Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
4 years ago

КАМИОНИ 2 / 2020

Четете в броя: * Международните награди Автомобили за работа. * Лъвът скочи... Новата гама камиони на MAN е готова за бъдещето. * Volvo пуска на пазара четири нови камиона. * Анкета: Вносителите на ремаркета - Сравнително добра 2019 г., умерен оптимизъм за 2020-а. * Тол системата - обхват, тарифи и глоби. * и още...

62 ТРАНСПОРТ

62 ТРАНСПОРТ Тол системата – обхват, тарифи и глоби Общата дължина на пътищата, за които превозните средства с допустима максимална маса над 3,5 тона трябва да плащат тол такси при стартиране на системата от 1 март 2020 г., е 3115 км. В това число влизат 803 км автомагистрали и 2312 км пътища първи клас. Да припомним, че по настояване на превозвачите от платената мрежа бяха извадени второкласните пътища, които обаче остават в обсега на тол системата и на по-късен етап могат да станат платени. ПОДЕМНА ТЕХНИКА ЗА РЕМОНТ НА КАМИОНИ И АВТОБУСИ Канални и подови подемници с товароносимост до 20 т Безкомпромисно качество от Дания с най-добрата гаранция за подемна техника в света ДАЛКО МОТОРС ООД 1517 София, кв. Левски, ул. Саранци 3 офис: 02/ 931 22 20, магазин: 02/ 831 01 94 e-mail: tools@dalkomotors.com www.dalkomotors.com www.beta-tools.bg В окончателно одобрената от Министерски съвет тарифа цените за използването на тол системата варират за различните типове превозни средства и между 1 и 20 ст. на км. Разликите са в зависимост от класа на пътя, вида, екокатегорията и броя на осите на превозните средства. Платените тол сегменти (платените отсечки между две рамки) обаче са с обща дължина 6050 км, като повечето участъци са включени и в двете посоки на движение. Съгласно Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, платени ще са автомагистралите и пътищата първи клас извън градските територии. За 2935 км пътища втори клас ставката засега ще е нулева. Но те остават в обхвата на тол системата, тъй като по тях е установено преминаване на повече от 600 тежкотоварни автомобила средно на ден. От обхвата на тол системата са изключени участъците в лошо състояние, както и 12 171 км третокласни пътища. Тол сегментите, или отделните платени отсечки, са 5800 на брой. Най-дългият платен участък е по магистрала Марица и е с дължина почти 24 км – между село Крепост и отбивката за град Харманли. Най-късият тол сегмент в платения обхват е около 150 м и е в област Шумен. Най-новият платен участък е отсечката Ябланица – Боаза на автомагистрала Хемус, която бе пусната в експлоатация през октомври 2019 г. Тол таксите за най-масово използваните товарни превозни средства – с бруто тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 7 ст. на километър. Естествено, те зависят и от емисионния клас на превозното средство и класа на пътя, като най-малко плащат камионите със стандарт Евро-6. март 2020

