22 ПРЕМИЕРА » ЛЪВЪТ СКОЧИ… НОВАТА ГАМА КАМИОНИ НА MAN... 1 – Вратата се отваря на 900 и качването в кабината е удобно 2 – С тези бутони от вътрешната страна на вратата водачът може да зададе някои функции, без да се качва в кабината 3 – Новият интериор включва повече удобства за водача 4 – Лостчето за управление на предавките и ретардера вдясно от кормилото 5 – Поставката на смарт селектора може да се прибира и това създава още повече пространство в кабината 6 – Налични са различни варианти за захранване и включване на допълнителни устройства От MAN очевидно са се вслушали в оплакванията на клиенти и шофьори. Липсва голямата механична паркинг спирачка, заемаща място на пода на кабината. Тя не просто е преместена на контролното табло, но вече е и електронна. На таблото липсва и кръглия селектор за превключване на предавките – последното става от лостчето вдясно от волана – както при Скания. И тук то е многофункционално – с него се задейства и 6-степенният ретардер. Хардуерно предавателната кутия е същата като другата марка от групата Traton, но управлението и съчетаването на работата ѝ с двигателя и силовата линия е работа на MAN. По отношение на контролното табло MAN е поел по пътя на другата немска марка от Щутгарт. На контролното табло изпъкват два цифрови дисплея. В първия момент панелът с инструменти е леко озадачаващ – на оборотомера, който е вдясно, оборотите се увеличават по посока обратна на часовниковата стрелка, а не както е обикновено – по посока на часовниковата стрелка. Но след като се възприеме този факт, панелът с инструменти става кристално ясен. Всичко е семпло и подредено. Очевидно е и че качеството на дисплея е много високо. Инженерите от MAN са преценили обаче, че работата с touch екрани не е най-удобна по време на движение на автомобила и за това въвеждат т.нар. смарт селектор. Смарт селекторът е една от важните новости в интериора на новия MAN. Всъщност той е нещо като компютърна мишка – с негова помощ водачът си избира функциите от менюто на десния дисплей лесно, удобно и интуитивно, като ръката на водача остава стабилна върху специалната поставка. Почти същото той може да направи и от бутоните на многофункционалния волан, като наблюдава изборите си директно на панела с инструменти. Кормилото е много стабилно и удобно. Бутоните на него са ясно диференцирани – отляво за системите за управление, отдясно – за менюто, телефона и системата за забавление. Огледалата – това са същите големи стари огледала, в които се вижда много добре назад, но които леко затрудняват видимостта вляво и вдя- март 2020
ПРЕМИЕРА » ЛЪВЪТ СКОЧИ… НОВАТА ГАМА КАМИОНИ НА MAN... 23 Новата гама с един поглед MAN TGL MAN TGM MAN TGS MAN TGX Обща допустима маса 7,5 – 12 t 12 – 26 t 18 – 41 t 18 – 41 t Двигатели D08 4-цилиндров 160/190/220 к.с. D08 6-цилиндров 250 к.с. D08 6-цилиндров 250/290/320 к.с. D15 6-цилиндров 330/360/400 к.с. D26 6-цилиндров 430/470/510 к.с. D15 6-цилиндров 330/360/400 к.с. D26 6-цилиндров 430/470/510 к.с. D38 6-цилиндров 540/580/640 к.с. Мостове и задвижване Двуосен on-road Двуосен on-road, задвижване на вс. колела Триосен on-road Двуосен on-road, MAN HydroDrive, задвижване на вс. колела Триосен on-road, MAN HydroDrive, задвижване на вс. колела Двуосен on-road, MAN HydroDrive Триосен on-road Четириосен on-road, MAN HydroDrive, задвижване на вс. колела Четириосен on-road Кабини CC CC NN GN FN FN FN GM FM FM FM GX DN DN Обяснение за кабините Първа буква Ширина (mm) Дължина (mm) Втора буква Височина (mm) C – компактна 2240 1620 N – за къси разстояния 2240 1880 F – за дълги разстояния 2240 2280 D – за екипажи 2240 2790 G – кабина с голям размер 2440 2280 сно. Все пак позицията им е прецизирана, има по-голямо разстояние между тях и А-колоната на кабината, така че слепите зони са по-малко. В идните месеци производителят от Мюнхен също ще предложи възможност за замяна на класическите огледала за обратно виждане със система от камери и дисплеи вътре в кабината. Но ще се предлагат и двете опции. Силовата линия не е променена в новия TGX, но това не е лошо. Така или иначе с въвеждането на двигателите Евро 6d и 12+2 степенната предавателна кутия от Скания, нещата вече много се подобриха по отношение на икономичност и плавна работа. Моделът, който карам, е с двигател с мощност 470 к.с. – впечатляват плавността при ускоряването и ниския шум в кабината. Защо новият MAN е надежден? Едно от нещата в новата гама на MAN, което не се вижда отвън, е изцяло новата електрическа и електронна архитектура. Тя е изградена на базата на централизирано управление от модерен компютър и основната част от софтуерния ѝ код за управление е писан вътрешно от специалисти от MAN. Този факт предполага прецизно и оптимизирано управление на различните модули и осигурява добра надеждност. Тази нова електрическа архитектура позволява значително по-добро взаимодействие между всички сензори, инсталирани в камиона. Вече съществуващите помощни системи за водача сега работят по-ефективно и се допълват една друга. Същевременно новата електрическа система осигурява добра основа за бъдещи приложения, свързани с автономно управление. Освен това новите модели са преминали над 4 млн. километра в тестове в различни климатични условия. C – компактна 1645 N – ниска 1737 M – средна 2035 X – висока 2260 Кога ще е в България? Заводът в Мюнхен е готов за производството на новия модел. Подготовката тече от доста време насам и се изразява в сериозни инвестиции. От една страна, в закупуването на множество роботи за производствената линия и изключително модерно оборудване за бояджийни камери и защита от корозия, а от друга страна – в оптимизиране и прецизиране на производствените процеси. Първите демокамиони от новия MAN ще пристигнат в България в края на април, през май българските превозвачи ще могат да ги видят на живо и да ги тестват. Ще се предлага ли още и предният модел? Да, цялата моделна гама от досегашните модели ще се произвежда 18 месеца паралелно с новите камиони и ще може да се поръчва до средата на следващата година. С две думи От кратките си впечатления по време на премиерата определено мога да кажа, че мюнхенският лъв се е засилил и е направил добър скок напред. Той не предлага камиони с най-много нововъведения на пазара, но е направил всичко необходимо, за да може клиентите и любителите на марката MAN да имат един надежден и модерен камион, който да отговаря максимално прецизно на техните нужди. Или както заяви Йоахим Дреес, главният изпълнителен директор на MAN Truck & Bus: „Вярваме, че сме повече от добре подготвени за бъдещето.“ K Снежина БАДЖЕВА Билбао – София VIDEO март 2020
АВТОБУСИ » НОВИЯТ Д
ВТОРА УПОТРЕБА 75 БГ
78 ВТОРА УПОТРЕБА »
Златен сервизен па
Loading...
Loading...
Loading...
Последвай ЛОГИСТИКА
Facebook