Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля имайте предвид, че излизащите
през 2022 г. издания ще са достъпни само за абонати!

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
2 years ago

Най-добрите бизнес модели в транспорта и логистиката

  • Text
  • Forwarding
  • Transport
  • Sofia
  • Discordia
  • Warehousing
  • Bulgaria
  • Solutions
  • Gefco
  • Teams
  • Managers
  • Models
  • Logistics
Книгата представя обединеното творчество, родено и развивано от мениджърските екипи на компаниите от секторите Транспорт, Спедиция и Логистика в България. В нея са включени визионери, хора, които работят дръзко, ръководители и екипи, които извършват иновационни дейности, разработват и утвърждават нови решения и стандарти. Изданието се изявават мениджъри и професионалисти от следните области: транспорт, спедиция, 3PL доставчици, куриери, мениджъри на индустриални зони и логистични бази.

Business Models •

Business Models • Managers • Teams МЕНИДЖЪРЪТ ТРЯБВА ДА Е ЧЕСТЕН, СПРАВЕДЛИВ И С ВИЗИЯ ЗА БЪДЕЩЕТО ДЕЛЯН КОСТОВ, СОБСТВЕНИК И УПРАВИТЕЛ НА FROTCOM БЪЛГАРИЯ «Хората трябва да мислят, да вярват в себе си и да бъдат смели да осъществяват идеите и мечтите си.» – Г-н Костов, преди 12 години тръгвате от стартовата линия, а днес Frotcom България е една от водещите фирми у нас в сферата на телематичните услуги. Как успяхте? – За да успееш, трябва да си упорит и отдаден на това, което правиш. Ако можеш да го комбинираш с нещо, което ти е хоби или ти харесва, тогава ще имаш още по-голям успех. Аз по природа съм упорит. Не се отказвам от трудностите. Даже точно обратното – ако ми е трудно, ми е по-интересно. Когато има проблеми, трябва да си с нагласата, че те трябва да се решават. Не трябва да се отказваш лесно, а да приемаш предизвикателствата като даденост, като нещо, което трябва да се свърши. Като работиш усърдно, ще успееш. Освен това телематиката е част от моето хоби – автомобилите. Ние се занимаваме със софтуер, но той е за оптимизация на използването на автомобилите. Така че може да се каже, че хобито ми също е част от работата ми. – С какво печелите клиентите? – Най-важното нещо е честността. Когато работиш с клиенти, трябва да си честен и коректен с тях. И те съответно ти се отблагодаряват, като остават дълго време твои клиенти. Това е един от ключовите моменти в корпоративния ни модел. Винаги поставяме клиентите в центъра и винаги се отнасяме с тях по най-добрия начин. Ако се опитваш да ги подведеш, да ги измамиш, да не се отнасяш с тях добре, отношенията ви няма да са дългосрочни. – Вярна ли е във Вашия бизнес максимата, че бързите изяждат по-бавните? – Действително е така в нашия биз- 70 the best business models in transport and logistics съдържание

