Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 2 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Transport
  • Logistics
  • Ebag
  • Freighttech
  • Combilift
  • Ford
  • Proglove
  • Fuchs
  • Schneider
  • Ifoy
Четете в броя: * С Радослав Кошков, регионален мениджър на Schneider Electric, разговаряме за човешкия и изкуствения интелект, за промяната, правилата и предизвикателствата. * За необятните възможности на онлайн търговията с бързооборотни стоки разговаряме с Иван Александров, основател на eBag. * Как се прави бърза логистика с много поръчки и малък екип? По тази тема разговаряме със специалистите от Хидростаб. и още...

38 ФОРУМ

38 ФОРУМ ВИЗИТНА КАРТИЧКА Николай Колев е овощар и председател на УС на Съюза на дунавските овощари. Завършил е висшето си образование в София, специалност „Компютърни системи и технологии“, но решава да се занимава с овощарство. Семейното стопанство се намира в землището на Русе, в село Николово. Обработва близо 350 декара, от които 200 декара ябълки, 100 декара круши и 50 декара праскови и нектарини. „Практиката е клиентите, които купуват от нас, да отговарят за транспорта и логистиката. Те организират превоза, а нашата задача е да ги натоварим и възможно най-бързо да ги експедираме“, разказва Николай Колев. Големите компании предпочитат групажните превози, като комбинират няколко вида продукти вместо цяла търговска единица само с даден плод. Изискванията са прясната стока да се транспортира с хладилни камиони. Почти всички свежи продукти при внос или износ се превозват по шосеен път или поне на някакъв етап се доставят с камиони. Заради все по-големия недостиг на шофьори, сред дискутираните теми в Берлин е и за взаимодействието между производителите и доставчиците на логистични услуги. Производителите поискали гаранции, че спедиторите и превозвачите могат да намерят надеждни водачи за транспортиране на продуктите с контролирана температура. Устойчиви опаковки Опаковката е изключително важна за защитата, съхранението и презентирането на продукцията. Без нея би било почти невъзможно да се изнася продукция или да се доставя до търговските борси и вериги. Днес обаче концепцията за устойчивостта играе важна роля. Ресурсите трябва да се пестят и да се намалява вредното въздействие върху околната среда. „Както търсенето, така и самото производствот на биопродукти се увеличи през последните години. Заради спецификата на биопроизводството се избягват големите, масови опаковки. Плодовете се опаковат на половинки или на определен грамаж. Това от своя страна предполага инвестиции в нови и по-модерни машини и технологии за опаковане, които да отговарят на изискванията на пазара“, коментира производителят. Въпреки че концепцията не е нова, значението на устойчивите бизнес практики нараства. По време на събитието в Берлин мнозина фермери са споделили, че се фокусират върху намаляването на употребата на пестициди при отглеждането на плодовете. Някои дори практикуват биодинамично земеделие. Около 70% от територията на СДО е покрита с различни сортове. Всеки фермер сам определя какъв вид растителна защита да ползва и поради тази причина плодове от един и същ сорт са с различни вкусови качества и външен вид. „Опитваме се да намаляваме пестицидите в овощарството, т.е. да се ползват различни методи, биологични препарати и биоагенти, които са алтернатива на стандартната химия, за да можем да произвеждаме по-качествени и по-вкусни плодове. В рамките на съюза тестваме различни методи и ако са успешни, ги разпространяваме сред членовете на сдружението чрез серия обучения, семинари и информационни срещи“, споделя председателят на СДО. Климатичните промени „На този етап всички производители са доста притеснени от климатичните промени. Почти няма зима и обилни снеговалежи, които да запасят почвата с влага. Всяка година проблемите стават все по-сериозни и все повече реколти биват унищожени от късни пролетни студове. Работата на полето става все по-трудна и предизвикателна“, споделя производителят. Повечето плодове се отглеждат и произвеждат в семейни ферми. На фона на малкия и наситен с вносна продукция вътрешен пазар продажбите навън са пътят към растеж за българските производители. Затова и голяма част от тях предпочитат да изнасят продукцията си на по-платежоспособни пазари – Румъния, Германия, Англия. В рамките на изложението българските производители привличат интереса и на търговци от Швеция. Гена ЦВЕТАНОВА РАСТЕ ИЗНОСЪТ НА ЧЕРЕШИ, ВИШНИ И МАЛИНИ През периода януари-ноември 2019 г. износът на пресни плодове и зеленчуци бележи спад спрямо същия период на 2018 г. Експортът на зеленчуци е с 8,6 тона по-малък (-13,2%), а на плодове се е свил с 6,09 тона (-11,3%) по данни от оперативния анализ за основни земеделски култури, изготвен от Министерството на земеделието, храните и горите. През същия период вносът на пресни зеленчуци в България е намалял с 6,6 тона (-2,6%), а на плодовете е нараснал с близо 21 тона (+7%). До ноември миналата година от страната са изнесени 42,6 хил. тона пресни зеленчуци и 47,7 хил. тона пресни плодове. 38 2 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

