Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 2 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Transport
  • Logistics
  • Ebag
  • Freighttech
  • Combilift
  • Ford
  • Proglove
  • Fuchs
  • Schneider
  • Ifoy
Четете в броя: * С Радослав Кошков, регионален мениджър на Schneider Electric, разговаряме за човешкия и изкуствения интелект, за промяната, правилата и предизвикателствата. * За необятните възможности на онлайн търговията с бързооборотни стоки разговаряме с Иван Александров, основател на eBag. * Как се прави бърза логистика с много поръчки и малък екип? По тази тема разговаряме със специалистите от Хидростаб. и още...

32 СТРАТЕГИИ

32 СТРАТЕГИИ Английските логистици и Брекзит Елизабет де Жон, директор по политиките на FTA, разказва за рисковете, очакванията и промените в логистичния бранш на Острова Елизабет де Жон е директор по политиките на Асоциацията по транспорт и товари. Разполага с над 20 години опит в сферата на транспорта, като бизнес анализи, разработване на политики и други. Присъединява се към Асоциацията през 2017 г. от групата за железопътни политики, като преди това е работила в Министерството на транспорта. свързаност и сме на 29-о място. На ниски места сме и по ефективността на железниците, летищата и пристанищата. Другото голямо заключение е намаляването на логистичните печалби. През последните няколко години индустрията оперираше на печалби от около 4%, а сега те са се свили до притеснителните 2%. Тези печалби не позволяват инвестиции или увеличаване на разходите и поставят в риск индустрията, която държи нацията ни, доставя материали и части и обслужва всичко останали сфери. – Брекзит ли е единствената причина за тези ниски печалби, или има и други? – Брекзит е голям фактор, но доста по-малко компании, отколкото бихте очаквали, подготвиха сценарии за него. Може би причината се крие в това, че печалбите са изключително ниски, тъй че те нямаха капитал за инвестиции и много ходове. Несигурността около излизането от ЕС накара много компании да отложат инвестициите си, които можеха да доведат до по-добра ефективност. Няколко други елемента направиха условията за търговия трудни. Пазарът на работна ръка е ограничен и има притеснения за увеличаването на заплатите. Растежът на брутния вътрешен продукт намалява, а индустрията на бързооборотните стоки постоянно се променя, клиентите сменят навиците си и ние трябва да се адаптираме. В обстановка на подобни неясноти е разбираемо, че бизнесът иска да задържи статуквото, преди да поеме рискове и да инвестира в проекти, които могат да отнемат капитал от жизненоважните процеси. – Г-жо Де Жон, какви са големите заключения от проучването на нагласите сред логистиците във Великобритания? – Два от изводите намирам за изключително интересни. Първият е свързан с падането на конкурентоспособността на Великобритания. През 2018 г. ние бяхме 8-ата най-конкурентоспособна страна в света от 140, а само за една година сме загубили две места. Като се вгледаме по-дълбоко в този резултат, виждаме, че се справяме много зле в областта на пътната – Много магазини по търговските улици във Великобритания затварят врати. Как се отразява това на логистичната индустрия? – Случващото се по търговските улици несъмнено ще повлияе върху търсенето на логистични услуги. През последното десетилетие навиците на клиентите се промениха – намаляват посещенията в магазините и има увеличение от 20% в онлайн търговията. За логистиката проблем са и зоните за чист въздух. През следващата година ще бъдат въведени 32 2 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

СТРАТЕГИИ 33 нови такива зони в много градове из страната. Собствениците на камиони ще трябва да плащат такси, за да влизат в центъра на градовете, а някои дизелови камиони ще бъдат напълно забранени. Логистичните компании ще трябва да сменят не само превозните средства, но и начина, по който оперират. Ще стане много трудно за логистиците да доставят до централните търговски улици, особено когато няма никакви изравнени стандарти и всеки град прилага различни схеми. – Могат ли малките и средните компании да се конкурират с големите предприятия? – Какви са позитивните сигнали от проучването, което сте извършили? – Като индустрия ние сме особено позитивни и искаме да даваме високи резултати. От анкетираните, 77% очакват бизнесът им да нарасне в следващите три години. Често говорим за трудностите пред сектора, но откриваме, че индустрията е устойчива, лесно се адаптира и е оптимистично настроена. «В следващото десетилетие превозните средства ще се променят, законите също, а технологиите ще еволюират и това ще ни помогне да използваме транспортната си инфраструктура по-ефективно.» – Виждам пълна промяна в начина, по който логистиката ще изглежда, имайки предвид как трябва да еволюираме, за да постигнем тези екологични стандарти. Без подкрепата на правителството ще е доста по-лесно за големите компании да бъдат първи на пазара при приемането на новите технологии и развитието на различни камиони. По-малките бизнеси често са изправени пред финансови предизвикателства, когато става дума за адаптиране към нови начини на работа. Ако оперирате по-малък флийт, който не спазва изискванията за чистота на въздуха, новите правила ще бъдат доста по-скъпи за вас, отколкото за големите фирми. Ръководителите на големи компании разполагат с повече гъвкавост и могат да преместят камионите си из страната като част от системата за спазване на разпоредбите. Работим с правителството, за да им помогнем да разберат как бъдещите им политики ще повлияят върху лицето на логистиката и оперативните ни практики. – Очаквате ли, че правителството ще помогне на бранша да се справи с трудната ситуация? – FTA настоятелно кара правителството да подкрепи компаниите да получат достъп до евтини и опазващи околната среда камиони. Основното предизвикателство е намаляването на времето от разработването на камионите до достигането им до пазара. Това трябва да става бързо и на добра цена. Трябва да подсигурим и наличието на станции в страната за зареждане на електрически камиони и на камиони с алтернативни горива. – Какво очаквате да се случи в сферата на транспорта и логистиката през 2020 г.? – Годината ще донесе повече яснота за бъдещата посока на нашата индустрия. Брекзит е факт и бизнесът има нужда от достатъчно време, за да внедри новите правила след края на преходния период от декември 2020 г. Във FTA имаме четири ключови приоритета: сключването на най-добрата възможна сделка, подпомагане на товаропотока между Северна Ирландия и Британия, както и подпомагане на правителството при разработването на нови търговски политики и сделки. Очакваме и новини около инвестициите в инфраструктура в Северна Англия – пристанищата, железопътната и сухопътната мрежа, които не бяха извършени заради политическия фокус върху Брекзит. Подкрепяме разрастването на летище Хийтроу. Качеството на инфраструктурата ни е важно за цялостните инвестиции, икономическия растеж и международната търговия. Чакаме и плановете на правителството за стратегията за бъдещето на товарните превози и повече детайли около намаляването на вредните емисии. Надяваме се, че когато получим тези дългосрочни планове, ще успеем да разберем какво се очаква от нас и ще се адаптираме навреме. В следващото десетилетие превозните средства ще се променят, законите също, а технологиите ще еволюират и това ще ни помогне да използваме транспортната си инфраструктура по-ефективно. – Как подпомагате своите членове? – Предоставяме им огромно количество информация. Имаме събития през цялата година и работим с членовете си върху темите, които ги вълнуват. Събираме данни и опит, които после предоставяме на правителството. Нашите членове очакват да им помагаме да разберат политическата и икономическата обстановка, какво се случва с излизането ни от ЕС. Имаме непрекъснато курсове за обучение и семинари, както и център за помощ, който дава съвети на нашите членове по конкретни теми. Ники БОЖИЛОВ СЪДЪРЖАНИЕ 2• 2020 33