Бизнес модели • Мениджъри • Екипи нес. В последните години с развитието на интернет и технологиите всичко става все по-бързо и по-бързо. Понякога имам чувството, че не успявам да следя всичко, което се случва. Има толкова много фирми и идеи, които се разработват буквално за часове, за дни и за нула време достигат глобални мащаби. Има много рискови капитали, които, ако се заинтригуват от някоя идея, веднага инвестират в нея и тя достига световен мащаб. Така някоя много голяма компания може да фалира с бизнеса си в някоя държава, а някоя стартъп фирма, с по-добра идея, да я изпревари за няколко месеца. С интернет информацията е навсякъде и се разпространява много бързо в социалните мрежи. справедлив със служителите, или работата няма да е свършена, или няма да е свършена както трябва, защото екипът е демотивиран и настроен срещу ръководството. Съответно ще имате проблем – няма да предлагате добър продукт и няма да сте конкурентоспособни спрямо другите. За мен като мениджър найважно е да бъда честен и справедлив първо със служителите си. А след това е да имам визия какво ще се случи и къде трябва да сме утре, за да мога да им кажа къде отиваме, каква ни е целта. Един екип, колкото и да е добър, ако не му поставиш някаква цел, той ще се лута. Така че мениджърът трябва да е честен, справедлив и с визия за бъдещето. – А бъдещето на Вашите технологии? – В дългосрочен план – над 10 години, е трудно да се прогнозира как ще се промени ситуацията в нашия бизнес, но в краткосрочен план на пазара ще има много повече иновативни продукти и системи, свързани с Machine learning, Artificial Intelligence и др. Ще сме свидетели на все повече софтуер, чрез който устройствата ще си говорят и работят сами. Става въпрос за Internet of Things (IoT). Ролята на хората във фирмите ще се измести от операторска в контролна. Те ще проверяват дали машините са си свършили правилно работата. Ако не е правилно, да извършат някакво коригиращо действие. В тази насока предполагам, че в следващите 10 години програмите ще заместват хората в голяма част от работата. «За да развиваш един бизнес, първо трябва да си добър като човек. След това да имаш идеи, да си креативен, да мислиш. И след това да имаш достатъчно смелост да ги осъществиш.» – Кое е най-важното в този бизнес, който става все по-технологичен и сложен? – Той винаги е бил по-технологичен. При нас системата съчетава няколко неща. Първото е хардуер, който трябва да отговаря на всички съвременни изисквания. Ние не разработваме хардуер, а работим с доставчици. Те следят как се развиват тенденциите в бранша – кои чипове са по-бързи, колко вътрешна памет трябва да има и др. По отношение на софтуера се изисква той да изпълнява все повече задачи. Освен това трябва да е гъвкав и да може да работи на различни устройства – компютър, телефон и таблет, под iOs и Android. Технологиите за писане на самите програми стават много. Оттам специалистите, от които имат нужда фирмите да се развиват, стават все повече. – Какво е водещото мениджърско правило, което не нарушавате? – За клиентите вече казах – честност и почтеност. Но за служителите ни е същото – трябва да си честен и справедлив с тях. Ако мениджърът не е честен и – Как виждате бъдещето на бизнеса си? – По-скоро трудно и предизвикателно, а факторите са много. Ако гледаме общоикономически – ЕС става неконкурентоспособен спрямо останалите икономики. Защото постоянно се обсъжда или се приема нов закон, който да регулира и ограничава даден сектор, например GDPR, закона „Макрон“ и т.н. Фирмите, вместо да се занимават с основния си бизнес, потъват в бумащина по прилагането на правила, които държавата или ЕС са наредили. Това консумира много време и ресурс, т.е. пари от фирмите, и се отразява на цената на крайния продукт. А в Китай например, където нямат такива разходи за бумащина, продуктът е по-евтин. Кое тогава ще избере клиентът? По-евтиното, естествено. Според мен, ако се продължи с тази свръхрегулация, след 10 години ЕС ще бъде много назад в развитието си спрямо Китай, САЩ и други страни, а ние работим основно в България и ЕС. – Вашето определение за добър бизнес? – Ако трябва да обобщя, за да развиваш един бизнес, първо трябва да си добър като човек. След това да имаш идея, да си креативен, да мислиш. И след това да имаш достатъчно смелост да я осъществиш. Едва тогава идват нещата, като създаване на екип и постоянна работа и упоритост. Без да си добър и креативен, няма как да направиш добър бизнес. Ако не си добър, няма да имаш клиенти, които да ти се доверят. Ако не си креативен, най-вероятно утре някой ще те изпревари със своите идеи. Хората трябва да мислят, да вярват в себе си и да бъдат смели да осъществяват идеите и мечтите си. В България и навсякъде по света, за съжаление, има примери на добри идеи, които не са реализирани, защото на хората им е липсвала смелост да действат и рискуват. Или на фирми, които не са развили бизнеса си още подобре или не са достигнали до световно ниво, защото ръководителите им не са си вярвали достатъчно или не са били достатъчно креативни. Трябва всеки от нас да се опита да постигне това. съдържание най-добрите бизнес модели в транспорта и логистиката 71