IMO с големи планове ТЕНДЕНЦИИ 39 за управление на моретата Международната организация иска да подобри начина, по който се използват морските ресурси Списание ЛОГИСТИКА се свърза с Международната морска организация IMO, за да разбере какво е бъдещето на индустрията, какви са предизвикателствата и върху какви проекти работи организацията. Няколко задачи и предизвикателства си е поставила IMO, които ще повлияят бъдещето на индустрията и това какво ще се случва в близките няколко години. Организацията е създала множество стратегически насоки за развитие. Не е изненадващо, че на първо място е опазването на околната среда. С влизането на новите правила за горивото на корабите международната организация се опитва да подобри имиджа на индустрията и да поеме конкретни стъпки в борбата със замърсяването на моретата. Индустрията премина на горива с ниска доза на сулфати или на други алтернативни горива, които като цяло имат ниско или никакво съдържание на сулфати. Някои кораби използват технология за пречистване на газовете, но и високи на сулфат горива. Според нововъведените правила те покриват изискванията за чистота. „Може да се наблюдава увеличаване на разходите за гориво, което ще бъде усетено по цялата верига на доставки. Световното население, особено живеещите в близост до океаните, ще усетят предимствата от намаляването на сулфата, което ще доведе до почист въздух“, обясняват от IMO. Това е само една от инициативите на международната организация, за да подобри влиянието, което индустрията оказва на околната среда. Освен това се планира развитието на добри, амбициозни и реалистични усилия за минимизиране на ефектите върху природата от морската индустрия и промяната на климата. Успешни закони От IMO искат да се уверят, че всички правила се следват правилно. Организацията няма да се опита да събира данни и да следи дали регулациите за новите горива се следват, а ще разчита на страните членки. Освен това иска да създаде система, която ще направи вземането на решения и създаването на нови правила по-лесно и бързо. За това ще е важно колко информация се събира от страните членки, как тя се обработва и какви ще са уроците, научени от тези данни. Глобална търговия Част от програмата за бъдещето на сектора е как може да се подобри глобалната търговия и да се увеличи сигурността по веригата на доставки. Организацията иска да изчисти формалностите около пристигането и изпращането на контейнери, документацията, сертифицирането. Основната цел е намаляване на административните тежести, които в момента пречат на компаниите. Това включва и начина, по който се използват океаните и тяхното регулиране. Крайната цел е по-ефективно използване на ресурсите. В IMO разпознават и ролята на технологиите и дигитализацията и се опитват да открият златната среда, където индустрията може да се възползва напълно от позитивите, като същевременно не се правят отстъпки по отношение на качеството, опазването на природата и цялостната сигурност. Под внимание се вземат и разходите на индустрията и как това ще повлияе на работната ръка на брега и в открито море. Морски проекти Организацията работи върху различни проекти. Нов глобален проект се стреми да намали замърсяването на океаните с пластмаса от корабите и риболова. Проектът започва през 2019 г. и включва FAO – организацията за храна и агрикултура към ООН. Първоначалното финансиране на проекта се осигурява от правителството на Норвегия. Проектът GreenVoyage ще финансира опитите за откриване на добри технически решения за намаляване на вредните емисии, както и увеличаването на познанията в тази област. GloFouling е проект, който ще се фокусира и върху превозването от корабите на вредни за дадена екосистема стоки. Ники БОЖИЛОВ СЪДЪРЖАНИЕ 2• 2020 39