ТРАНСПОРТ » ТОЛ СИСТЕМАТА – ОБХВАТ, ТАРИФИ И ГЛОБИ 63 Размерът на тол таксите е обвързан с екологичната категория на превозното средство и с класа на пътя, за който се дължи такса – автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър. На практика всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване. Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т от най-високите еко класове Евро-5, Евро-6 или EEV ще плащат по 3 ст. на километър на автомагистрала и 4 ст. на километър за първокласните пътища. За камиони с емисионен клас Евро-3 или Евро-4 тарифата ще е 4 ст. на километър за автомагистрала и 5 ст. на километър за първи клас пътища. За тези с най-ниската екокатегория – клас Евро-0, 1 или 2, които масово се използват за вътрешни доставки, тарифата е 6 и 7 ст. на километър за автомагистрала и първокласни пътища. Тежките камиони с тегло над 12 т, с две или три оси, ще плащат в зависимост от емисионния клас между 6 и 11 ст. на километър за автомагистрали и между 5 и 10 ст. на километър за първи клас пътища. Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси, ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 20 ст. на километър за автомагистрала и между 10 ст. и 19 ст. за първи клас пътища. След протестите на автобусните превозвачи цените тях бяха сериозно намалени. Автобусите с тегло до 12 тона с емисионен клас Евро 5, Евро 6 или EEV ще плащат 1 ст. за автомагистрала и първи клас пътища. Тези с емисионен клас Евро 4, Евро 3, Евро 2, Евро 1 или Евро 0 – по 2 ст. на километър за автомагистрали и първи клас пътища. Тарифата за автобуси над 12 тона ще е от 2 ст. до 4 ст. на километър за автомагистралите в зависимост от екокатегорията. За първокласните пътища автобусите над 12 тона с екокатегория Евро- 5, Евро-6 или EEV ще плащат по 1 ст. на километър, а с емисионен клас Евро-4, Евро-3, Евро-2, Евро-1 или Евро-0 – по 2 ст. на километър. Приятна изненада има за собствениците на превозни средства с тегло над 3,5 т, използващи алтернативни горива. Въпросните екоавтомобили ще плащат с 50% по-ниска тол такса в сравнение със съответния вид автомобили от категория Евро-6 и EEV. Засега обаче не е дефинирано ясно какво се разбира под понятието „алтернативно гориво“. И този пропуск вероятно ще доведе до множество спорове още на старта на тол системата. Всъщност тол системата заработи частично още на 17 февруари. От тази дата автомобилите, които пътуват по републиканската пътна мрежа без валидна електронна винетка, се засичат от камерите на тол рамките и съответно подлежат на санкция. А това доведе и до първите проблеми с използването на пътната мрежа. Житeлите нa квaртaли и грaдoвe в рaмкитe нa Cтoличнaтa oбщинa, кoитo обаче ca извън пeримeтърa нa Oкoлoвръcтния път, изразиха масовото си недоволство, че на практика бяха отчетени като нарушители. Живеещите в Бaнкя, Пaнчaрeвo, Нoви Иcкър и други квартали на практика трябваше да се оборудват с винетки, за да стигнат законно до София. На Биcтришкo шoce при Биcтрицa дори посреднощ бе срязана тол рамка с камери. След намесата на премиера Борисов стана ясно, че за 151 км са пътните участъци около София Столична община предлага да бъдат освободени от винетна такса. Поддържането на въпросните за последните 5 години е струвало над 40 млн. лв., или около 8 млн. лв. годишно. Столичната община официално е депозирала в АПИ искането си за участъците около столицата да бъдат извадени от Списъка на републиканските пътища, за които се събира винетна такса, срещу ангажимент да поеме разходите за поддържането им. Председателят на АПИ Георги Терзийски заяви, че на 151 км пътни участъци около София до момента не е генериран нито един електронен фиш и нито един шофьор не е глобен. Той допълни, че камерите имат различен режим на работа – за тол, за тол и винетка или само за проследяване на трафика. Терзийски посочи още, че е провел срещи и телефонни разговори с кметове на населени места като Бистрица, Панчарево и Банкя, за да успокоят хората, че няма да бъдат глобявани. Предстои уточнение за всичките 265 общини в страната за това, кои участъци от републиканската пътна мрежа на тяхна територия да бъдат освободени от винетни такси. Това обаче ще се случи, само ако въпросните общини се ангажират да поемат разходите за поддръжката на тези пътища. Процедурно на пътищата, попадащи в обхвата на тол системата, нарушителите се заснемат от камерите и автоматично влизат в базата с данни. Ако в същия ден бъдат спрени на пътя от мобилнен екип на тол контрола, имат възможност да платят по-ниска санкция – или така наречената компенсаторна такса. Тя е 70 лв. за леки автомобили, 125 лв. за превозни средства между 3,5 т и 12 т и 175 лв. за тези над 12 тона. В противен случай в края на деня следва да бъде изпратен електронен фиш по пощата за плащане на глобата. Тя е 300 лв. за леки автомобили до 3,5 тона и 1800 лв. за тежкотоварните превозни средства. Глобата може да бъде избегната, ако в 14-дневен срок от получаване на електронния фиш, бъде плате- ABSTRACT IN ENGLISH Bulgarian New Toll System – Range, Taxes, and Fines The total length of roads for which vehicles with gross weight over 3.5 tonnes must pay taxes at the start of new toll system from March 1, 2020 is 3,115 km. These include 803 km of motorways and 2,312 km of first class roads. At the insistence of hauliers, secondclass roads were removed from the paid network. But they remain within the range of the toll system and could later become paid. VIDEO TÜV NORD Mobilität 11 години на българския пазар Заедно към успеха! • Индивидуални одобрения • Изменения в конструкцията • Оценка на употребявани автомобили • Обезопасяване на товарите • Обучения • CoP 1113 София ул. Фр. Жолио Кюри 16, бл. 155, ет. 2 тел. 0892 264522, 0894 416902 март 2020