Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
4 years ago

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 1 / 2020

Четете в броя: * ZX350LC-6 е най-продаваният верижен багер на Hitachi в България. * След закупуване на завода Demag от Tadano се забелязва растеж на продажбите на мобилни кранове. * Диана Комерс инвестира в ротиращ телескопичен товарач Magni. * и още...

30 НА ФОКУС

30 НА ФОКУС Бъдещето на автономната техника Представете си багери, кранове, валяци, булдозери, камиони и всякакъв вид машини, които работят на обектите самостоятелно. Добре дошли в бъдещето на автономната строителна техника Вече за никого не е тайна, че един от най-големите проблеми пред строителния сектор в световен мащаб е липсата на квалифицирана работна ръка. Това включва и оператори на специализирана строителна техника. В България като решение на въпроса бе обсъждана идеята на внос на работници от чужбина. В други страни, за да се справят с предизвикателствата пред сектора, вече разработват безпилотни машини и системи за дистанционен контрол на строителните площадки. Почти всички големи производители на строителна техника разработват своите автономни модели. За много изпълнители идеята за внедряване на безпилотна техника поражда притеснения, свързани с намаляване на работните места или евентуални аварии на обектите. Други специалисти пък са на мнение, че развитието на автономните строителни машини е крачка напред в бъдещето. Така или иначе първите действия в тази посока вече са направени и е въпрос на време, докато бъдат приложени в практиката. Важно е да отбележим, че всеки строителен проект има своите специфики, които не могат да бъдат изпълнени единствено от безпилотна техника и за някои дейности са необходими обучени и опитни хора. Една от ползите от използването на автономна строителна техника е повишаването на производителността и ефективността на извършените дейности, а също и оптимизирането на разходите. С помощта на дронове ще може да се следи дали всичко върви по план и ако е необходимо да бъде направено подобряване на организацията на обекта. Друго предимство е повишаване на безопасността за работниците. Това идва от възможността строителните машини да бъдат управлявани от оператора, докато той самият се намира извън обекта. В някои проекти това дава на оператора и много по-добро усещане за пространство, което допълнително съдейства за предотвратяването на по-сериозни инциденти. Все още никой не прогнозира, че скоро ще станем свидетели на изцяло автоматизирана строителна площадка. Поне не в близко бъдеще. Процесът ще отнеме време, но е очевидно, че автономните строителни машини ще имат своята роля в брашна. Мартин СЛАВЧЕВ февруари 2020

НА ФОКУС 31 Концепция Х на Doosan Doosan представи своя проект за изцяло автоматизирани строителни площадки, известен като Концепция Х Концепция Х предлага цялостно решение за контрол на строителната площадка. Идеята на корейската компания е, че с помощта на 3D сканиране с дронове и извлечените от тях данни е възможно строителната техника на даден обект да се управлява дистанционно. Но тук не трябва да мислим, че Doosan искат изцяло да изкарат човешкия фактор от уравнението. Както писахме в предходната статия за бъдещето на автономното строителство, за някои дейности хората не могат да бъдат заменени с машини, поне засега. По-скоро в Концепция Х става въпрос за това автономната техника да извършва всички опасни строителни работи, оставяйки човешкия персонал свободен да се концентрира върху по-сложни задачи като например планиране, управление и анализ. Въпреки че в областта на строителната техника вече бяха въведени някои безпилотни технологии, от Doosan имат претенции, че те са първите, които предлагат решение за автоматизирано решение за целия процес на обекта, вариращо от проучването на терена до експлоатацията на строителната техника. Концепция Х включва широк спектър от авангардни технологии като имиджово разпознаване, технологии за обследване и контрол, за автономно задвижване на машините, за дистанционно управление посредством 5G мрежата, вече споменатото 3D сканиране с дронове, както и такива, даващи възможност за прецизна оценка на работното натоварване строителната техника и прогнозиране на евентуалните повреди, които биха възникнали. Doosan планира да комерсиализира своята Концепцията Х до 2025 г. Компанията твърди, че тази революционна идея значително ще увеличи производителността на фирмите от сектора, респективно с това и печалбата, като намали времето и разходите, необходими за експлоатацията на строителната техника. Същевременно ще има и значително подобрение на безопасността на обектите. Докато проектът стане факт, ще продължат да бъдат правени тестове на системите и тяхната функционалност. „Концепция Х не е просто безпилотна технология. По-скоро тя интегрира множество иновативни технологии, които могат да отговорят на предизвикателствата на строителните обекти“, заявява Дунджионг Сон, президентът и изпълнителен директор на Doosan Infracore. Мартин СЛАВЧЕВ февруари 2020