Изданията на Българска Транспортна Преса

Все по-близо до вас във време, когато всичко е на дистанция!

Искате да четете изданията на мобилен телефон или таблет?
Просто свалете приложението BULGARIAN TRANSPORT PRESS от Google Play или App Store!

Нови броеве

ЛОГИСТИКА 7 / 2020
КАМИОНИ 7 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 4 / 2020
Транспорт 18. септ.

ЛОГИСТИКА

ЛОГИСТИКА 7 / 2020
ЛОГИСТИКА 6 / 2020
ЛОГИСТИКА 5 / 2020
ЛОГИСТИКА 4 / 2020
ЛОГИСТИКА 3 / 2020
ЛОГИСТИКА 2 / 2020
ЛОГИСТИКА 1 / 2020

КАМИОНИ

КАМИОНИ 7 / 2020
КАМИОНИ 6 / 2020
КАМИОНИ 5 / 2020
КАМИОНИ 4 / 2020
КАМИОНИ 3 / 2020
КАМИОНИ 2 / 2020
КАМИОНИ 1 / 2020

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА

СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 4 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 3 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 2 / 2020
СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА 1 / 2020

Специални

Автомобили за работа 2020
Най-добрите бизнес модели в транспорта и логистиката
Кой какъв е в транспорта и логистиката 2020
CEMT ръководство

ТРАНСПОРТ

Транспорт 18. септ.
Транспорт 11. септ.
Транспорт 4. септ.
Транспорт 28.август

Камиони

Логистика

Строителна техника

Views
6 months ago

ЛОГИСТИКА 1 / 2020

  • Text
  • Renault
  • Logistics
  • Trafic
  • Huawei
  • Ifoy
  • Frotcom
  • Products
  • Axion
  • Elisa
  • Organic
Четете в броя: * Мениджърите на SEG (Ѕресіаl Еvеntѕ Grоuр) за предизвикателствата в техния бизнес. * Смарт Органик за бизнеса с вегански биопродукти и неговата логистика. * Полската група AmRest за управлението и логистиката на KFC и Burger King в България. * и още...

24

24 ПРОИЗВОДСТВО лични екзотични плодове и семена. Някои от доставчиците намират по специализираните изложения, други откриват по интернет, трети сами влизат в контакт с тях и т.н. Най-често фирмата сама организира транспортирането на суровините до предприятието, независимо дали е по суша, море или въздух. От европейски контрагенти се доставят групажни пратки с камиони. Използват се предимно наши превозвачи, тъй като имат по-конкурентни цени. От другите континенти се предпочита внос на цели контейнери. При доставки на суровини по море се избира котировка FOB, като всичко от изпращащото пристанище до складовете на предприятието се организира от българската фирма. По този начин тя се застрахова от непредвидени такси по време на превоза и пристанищната обработка у нас. В миналото дружеството е имало лош опит с използването на котировките CIF. Случвало се е стоката да пристигне в наше пристанище и там представител на доставчика да поиска допълнителни такси, които надували първоначалната цена. Затова сега в Смарт Органик предпочитат сами да си организират транспорта по море, за да няма неприятни изненади. Обикновено в складовете на фирмата се поддържа количество суровини за поне 4-месечно производство. Това се отнася за тези, които се доставят от другите континенти. За суровини от Европа минималното количество, което се поддържа, е за месец напред. При непредвидени обстоятелства, ако контейнерът закъснее, се търсят продукти от европейски търговци на едро, за да няма закъснения в поръчките. До всеки клиент Биосуровините се съхраняват според изискванията за складиране на храните. Задължително условие е те да не се смесват с конвенционални храни. Има и особености при обозначаването им, а придружаващата ги документация е по-голяма, отколкото за обикновените храни. Около 80% от износа на предприятието се осъществява в Европа. Най-често това става с камиони и групажни пратки, като транспортът се организира от производителя. Експортът за останалата част на света е по море или по въздух. За Близкия изток се изнася в обикновени контейнери, а за Южна Африка и Австралия – с хладилни контейнери. С тях се гарантират постоянна температура на продуктите и добро съхранение. Това е особено важно, тъй като корабите освен че пътуват 45 дена, пресичат екватора, където градусите са високи. За клиентите си в Америка, Канада и Япония фирмата прави доставки със самолет, тъй като поръчките оттам са малко: 1 – 2 палета. За такива количества цената за кораб и самолет е близка. Тъй като скоростта на доставката е много важна в този бизнес, фирмата винаги държи готова продукция на склад за месец напред. Целта е всяка поръч- ка да може да се изпълни за 2 – 3 дена, като максимумът е седмица. Засега електронният магазин на фирмата – за България и Европа, не отчита особени резултати, като от него, а и от продажби в Amazon идват едва около 2% от приходите на фирмата. Във всички посоки За осъществяване на своята дейност фирмата поддържа няколко склада. Този в производствените цехове е малък, като в него се съхраняват минимални количества суровини за едноседмично производство. Отделно има склад за суровини на друго място в София. Дружеството оперира още 2 склада в столицата. В единия се съхранява готовата продукция, предназначена за българския пазар, плюс вносните стоки, които компанията дистрибутира в страната. Той е с площ около 1200 кв.м и в него се съхраняват близо 1500 артикула. Другият, който е двойно по-малък – около 600 кв.м, е за продуктите от собственото им производство, предназначени за износ. В случай на нужда се ползват и външни складове. В момента Смарт Органик продължава да се занимава и с търговска дейност. Фирмата има вече 6 магазина за биохрани, като в същото време осъществява национална дистрибуция на около 1500 вида вносни биоартикули. „Развиваме паралелно и двата бизнеса – производство и дистрибуция, тъй като пазарът на биопродукти у нас е малък – разяснява г-н Драгов. – Освен това 70% от него е в София. Затова всички доставки ги организираме оттук. За столицата доставяме със собствени коли, а за страната ползваме спедиторски фирми. Имаме и търговски представители в по-големите градове, които обикалят търговските обекти и вземат поръчките.“ За нуждите на дистрибуцията фирмата е закупила 2 камиона, 2 буса и 4 вана. Камионите се използват при транспортиране на стока до централните складове на веригите магазини, с които компанията работи активно. На ден в склада се обработват около 150 поръчки за територията на България. Допълнително единият камион служи за вътрешно пренасяне на суровини и готова продукция между базите на дружеството. За по-ефективно управление на работните процеси компанията е внедрила Universum ERP. „Имаме сравнително стабилен екип, като голяма част от него е от дълги години при нас – твърди г-н Драгов. – Много от тях също са привърженици на здравословния начин на живот и заедно си сверяваме часовниците по разни изложения за състоянието на нашия бранш. Следим тенденциите и се стремим веднага да отговорим на появило се търсене с нов артикул. Не да видим нещо и да го изкопираме, а да сме първите, които създават даден продукт. Нашият сегмент дава възможност за още по-широко развитие.“ Васил Василев 24 1 • 2020 СЪДЪРЖАНИЕ

