Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2021 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
1 year ago

ЛОГИСТИКА 2 / 2020

  • Text
  • Chain
  • Transport
  • Logistics
  • Ebag
  • Freighttech
  • Combilift
  • Ford
  • Proglove
  • Fuchs
  • Schneider
  • Ifoy
Четете в броя: * С Радослав Кошков, регионален мениджър на Schneider Electric, разговаряме за човешкия и изкуствения интелект, за промяната, правилата и предизвикателствата. * За необятните възможности на онлайн търговията с бързооборотни стоки разговаряме с Иван Александров, основател на eBag. * Как се прави бърза логистика с много поръчки и малък екип? По тази тема разговаряме със специалистите от Хидростаб. и още...

20 ЕЛЕКТРОННА

20 ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ Математически анализи създават нови бизнес модели eBag залага на алгоритми, за да ускори онлайн продажбите и доставките Допреди години на възможността да се закупят онлайн хранителни стоки се гледаше като на екзотика или по-точно като на глезотия за по-богати хора. Днес максимата „око да види, ръка да пипне“ се пропуква и все повече хора у нас (особено в столицата) се замислят колко време биха спестили, ако си напазаруват по интернет. За необятните възможности на онлайн търговията с бързооборотни стоки, за особеностите на този бизнес, за ролята на софтуера и бързите доставки разговаряме с Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag – първият у нас онлайн магазин за бързооборотни стоки. Характерното за българския пазар е, че няма особен шанс за онлайн продажби на хранителни стоки – това ми казаха през 2012 г. специалисти от онлайн търговията (виж бр. 5 на списание ЛОГИС- ТИКА от 2012 г.). Като причина те изтъкнаха наличието у нас на гъста мрежа магазини за хранителни стоки, особено в големите градове, където е концентрирана основната част от населението. Две години по-късно един младеж решава да обърне статуквоо и започва да прави план как да реализира този проект. Брак по сметка Иван Александров е бакалавър по приложна математика, като след дипломирането си работи в софтуерна компания. През 2014 г. му хрумва идеята да направи онлайн магазин за бързооборотни стоки – хранителни и продукти за бита. „В онлайн търговията доставката на хранителни стоки е една от най-слабо развитите – разказва той. – Не защото няма потенциал, напротив, те са с най-големия потенциал, тъй като се купуват често. Проблемът е, че тяхната доставка е най-трудна. Едно е да продаваш книги по интернет, а друго – краставици, домати, месо и т.н. Този проект не може да се осъществи без собствен транспорт. Няма вариант доставките да се извършват от куриерски фирми, тъй като клиентът иска доставката да стане по най-бързия начин, а не след няколко дена.“ След много анализи Иван Александров стига до заключението, че единственият вариант това да се случи, е да работи в тясно сътрудничество с търговска верига – тя има продуктите и знае повече за навиците на клиентите. Още на първия кръг на пресяване чуждестранните вериги са отхвърлени, защото си имат своя политика, която се определя от централите им. Накрая, като единствен вариант за сътрудничество, се очертава българска верига. Тя е много добре представена в София и има добро портфолио със стоки. След кратки преговори сътрудничеството е оформено документално и от 15 май 2015 г. услугата доставка на хранителни продукти започва да се предлага от двамата партньори. Организацията е проста – веригата осигурява продуктите и пакетирането, а Кънвиниънс АД – онлайн платформата, доставките, клиентското обслужване и рекламата. Всички получени поръчки са подавани за изпълнение към различни магазини на веригата – според кварталите, в които трябва да се доставят. В магазините поръчките се набират от служителите, маркират се на касата и после се предават на шофьорите, които ги доставят по определена схема. Първоначално поръчките се доставят от 12 до 21 ч. Поръчки, направени до 11 ч. сутринта, се доставят през същия ден след 16,30 ч. Въпреки че това не е най-удобното решение за клиентите, услугата започва да расте и бизнесът да се развива. Фирмата намира и интересно решение за домуването на колите. Те са предоставяни на водачите, за да идват и се прибират от работа с тях, като ги паркират пред домовете си. Изчисленията показали, че разходите за наем на гаражи и за гориво за лични нужди на шофьорите са съпоставими. 20 2 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ 21 С помощта на софтуера постоянно се анализират и подобряват всички процеси във фирмата, така че да са още по-ефективни След 3 години и ръст по 100% годишно се стига до ситуацията, когато хората в магазините не могат да се справят с увеличения брой поръчки и това води до забавяне в изпълнението им. Поради тази причина през 2018 г. eBag купува и оборудва собствен склад в индустриалната зона на столичния квартал Модерно предградие, който да поеме увеличаващите се поръчки. Скоро след това, през август същата година, официално се разделят с партньорите си. По нов път Фирмата за кратко време успява да изгради търговски и финансов отдел и да сключи договори с доставчици. Стабилизирани са операциите в склада, като всички са дигитализирани. Задачите се разпределят от WMS система и се получават от работниците на ръчни терминали. С увеличаването на търговския отдел фирмата предприема сериозни стъпки в разширяването на портфолиото, като в момента се предлагат около 15 000 артикула. Ключова за онлайн магазина е категорията „Плод и зеленчук“, която е една от най-продаваемите. „Фокусът не е върху цената, а върху качеството на продукта – обяснява г-н Александров. – Ние не сме стационарните магазини, които се надпреварват за най-ниска цена, като за сметка на това се жертва качеството. В началото и ние опитахме да търсим продукция с ниски цени, но после отчетохме, че това е грешка. Какво като дадеш по-малко пари, след като продуктът не става за ядене? Взехме ключово решение да заложим изцяло на качеството и това ни донесе успех – рязко намаляха оплакванията, а поръчките се увеличиха.“ За да се следи удовлетвореността на клиентите, на тях им се изпраща онлайн анкета след всяка поръчка, като средно 40% от хората я попълват. Тази обратна връзка е много ценна, тъй като дава възможност, ако има някакви нередности, те да бъдат отстранени своевременно. Впечатлението на основателя на фирмата е, че има доста положителни мнения, които мотивират колектива. Специално внимание в портфолиото е отделено на биопродуктите и пресните меса, като целта е те да са само от високия клас. Към момента се работи активно за развитието на фермерска категория при плод и зеленчука. Целта е пресните артикули да пристигат в склада на фирмата сутринта и следобед да са при клиентите. Така ще се скъси много пътят от полето до крайния потребител, тъй като няма да се минава през централни складове, където продуктите да отлежават няколко дни. Друг съществен плюс е, че в склада за плод и зеленчука стоката не се опипва както това правят клиентите в магазините. Под властта на алгоритъма Част от ноухауто на компанията е, че използва собствен софтуер в своята работа. Единствено WMS решението е на друга фирма. Затова компанията поддържа инженерен екип от 7 души, който постоянно развива и доработва системата. Само за 2 години тя успява да автоматизира поръчките към доставчиците. С помощта на външно приложение се прави анализ на продажбите на всички артикули в историята на фирмата, вижда им се трендът, съобразява се очакваният растеж и на тази база автоматично се генерират заявки към доставчиците. Отчитат се и предстоящите промоции, както и сезонността на продукта. В същото време се следи доколко спрямо развитието на фирмата не излизат непредвидени пробойни в алгоритъма. Отделно ръчно могат да се коригират някои компоненти в случай на необходимост. „Не вярвам няколко души да Компанията притежава 30 хладилни автомобила – 14 буса и 16 вана СЪДЪРЖАНИЕ 2• 2020 21