Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 2 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Transport
  • Logistics
  • Ebag
  • Freighttech
  • Combilift
  • Ford
  • Proglove
  • Fuchs
  • Schneider
  • Ifoy
Четете в броя: * С Радослав Кошков, регионален мениджър на Schneider Electric, разговаряме за човешкия и изкуствения интелект, за промяната, правилата и предизвикателствата. * За необятните възможности на онлайн търговията с бързооборотни стоки разговаряме с Иван Александров, основател на eBag. * Как се прави бърза логистика с много поръчки и малък екип? По тази тема разговаряме със специалистите от Хидростаб. и още...

22 ЕЛЕКТРОННА

22 ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ а 16 – ванове, но фирмата планира да замени всички бусове с ванове. Бусовете са по-подходящи, ако се прави по-бавна доставка с по-голям обем консолидирани поръчки. Вановете са по-добрият избор за по-бързите доставки, а те са една от главните цели на компанията. Освен това бусовете имат по-голям разход и са по-трудни за паркиране и маневриране. Бързата доставка увеличава разходите за транспорта, но позволява с по-малко складово пространство да се реализират повече поръчки, защото стоката почти не се задържа в склада. В момента компанията внедрява нов софтуер, който ще определя маршрутите на колите според адресите на клиентите. За по-ефективен транспорт София е разделена на зони, така че да не се пресичат проблемни булеварди. Целта е натоварените улици да се пресичат само веднъж, докато дадена кола стигне до зоната си. При закъснение по непредвидени обстоятелства – катастрофа, протести и др., водачът подава сигнал и платформата веднага пуска есемес на клиента, че ще има закъснение и каква е причината за него. Фирмата отчита закъснения под 3% от поръчките, като целта е те да бъдат намалени до 1%. Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag: «За да направиш онлайн магазин, трябва да смениш изцяло модела на работа.» могат да правят смислени заявки на такъв голям обем продукти – смята г-н Александров. – Дори да могат, това е икономически неиздържано. Никой не може да ме убеди, че човек може да направи по-добър математически анализ, отколкото дадена програма.“ Всяка постъпила поръчка се подава към складовия софтуер. Там се разпределя за пикиране, като четирима-петима души събират продуктите от различни зони. След това един я консолидира, слага є баркод и готовите торби се изкарват на местата за експедиция. Софтуерът посочва на кое място според зоната за доставка да се поставят торбите, така че да са по-удобни на доставчиците. При следваща доставка клиентът може да върне старата найлонова торбичка, като тя се изпраща за рециклиране. От февруари тази година във фирмата минават на хартиени торби. Бързи доставки В момента компанията прави доставки в порядъка от час и половина до 4 – 5 часа. Такъв е средният диапазон в зависимост от това, кога е направена поръчката. Поръчки за същия ден се приемат до 19 ч. вечерта. Целта в момента е да се увеличи скоростта през деня, като максималното време за доставката стане до 3 часа. До една година ще се търси още поголямо намаляване на това време, като се въведе експресна доставка до 2 часа. Предизвикателството за тази стъпка е много голямо, тъй като е свързано с увеличаване на колите и с промяна на маршрутите. В момента компанията притежава 30 хладилни автомобила. От тях 14 са бусове, Върхът на айсберга Софтуерната платформа е разработка на eBag. „Повечето клиенти виждат един сайт, който обаче е само върхът на айсберга – казва г-н Александров. – Зад него стои система, която управлява почти всички процеси в компанията. Тя ни позволява да сме поефективни, по-бързи и да правим нещата с по-малко човешки ресурс, защото повечето от тях са автоматизирани. Така те могат да се следят и контролират много по-добре. Не използваме чужд софтуер, тъй като за нашия бизнес няма готова програма. Имаме собствен софтуер, който се разработва постоянно от инженерния ни отдел. Той е жив организъм и никога не спира. Няма как да ползваме друг софтуер, защото за този вид бизнес няма готов софтуер.