ТРАНСПОРТ 25 Тол системата и измамното ценово затишие Независимо че таксите намаляха, стоките ще увеличат цените си След споразумението с превозвачите в началото на януари и приемането на техните искания, като че ли облаците пред старта на тол системата се разсеяха. Затишието обаче е измамно. Отсега е ясно, че превозвачите ще прехвърлят таксите за превоз на гърба на търговците и производителите. А те от своя страна ще ги пренесат до крайния потребител. С колко и как ще скочат цените на дадени продукти може само да се гадае. Но дали само скокът на цените на дребно ще бъде единствената негативна последица от въвеждането на тол системата? Намален обхват на пътната мрежа и намалени такси на километър изминат път успяха да договорят превозвачите на извънредна среща с правителството в средата на януари тази година. Дали обаче това ще минимизира поскъпването на стоките в магазините, тепърва ще се разбере. От списание ЛО- ГИСТИКА потърсихме мнението на професионалисти от търговската сфера и производството по тази тема. От Световната банка ни убеждават, че ефектът на тол системата върху цените на стоките ще бъде минимален. Техните изчисления обаче са правени преди няколко години и не е ясно дали са приложими сега. Но вече има консенсус, че тол системата няма да подмине нито една стока. Особено негативно тя ще се отрази на превоза на бързооборотни стоки с ниски цени, като хляба, минералната вода, безалкохолните напитки, бирата и др. „Процентите на повишение, които Световната банка прогнозира в своите таблици, са абсолютно неактуални към този момент и са далеч от истината – убедена е Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. – В таблиците са заложени единични цени, които бяха актуални преди 3 години. Само през последната 2019 г. цената за разхода на тока за нас се е покачила с над 25%. Цената на газта – с 19%, а цената на труда достига 35% от себестойността на всеки хляб, който произвеждаме. Цената на житната реколта през 2019 г. вече е с около 30% по-висока от реколтата на 2018 г. Ясно е, че тол системата ще бъде поета от легалните производители, но много зависи къде оперира всеки един. На какво разстояние вози, откъде идват неговите останали компоненти – не само брашно, а и допълнителните материали, като мая, подобрители, сол и др. Това са необходими компоненти, които влизат в себестойността на един хляб и зависят от изходната позиция – откъде тръгват и къде стигат. Унифициран коефициент на покачване на себестойността на продукта няма, защото всеки производител е различен бизнес оператор и има различно поле на реализация на своята продукция.“ Според Мариана Кукушева категорично ще има повишение на цените на хранителните продукти. Няма производител, който да си позволи да преглътне оскъпяването на транспорта. Към всички разходи, които сега се калкулират върху продуктите, ще се добави и тол таксата. Учудващо е, че досега държавата не е направила реално проучване за оценка на въздействието от въвеждането на тол таксите върху цената на продуктите. Покачване за всички СЪДЪРЖАНИЕ 1• 2020 25