Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
4 years ago

КАМИОНИ 1 / 2020

  • Text
  • Volvo
  • Volkswagen
  • Scania
  • Omniplus
  • Renault
  • Trucks
  • Iveco
  • Nikola
Четете в броя: * Електрическият влекач Nikola TRE влиза в кожата на новия IVECO S-Way. * Renault Trucks обяви пускането на обновени версии на камионите си. * MAN ProfiDrive e програма за обучение по сигурно, икономично и ефективно шофиране. * 228 нови автобуса от категория М3 са регистрирани в България през 2019 г. * 8041 нови лекотоварни автомобила са регистрирани в България през 2019 г. * и още...

34 ТРЕНИНГ »

34 ТРЕНИНГ » ЕДИН ТРЕНИРОВЪЧЕН ДЕН С MAN Движим се икономично с ограничител на скоростта Двигателят работи с обороти на празен ход, а предавателната кутия е в неутрално положение – EfficientRoll си върши работата Резултатът от второто шофиране лв. за литър, за четири години могат да бъдат спестени 3000 л гориво, 6900 лв. и 7890 кг CО 2 . А стилът на шофиране е факторът, който влияе най-силно на разхода на гориво и има най-голям потенциал за икономия и спестяване. Затова следват съветите за шофиране – за избягване на ускорение с влизане във високите обороти на двигателя, за навременно превключване и точен избор на предавките. По време на шофиране е важно да бъде оставен двигателят да дърпа автомобила и да се предвиждат ситуациите – няма нужда от подаване на газ и ускорение, ако приближаваш червен светофар или кръстовище, на което може да се наложи да спреш например. Презентацията продължава с представяне на функциите на круиз контрола и обучение за работа с него, за боравенето с ретардера и моторната спирачка. Обърнато е внимание и на спирането и почивките, дават се съвети за спиране на двигателя при престои за товарене и разтоварване или продължителен престой на жп прелез. Подробно са разгледани основните съпротивления, които действат на автомобила при движение, и факторите, влияещи на разхода на гориво, като е подчертано, че подобреният стил на шофиране може да спести до 5 л гориво на 100 км. Затова като цяло в презентацията се набляга основно на предвидливото шофиране. Дават се конкретни примери за избор на предавка при преодоляване на наклон и за използване на инерцията на композицията при спускане. Разбира се, специално внимание е отделено на използването на EfficientCruise и EfficientRoll като основни фактори, допринасящи за намаляването на разхода на гориво. Засегнати са и всички системи, подпомагащи водача, с които се оборудват камионите MAN – адаптивен круиз контрол, авариен спирачен асистент (EBA), предупредителна система за неволно напускане на лентата на движение… Но се подчертава, че: „Водачът винаги трябва да е този, който управлява превозното средство. EBA например инициира аварийно спиране само ако водачът не реагира.“ EBA и не бива да се задейства твърде често в реалния пътен трафик, защото това води до временно деактивиране на асистента – при три задействания в рамките на 2 часа. Така след напоителната теория можем да преминем към второто шофиране. На пътя с указанията на инструктора Маршрутът за второто шофиране естествено е същият като при сутрешното каране, като преди потегляне нулираме бордовия компютър. Тръгваме от търговско-сервизния център на MVB Truck and Bus Bulgaria по посока на София. На кръговото кръстовище с околовръстния път поемаме надясно и се качваме на магистрала Люлин. На пътния възел за Мало Бучино правим обратен завой, връщаме се към София и на кръговото кръстовище при кв. Филиповци завиваме наляво към село Иваняне. Преминаваме през Иваняне и преди да влезем в Банкя, завиваме надясно и покрай хиподрума се връщаме на Е80, а от там се прибираме в центъра на MVB Truck and Bus Bulgaria. Трафикът е доста по-сериозен от сутринта, но през цялото време се стремя да спазвам максимално стриктно указанията на инструктора. Използвам колкото се може повече круиз контрола и се опитвам напълно да забравя за крачната спирачка. На магистралата похватите, които използвам, са почти същите като при първото шофиране. След това, при навлизане в населените места, по указанията на инж. Божидар Малинчев вместо темпомат със зададена скорост на движение използвам ограничителя на скоростта, като го настройвам на максимално разрешените 50 км/ч. Така е доста по-икономично, обяснява инструкторът. Ако се движиш на круиз контрол със зададена скорост 50 км/ч, MAN EfficientCruise управлява предавателната кутия MAN TipMatic 2, но така много по-често се задействат ретардерът и моторната спирачка или подаването на газ. При включен ограничител на скоростта е достатъчно водачът да подава или отнема плавно газта и MAN TipMatic 2 избира подходящата предавка. И тъй като композицията не може да се ускори над 50 км/ч, ретардерът се задейства по-рядко и това пести гориво. В крайната точка отчитаме резултатите от второто шофиране. Изминали сме почти същото разстояние – 30,1 км за 45 минути със средна скорост 41,7 км/ч и при среден разход на гориво 28,9 л/100 км. Въпреки по-натоварения трафик по маршрута отново сме имали само две пълни спирания на композицията на място, а в същото време сме поддържали с 4,3 км/ч по-висока средна скорост, но при по-нисък с 2,4 л/100 км среден разход на гориво, като сме преодолели трасето за по-кратко време. Изводите В крайна сметка еднодневното обучение потвърди няколко стари истини. Първо, естествено, че колкото повече и по-правилно се използват асистиращите системи на съвременните товарни автомобили, толкова по-ефективен става транспортният процес. И второ – икономичното шофиране не е бавното шофиране. В края на еднодневното обучение имаме и пълните резултати от двете шофирания, снети от телематичната система RIO. От няколко години тя се вгражда стандартно във всеки товарен автомобил MAN и всъщност февруари 2020

ТРЕНИНГ » ЕДИН ТРЕНИРОВЪЧЕН ДЕН С MAN 35 е обща за всички марки автомобили за работа на групата VW AG. Основният пакет на RIO, който е напълно безплатен, включва следене на позицията на автомобила, на техническо му състоянието и на сроковете за техническо обслужване. В нашия случай благодарение на RIO ние добихме цялостна представа за разликите в стила на шофиране при сутрешното и при следобедното каране (виж графиките вдясно). Разбира се, системата е поставила и оценка на водача. Отчитат се движение по инерция, използване на крачна спирачка и ретардер, превишаване на скоростта, боравене с педала на газта, използването на темпомата. Показателно е, че след еднодневното обучение общата оценката на водача е скочила от „Мн. добър 62“ на „Отличен 86“. А това е само първият модул от обучението MAN ProfiDrive. За да има продължителен ефект от обучението на водачите, е препоръчително то да бъде продължаващо и след шест месеца или една година да бъде повторено. Така професионалните шофьори не само затвърждават уменията си, но и ще бъдат в крак с технологичните новости, навлизащи постоянно при камионите. K Данните от телематичната система RIO Лъчезар АПОСТОЛОВ