“ Засега фирмата не планира да продава и имплементира своята платформа, тъй като тя има ключово предимство за тях. Освен това компанията иска да се фокусира единствено върху основната си дейност – онлайн търговията на бързообортни стоки. Само в София пазарът е толкова голям, че едва ли скоро ще бъде наситен. Според г-н Александров с темповете, с които расте компанията, складът им от 3000 кв.м може да отеснее още през следващата година. Макар пазарът в столицата да е необятен, от фирмата планират тази година да започнат да предлагат услугата и в други градове на страната, по-точно в Перник и Пловдив. Доставките ще се правят от София, като за Пловдив само ще се наеме допълнителен склад за кросдок. 22 2 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ 23 Трите модела „Има различни модели за развитие на онлайн търговията с бързооборотни стоки – обяснява г-н Александров. – Единият са автоматизираните складове на Ocado. Те изглеждат доста интересни, от една страна, но са подходящи само за мегаполиси и освен това доставката при тях става бавно. На теория ти си оптимизирал събирането на поръчките на 50%, но преди това си налял милиони в оборудване. Вторият модел е партньорство с търговска верига, както бяхме ние. При него може да се направи по-бърза доставка в известна степен, но често не знаеш наличностите на магазините и не контролираш процеса. Може да има и по-малко работещи каси и да отнеме доста време да се маркират стоките при тях. И третият модел е нашият – със собствен склад и транспорт, чрез които можеш да осигуриш бързи доставки. За мен той е най-работещ в българските условия.“ Мениджърът нарече мит твърдението, че онлайн търговията не изисква големи вложения. Със сигурност инвестициите, които трябва да направи една верига, за да покрие София и за създаването на онлайн магазин, са коренно различни. Но и онлайн бизнесът не се изгражда с малко пари. Хората очакват, че ще си направят един сайт и готово. Други си мислят, че всичко е въпрос на маркетинг, но той идва накрая. За да се промотира един продукт, трябва да е достатъчно добър. Освен това доставките на бързооборотните стоки трябва да са бързи. Никой няма да чака 3 дни за храна, ако може да отиде до магазина и да си я набави. Този вид бизнес е твърде различен от традиционния ритейл. В момента нито една от големите вериги няма добре развит онлайн бизнес. Причината е, че той няма нищо общо с магазините, необходими са друго мислене и друга логистика. „За да направиш онлайн магазин, трябва да смениш изцяло модела на работа – съветва търговците г-н Александров. – Въпросът е дали си готов на една толкова голяма промяна. За да си добър в онлайн магазин, може да се окаже, че офлайн продажбите трябва да ти станат второстепенни. Затова и ние нямаме планове да отваряме физически магазини и да се борим с веригите на ниво локация. Защо да се боря с тях, след като съм почти сам на такъв огромен пазар като столичния.“ вличане на служители. „Визията ни е да търсим хора с подходящото мислене и желание да се развиват, а ние да ги обучаваме – разказва г-н Александров. – Всички искаме готови хора, но такива или няма, или идват с неправилно мислене. Има доста хора, които може да са добри професионалисти, но когато влязат в екип, това им действа деструктивно. За мен е по-важно да имаме хора с подходяща нагласа, които дългосрочно ще допринесат за екипа на компанията, отколкото добър професионалист, който след 1 месец ще развали отбора и ще трябва да уволним него и още двама, защото те вече са тръгнали по неговия път. Мениджмънтът изисква да се отдалечиш малко от оперативната част, защото, ако тя те засмуче, всичко останало остава на заден план. Старая се да не губя връзка с оперативната част и същевременно да мога и да се отдръпвам назад, за да върша и стратегическата работа.“ Васил ВАСИЛЕВ Корпоративна култура В момента в дружеството работят около 125 души. Има различни отдели със своите тим лидери. Постоянно се анализират процесите, като стремежът е да се подобряват непрекъснато моделите на работа. За да се предостави услуга на качествено равнище, всички трябва да работят като един. За краткото си време на съществуване компанията е изградила своя корпоративна култура на работа в екип, подобна на тази в софтуерните компании. До септември 2019 г. е имало проблеми с наемането на хора. След анализ е подменен HR екипът на компанията и вече се работи с нова стратегия за при- СЪДЪРЖАНИЕ 2• 2020 23