технологични гиганти до дребни търговци на играчки. В някои от сегментите, например електрониката, китайските компании са водещи в световен мащаб. Редица големи корпорации предприемат мерки, за да избегнат пораженията, причинени от епидемията, и работят по планове за намаляване на риска, като проучват алтернативни източници на доставки и други маршрути. Епидемията, причинена от коронавируса, ще засегне сериозно и ИКТ пазара в Китай. Според прогноза на анализаторската компания IDC през първото тримесечие на тази година пазарът ще се свие с 10%. Продажбите на мобилни телефони и компютри ще намалеят с 30%. Прогнозира се повече от 15% спад при продажбите на сървъри, мрежово оборудване и системи за съхранение на данни. Разработването на нови маршрути за кратък период е трудна задача и води до увеличаване на разходите и времето за превози на товари. Това се дължи на лошото прогнозиране на риска в управлението по веригата на доставки, посочват експерти. Въпреки че много големи корпорации и мултинационални организации включват стратегии за смекчаване на риска като част от своите процеси, днес всички са изправени пред предизвикателството, наречено коронавирус. Гена ЦВЕТАНОВА (По материали от чуждестранния печат) 44 2 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ТЕХНОЛОГИИ 45 Смела визия за бъдещето Контролните кули са дигитални системи, които прехващат данни от различни източници и ги събират в една база Ключът към успешното управление на поръчките е добрата комуникация. Много компании все още разчитат на остарели системи и процедури, които правят връзката с доставчиците бавна и неефективна. Дали отговорът се крие в контролните кули по веригата на доставки? По подобие на контролните кули на летището кулите във веригата на доставки са създадени, за да управляват всички процеси. „Не става дума само за видимост и финансова яснота, но и за оркестриране и предсказване на операциите по веригата на доставките“, казва Денис Чен, старши консултант по веригата на доставки в канадския стартъп SiRP. Тези кули са ниво над съществуващите способи за контрол и видимост на поръчките и се превръщат в платформи, където компаниите имат потенциала да прехвърлят управлението на поръчките на автопилот с помощта на самоуправляващи се алгоритми. Липса на видимост Управлението на поръчките често се извършва на ръка, а грешки се случват непрекъснато. Доста организации имат слепи места в самото сърце на бизнеса си, без дори да го осъзнават. Според Денис Чен повечето организации дори не знаят каква е истинската цена, която плащат, за да поддържат контактите си с доставчици. „Те навярно не разбират колко зле или добре се представя даден доставчик. Това означава, че не се вземат никакви мерки, които да подобрят състоянието на договорите“, Денис Чен е старши консултант по веригата на доставки в канадския стартъп SiRP. Неговата цел е да помогне на фирмите да разберат как да използват дигиталните технологии, за да подобрят операциите си и да увеличат стойността, която доставят на крайния клиент ПЪЛНА ВИДИМОСТ Контролните кули по веригата на доставки са дигитални системи, които имат способността да прехващат множество данни от различни източници и да ги събират в една база. Това позволява на алгоритми да извличат информация и да анализират тенденции, които след това могат да бъдат използвани, за да се постигнат стратегическите цели на бизнеса. Няколко са основните зони, в които контролните кули допринасят за стабилността на бизнеса. Това са издръжливост, гъвкавост, достъпност, надеждност и бързина на отговор в случай на спешност. Фази на внедряване Има няколко фази при внедряването на контролни кули по веригата на доставки. Доста компании разполагат с дигитални решения, но те често не работят заедно. Първата фаза може да бъде пропусната в зависимост от състоянието на бизнеса. Тя включва изграждането на механизми, които да са в състояние да прехващат информацията по веригата на доставки. Втората фаза се фокусира върху това, как информацията се събира от всички източници и какво се случва с нея след това. Тук се гледа дали има неизправности и какво означават всички данни. Третата фаза е дълбока интеграция, при която алгоритмите имат възможността да се самообучават и да извличат не само информацията, но и да предоставят анализ и възможни стъпки за предотвратяването на проблеми. СЪДЪРЖАНИЕ 2• 2020 45