Изданията на Българска Транспортна Преса

Уважаеми читатели, моля подновете абонамента си.

- - -

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

ЛОГИСТИКА

КАМИОНИ

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
3 years ago

ЛОГИСТИКА 4 / 2020

  • Text
  • Warehousing
  • Transport
  • Supplychain
  • Logistics
  • Matrix
  • Bulgaria
  • Moviblock
  • Stamh
  • Freighttech
  • Animoto
Четете в броя: * Председателят на Българската стопанска камара Радосвет Радев за пандемичната криза и икономическите последствия от нея. * Наталия Иванова, директор Верига на доставки в Алкомет, за опита в управлението на веригата на доставки. * Колаборативният робот (Animoto на българската фирма Гига Аутомата. * Как се доставят охладени храни в условията на пандемия. * STAMH с ефективни решения за оптимизация на складовото пространство. * и още...

42 ЛОГИСТИЧНА

42 ЛОГИСТИЧНА ТОЧКА Порт Монреал доставчик на дигитални услуги Канадското пристанище преминава от физическа към дигитална инфраструктура Бъдещето на големите световни пристанища е в предоставянето на дигитални услуги. Портът в Монреал (Канада) работи върху редица проекти, които ще засилят дигиталната инфраструктура и ще го превърнат в регионален хъб. Списание Логистика попита какви планове и предизвикателства стоят пред мениджмънта на пристанището и благодари за получените отговори. – Какво разбирате под „умно“ пристанище и как то ще подобри услугите, които предлагате? – Имаме стратегическа визия да станем лидер при „умните“ пристанища. В момента сме на гребена на вълната с исторически високи нива на растеж. Имайки предвид контекста на споразумението за свободна търговия с Европа – СЕТА, ще станем дори още по-важен двигател в бъдеще. Тази е и причината лекотата на нашите операции да се превръща в основен фактор при работата ни. Не можем да се справим с проблемите с трафика само чрез добавянето на нова инфраструктура. Това означава, че трябва да преминем от доставчик на физическа инфраструктура, като влакове, камиони и кораби, към предоставянето на дигитални решения по цялата верига на доставки. ПРИСТАНИЩЕТО НА ШЕСТТЕ МИЛИОНА СЛОНА Големият въпрос, който си задаваме, е как можем да използваме изкуствения интелект, за да предскажем потока на стоките. Как можем да използваме блокчейн, за да подсигурим веригата на доставки? Как чрез виртуална и добавена реалност можем да подобрим инфраструктурата си? Ние сме федерална компания, която преминава дигитална трансформация. Трябва да отбележим, че пристанище Монреал представлява над 19 хил. директни и индиректни работни места, както и икономически дейности за близо 2,9 млрд. долара. Всеки контейнер, който преминава през територията ни, има средна цена на стоките от около 40 хил. американски долара. Това е много важен аспект за нас. Пристанището в Монреал е федерална агенция, създадена чрез закона за мореплаването в Канада. Властите в порта изграждат различна инфраструктура, която по-късно се отдава под наем на компании от сектора. Пристанището директно оперира пътнически терминал, както и влаковите линии, които се намират на неговата територия. Това включва над 100 км релси, трансконтинентални връзки и връзки до почти всички райони в Канада. Пристанището е единственото по рода си в канала Квебек – Онтарио и предоставя вход и изход на две трети от международните товари в Канада. Портът обработва близо 30 млн. тона карго на година, което е еквивалентът на 6 млн. слона. Над 2000 кораба биват обработвани всяка година, което води до 2500 камиона на ден. 42 4 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ЛОГИСТИЧНА ТОЧКА 43 МУЛТИМОДАЛЕН ХЪБ Пристанище Монреал е истински мултимодален хъб, в който се вливат различни видове транспорт. Портът разполага с 6 контейнерни терминала. Той е първият в Канада, получил международна акредитация за безопасност. Пристанището има дълголетна история, започваща от 1535 година. Важна част е от историята на Канада и дом на първия контейнерен терминал в страната. Пристанището в Монреал работи усилено, за да подобри връзката си с града и гражданите в региона. „Нашата цел е да имаме близка и добре изградена връзка с общността, в която работим“, споделят пристанищните власти. Една от инициативите, свързани с подобряване достъпа до пристанището и изграждането на нови места за отдих, е създаването на зелена зона около порта. Зелени проекти През последните години пристанището работи усилено, за да създаде нов облик на част от терминалите, които вече не се използват. Програмата включва изграждането на зелен ринг около порта, както и ремонт на една от историческите точки на територията му. Доста от проектите, които подобряват средата и облика на пристанището, имат за цел да намалят звуковите емисии. След 19 ч. всички операции спазват строго определени нива на шум, а светлините се контролират, за да не създават проблеми на живущите наоколо. Пристанищните власти в Монреал са в непрекъсната комуникация и подкрепят над 70 организации и проекта за подобряване на градската среда. Категориите са три: социално-икономически проекти, обучение в сферата на корабоплаването и проекти за опазване на природата. А за да се популяризира доброто име на корабоплаването, е създаден и специален музей, който представя историята и бъдещето на сектора. Устойчиво развитие Тъй като устойчивото развитие на региона е сред основните приоритети за пристанището в Монреал, то създава и група от 9 служители от различни отдели, които активно работят върху изграждането на стратегии. За да подсигури изпълнението на препоръките и плановете, пристанището приема и 3-годишен план за промяна. Целта е да се ускори подмяната на инфраструктурата, а инициативите за иновации да бъдат важна част от цялостния план за развитието. – Как се променя ролята на пристанищата в днешната несигурна среда? – От гледна точка на бизнес интересите ни залагаме много на това да подобрим традиционните си пазари. Пример е споразумението между Канада и Европа. Друга основна точка е диверсификацията на пазарите ни, които еволюираха невероятно през последните 10 години. Азия сега е отговорна за 25% от контейнерния трафик. От гледна точка на иновациите се фокусираме върху връзката между порта и града. Това е и много важно за мисията ни да създадем лекота на движението. – Как могат пристанищата да се справят с предизвикателствата на дигитализацията? – Ние винаги сме избирали работата заедно с партньори, за да подобрим процесите си, и този принцип е водещ при разработването на новата ни стратегия и визия за иновации. Вярваме, че чрез работа в екип можем да намерим добри решения, да споделим добри практики, което да подобри работата на малки и големи пристанища. Тази е и причината да сме изключително доволни, че сме част от групата chainPort, която има специално подбрани членове. В нея можем да споделяме информация с другите членове, да развиваме заедно иновации и решения с поглед в бъдещето. Пристанищата имат възможността да обменят визиите си за това как планират да се справят с динамиките на пазара. – Как големите пристанища могат да са част от движението за опазване на околната среда? – Тенденция, която ще продължи да оказва все поголямо влияние върху операциите ни, е как пристанището се интегрира в обществото. Тук основно говорим за устойчивост и доколко обществото се съгласява с инфраструктурните ни проекти. Очакванията на публиката към големите пристанища и тяхната роля при опазването на природата само ще растат. Портовете по целия свят трябва да служат като пазители на публичните средства. Пристанищата следва активно да опитват да внесат енергийна промяна. Декарбонизацията на веригата на доставки е колективна работа, но пристанищата трябва да се държат като лидер. Това е, което ние в Монреал се опитваме да бъдем. Ники БОЖИЛОВ СЪДЪРЖАНИЕ 4• 2020 43